Gå til innhold

Fortvilet - hun spiser nesten ikke.

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli sprø av skriking. 4 mnd gammel baby, Hun skriker som om noe gjør fryktelig vondt, og oppfører seg som om hun er enormt sulten - tar puppen begjærlig, men slipper etter noen tak og skriker noe så vanvittig intenst at det skjærer i ørene. Så tar hun snart tak igjen, men det samme skjer.

Når melken endelig kommer, etter en lang stund, spiser hun og enten sovner hun av utmattelse eller så skriker hun igjen når utdrivningen er over. Og den varer ikke særlig lenge.

Får ikke i gang utdrivningen på annen måte, som å stimulere med fingre eller pumpe. Får ikke ut noenting når jeg pumper, klarte ikke det med første barn heller.

Hun tar ikke flaske, prøvde kopp i sta og da ble hun spinnvill, men svelget unna og ville tydleig ha mer. Så ble _jeg_ for ivrig og prøvde med flaske - dermed satte skrikingen i gang på ny, og hun fikk hysterisk anfall da jeg holdt fram koppen igjen.

Vet at førstemann spiste dårlig i varmen da han var baby, men han spiste hvertfall litt. Hun her får ikke i seg mye..

Jeg er ganske fortvilet nå....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278168-fortvilet-hun-spiser-nesten-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun holder ikke på å få tenner da? Snuppa mi strevde noe veldig med fremtennene nede da de kom. Prøv å smøre på dentinox fra apoteket like før pupping. Hvis du like gjerne gir flaske så prøv en smokk med flere hull, det kan virke som om hun er for utålmodig til å vente på at melken kommer og dersom du bruker nyfødtsmokk så er det vel bare ett bittelite hull i den?

Hun holder ikke på å få tenner da? Snuppa mi strevde noe veldig med fremtennene nede da de kom. Prøv å smøre på dentinox fra apoteket like før pupping. Hvis du like gjerne gir flaske så prøv en smokk med flere hull, det kan virke som om hun er for utålmodig til å vente på at melken kommer og dersom du bruker nyfødtsmokk så er det vel bare ett bittelite hull i den?

Har prøvd både lite og stort hull, fire ulike typer sutter og ulike typer mme. Får ikke til å pumpe noe særlig. Kjenner ikke antydning til tenner.

Har prøvd både lite og stort hull, fire ulike typer sutter og ulike typer mme. Får ikke til å pumpe noe særlig. Kjenner ikke antydning til tenner.

Fortsett med teskje eller kopp, tutekopp kanskje? En som det renner sakte fra, de som er sølesikre er ofte tunge og suge fra mener jeg å huske.

Snuppa mi holdt på sånn innimellom... Det eneste som funket da var å gå og bysse mens hun kanskje bestemte seg for å begynne og spise.... Når hun var godt i gang, så kunne jeg sette meg ned - men hvis jeg satte meg for tidlig, så var helvetet løs igjen...

Aner ikke hvorfor hun var sånn, men den eneste løsningen var altså å gå med henne og bysse... Ikke så lett med puppen, men det gikk da på et vis...

Hvorfor ikke bare gi henne med kopp og droppe hele flasken?

Da blir det også større forskjell på pupp og ikke pupp.

mvh

Annonse

Én ting som er typisk i den alderen er at de begynner å ta i mot flere inntrykk utenfra og sliter med å sortere dem.

For at vesla skulle kunne "konsentrere" seg om puppen måtte jeg ikke lese bok eller ha mye lyder rundt, helst amme på et mørkt og stille rom.

En annen ting som kan være grunnen er magevondt(tarmbevegelsene settes i gang ved amming), øresmerter(vakum) eller ev. tenner, trøske (hvitt belegg på kinn/lepper?).

Gjest togli

Akkurat sånn var mine tre unger også! Dette begynte ved 3 mndsalder og vedvarte til de var omtrent 6 mnd. Jeg har alltid lurt på _hva_ som forårsaket dette, men desverre ikke funnet det ut. På helsestasjonen prøvde de seg med at det var jeg som kanskje var urolig og dermed påvirket babyen osv. Tull!

De hadde nok ingen forklaring.

Det som hjalp noen ganger, var å holde babyen i stående stilling når hun skulle få pupp. Når hun var godt i gang med sugingen (de gangene jeg fikk det til), lirka jeg henne sakte ned i liggestilling igjen. Er du sånn at melka virkelig spruter ut når utdrivningsrefleksen er igang? Sånn var iallefall jeg. En av mine teorier er at sprutinga blir for voldsom for babyen slik at han ikke klarer å svelge unna. Jeg begynte å håndmelke for å få igang utdrivingsrefleksen _før_ jeg la babyen til. Noen ganger så det ut til å hjelpe, men ikke alltid :-(

Iblant kunne det også hjelpe å amme inne på et mørkt og stille rom. Det kunne virke som om babyen, med det samme hun begynte å suge, fikk mageknip e.l. Beina krøket seg sammen og hun illskrek. Prøvde gang på gang å ta puppen, men klarte det ikke. Ammingen tok lang tid på denne måten, men jeg gav heldigvis ikke opp! Noen dager var lettere enn andre og det fikk meg til å stå på! Etterhvert gikk problemet over av seg selv og jeg ammet mine jenter til de var 15 mnd, 16 mnd og 22 mnd gamle :)

Har du forsøkt Syntocinon? Om nei, prøv den straks.

