Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gutt som er født okt.02. som for ett år siden sluttet med bleie på dagen. Det tok litt tid før han var tørr. Det å bæsje på do har vært ett problem siden da. Det var lenge han ba om bleie når han skulle bæsje. Først på nyåret fikk vi han til å bæsje ido og vi trodde at nå er det løst. Det gikk vel 1 mnd tid, så begynte han å bæsje på seg. Dette har han nå gjort en stund. Det virker heller ikke som om det plager han noe særlig. Når jeg spørr hvorfor han ikke går på do får jeg svar tilbake om at "det bare kommer". I løpet av dette året som han har sluttet med bleie om dagen har han ikke blitt tørr om natta. Føler vi har mye å hente her før han er tørr. Lurer på hva vi skal gjøre med dette og spes. det at han bæsjer på seg. Må også legge til at han har en yngre bror som som er tørr på dagtid og natt.

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til tras Det er ikke så uvanlig at småbarn ikke vil bæsje på do, men vil ha bleie på. Når det gjelder deres sønn så var jo han over dette da han begynte å bæsje i do. Det at han ikke merker bæsjen før den kommer kan nok være han har holdt på med dette en stund, og at han ikke registrerer signalene. Dette vil bedre seg igjen. Nå som det er sommer kan det være at dette løser seg selv. Han vil kanskje oppleve at det ikke er ok å "bæsje overalt"når han løper rundt med lite klær. Jeg vil anbefale dere å forsøke å sette ham på toalettet litt etter middag hver dag. Da kan det komme til en vane at avføringen kommer da. Dersom dette fortsetter utover høsten kan dere jo vurdere om han skal sees på av en doktor, men mest sannsynlig så er dette noe som går over. Det at han ikke bryr seg om dette selv er også helt vanlig. Når det gjelder å bli tørr på natten så er dette veldig individuelt, og man går sjelden i gang med behandling før de er litt eldre.Dere er sikker alerede restriktive med drikke på kvelden,spesielt brus er svært vanndrivende. Det viktigste dere kan prøve er å innføre gode dorutiner på dagtid. Dette vil etterhvert også kunne ha effekt på sengevætingen.Lykke til- og god sommer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...