Har du forsøkt å amme henne før hun er kjempesulten eller tørst?

Er det forskjell på om du forsøker å amme et sted det skjer mye eller i et stille rom? Virker hun nysgjerrig på ting rundt seg, samtidig som hun vil ha pupp?

Jeg har vært gjennom en lignende periode, men heldigvis har jeg gitt flaske i tillegg fra han var bitteliten. Etter mye hyl og skrik hadde jeg mest lyst til å pakke bort puppen for godt, men vi klarte oss heldigvis gjennom det. Problemet hos oss var utålmodig og nysgjerrig barn i kombinasjon med litt tregere melkeutdrivingsrefleks enn tidligere. Å kosesuge på puppen tilhører en svunnen tid.

Har du forsøkt Syntocinon? Om nei, prøv den straks.

Har du forsøkt å amme henne før hun er kjempesulten eller tørst?

Er det forskjell på om du forsøker å amme et sted det skjer mye eller i et stille rom? Virker hun nysgjerrig på ting rundt seg, samtidig som hun vil ha pupp?

Jeg har vært gjennom en lignende periode, men heldigvis har jeg gitt flaske i tillegg fra han var bitteliten. Etter mye hyl og skrik hadde jeg mest lyst til å pakke bort puppen for godt, men vi klarte oss heldigvis gjennom det. Problemet hos oss var utålmodig og nysgjerrig barn i kombinasjon med litt tregere melkeutdrivingsrefleks enn tidligere. Å kosesuge på puppen tilhører en svunnen tid.

Jepp, pumper i meg syntocinon om kveldene :-) Er ikke sikker på om jeg synes det fungerer, men det gjør sikkert det. Er lurt å amme før ulvehungeren setter inn ja, og når hun har sovet. Men hun er rett og slett slik at er hun ikke sulten så er hun ikke sulten. Hun kan bli illsint om jeg prøver meg på å gi mat når hun ikke vil ha.

Hun har faktisk tatt litt drikke av kopp de siste dagene, så jeg får ty til det når jeg synes hun har fått lite. Er det ellers bra med deg og dine? :-)

Jepp, pumper i meg syntocinon om kveldene :-) Er ikke sikker på om jeg synes det fungerer, men det gjør sikkert det. Er lurt å amme før ulvehungeren setter inn ja, og når hun har sovet. Men hun er rett og slett slik at er hun ikke sulten så er hun ikke sulten. Hun kan bli illsint om jeg prøver meg på å gi mat når hun ikke vil ha.

Hun har faktisk tatt litt drikke av kopp de siste dagene, så jeg får ty til det når jeg synes hun har fått lite. Er det ellers bra med deg og dine? :-)

Jeg mistenker Syntocinonen for å miste litt av effekten om en bruker den fast over en lengre periode. Jeg tok en pause og syns den hjelper mer nå når jeg prøvde meg igjen.

Jeg skjønner godt at du blir frustrert, for jeg kunne bli så oppgitt når han hylte og skreik når melka ikke kom i samme sekund han tok puppen. Takk og pris for at han er vant til flaske, det ble vår redning. Melka klarte jeg å beholde, mye takket være kvelds- og nattamming.

Småen og jeg har det ellers supert. Det er så deilig å være mamma til verdens beste barn, ikke sant?

Begge mine barn hadde det slik i perioder. Jeg fant aldri ut hvorfor, men jeg mistenker at det hadde med såre gommer pga. tenner i anmarsj og/eller at inntrykkene fra verden rundt begynte å forstyrre dem. Gommene kan være såre lenge før tennene kommer. Når tennene har brutt gjennom, er smertene ofte mye mindre. Amme i et mørkt og stille rom hjalp en del. Uansett, det gikk over! Og barna fikk i seg nok næring, bl.a. pga. nattamming. Lykke til!

Annonse

Begge mine barn hadde det slik i perioder. Jeg fant aldri ut hvorfor, men jeg mistenker at det hadde med såre gommer pga. tenner i anmarsj og/eller at inntrykkene fra verden rundt begynte å forstyrre dem. Gommene kan være såre lenge før tennene kommer. Når tennene har brutt gjennom, er smertene ofte mye mindre. Amme i et mørkt og stille rom hjalp en del. Uansett, det gikk over! Og barna fikk i seg nok næring, bl.a. pga. nattamming. Lykke til!

Ja, hun spiser også godt om natta, så jeg lar henne få så ofte hun bare vil. Som regel 2 x pr natt, og det er jo ikke så ofte - så hun får vel bra med mat likevel. I kveld har hun svelget unna (kokt) vann også, så det går fremover ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...