Gå til innhold

Ant. sykt barn-dager ved red.stilling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke sikkert, men jeg jobber 80% og har alltid tenkt at jeg har like mange sykt-barn-dager som da jeg jobbet 100%. Jeg jobber stort sett hver dag, men kortere dager. Hvis man jobber f.eks. Men hvis man har fri hele dager, er det vel ikke naturlig å ta sykt-barn-dag på en fridag, for så å avspasere senere.

Hvis du jobber halve dager har du krav på 10 dager. Jobber du annenhver dag har du ikke krav på sykepenger de dagene du ikke jobber, kun de du skulle ha jobbet. Slik er det med ferie også. Jobber du 50% hele dager får du kun 2,5 ferieuke. De resterende dagene du tar ut ferie er dine fridager.

Gjest Elextra

Jeg vet ikke sikkert, men jeg jobber 80% og har alltid tenkt at jeg har like mange sykt-barn-dager som da jeg jobbet 100%. Jeg jobber stort sett hver dag, men kortere dager. Hvis man jobber f.eks. Men hvis man har fri hele dager, er det vel ikke naturlig å ta sykt-barn-dag på en fridag, for så å avspasere senere.

Vedr. "naturlig å ta sykt-barn-dag på en fridag" - ikke så lett om du har fri hver mandag og barnet er sykt på en onsdag, kanskje?

Annonse

Dette svaret er basert på erfaringer fra en bestemt (privat) bedrift. Du bør sjekke der du jobber for å være sikker, det kan finnes lokale løsninger som er forhandlet fram, spesielt i stat og kommune.

Den enkleste måten å regne på, er å ta utgangspunkt i 10 dager, men telle med de dagene du ikke jobber når de faller mellom to sykt barn-dager. Dvs. har du fri hver onsdag og er hjemme med sykt barn tirsdag og torsdag, har du brukt 3 av 10 dager.

Deler av dag eksisterer egentlig ikke, verken i ferie- eller sykt barn-sammenheng. Er du borte en dag du skulle jobbet halv dag, har du brukt en dag av "kvoten" enten det er ferie eller sykt barn eller andre ting det er et visst antall dager av. Men mange har en intern måtet å løse dette på, ved å timeføre en hel dags fravær ved første tilfelle og en hel dags jobb ved andre tilfelle.

Vedr. "naturlig å ta sykt-barn-dag på en fridag" - ikke så lett om du har fri hver mandag og barnet er sykt på en onsdag, kanskje?

Det er ikke det Mirabell sier. Hun sier at du ikke kan bruke egenmelding på en fridag om barnet er sykt for så å avspasere den igjen senere. Og det er jo riktig.

Jeg mener at uansett om du jobber 50% eller 100% så har du krav på 10 sykedager (hvis du har 2 barn eller mindre). Dette er jo naturlig: De dagene du har fri, trenger du jo ikke egenmelding/sykt-barn-dag. Du kan heller ikke ta ut denne som fridag seinere. Men du slipper å være borte fra jobb!

Jeg har 3 barn under 12 år, og har derfor 15 syktbarn-dager. Jeg har jobba ca 70% dette året, og har fri på onsdager. Jeg har hatt en kjempediskusjon med min sjef, om hvorvidt jeg har 15 dager, og ikke 10, og om disse dagene må regnes om i %, slik at de stemmer med min stillingsprosent. Jeg tok da en telefon til min fagforening, og de sa at 15 sykedager er hva jeg har, uansett stillingsprosent!

Gjest Elextra

Ifølge statens personalhåndbok ser det faktisk ut til at det i hvertfall i staten kun telles de dager man faktisk er borte, at man altså har 10 dager uansett stillingprosent, kfr. følgende:

"

4) Jf. aml. § 12-9 hvor Kommunal- og regionaldepartementet har uttalt at arbeidsmiljøloven forstås slik at en arbeidstaker har rett til fri i 10 av sine arbeidsdager i forbindelse med barn og barnepassers sykdom. Dette er likt for hver gruppe ansatte, uansett hvordan arbeidstiden er ordnet. For arbeidstakere som f.eks. arbeider hel dag enkelte dager i uken, avregnes det antall dager vedkommende faktisk har vært borte av vedkommendes arbeidsdager i perioden. Når det gjelder arbeidstakere som arbeider del av hver ukedag, faller disse inn under samme prinsipp – det avgjørende er hvor mange dager vedkommende har vært borte fra arbeidet, uaktet lengden på dagene. Av dette følger at det f.eks. ikke kan tas 20/2 dager fri, i stedet for 10 hele dager. Det er med andre ord intet forholdsmessighetsprinsipp som gjelder.

Dersom en arbeidstaker innehar 2 deltidsstillinger som hver for seg gir rett til permisjon, har vedkommende likevel ikke krav på flere dager permisjon til sammen i de to stillinger pr. år enn det en arbeidstaker i hel stilling har. Arbeidsgiveren bør i forbindelse med spørsmål om permisjon for deltidstilsatte be opplyst om vedkommende har annen deltidsstilling og om vedkommende eventuelt har hatt permisjon fra den stillingen og i tilfelle hvor mange dager, se også kommentarene om nytilsetting i note 1.

Tjenestefri del av dag regnes som hel dag i relasjon til bestemmelsen. Dersom arbeidstakeren ser seg tjent med å dele dagen mellom jobb og omsorg for syke barn kan arbeidsgiver samtykke i mer fleksible løsninger ved at f.eks. fravær halv arbeidsdag eller mindre regnes som halv permisjonsdag. Det forutsettes at tjenesten tillater det og at det ikke skaper for store praktiske problemer for arbeidsgiver ved at det f.eks. må skaffes vikar så snart en arbeidstaker er fraværende. Den samlede permisjonstiden kan ikke overstige det antall arbeidsdager man har krav på etter bestemmelsen. Ordningen kan gjøres gjeldende både for heltids- og deltidstilsatte. Dersom en arbeidstaker innehar to deltidsstillinger, har vedkommende ikke krav på flere dager permisjon enn det en arbeidstaker i full stilling har. "

Kilde:http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1697 (se note 4)

Gjest Elextra

Alt annet ville vel være ulogisk?

Om man har 10% stilling, teoretisk sett jobber 20 dager i året, kan man umulig ha rett til å være borte 10 av disse grunnet sykt barn?

Tok visst feil (men synes fortsatt det er rart) - kfr. mitt andre innlegg.

Annonse

Jeg mener at uansett om du jobber 50% eller 100% så har du krav på 10 sykedager (hvis du har 2 barn eller mindre). Dette er jo naturlig: De dagene du har fri, trenger du jo ikke egenmelding/sykt-barn-dag. Du kan heller ikke ta ut denne som fridag seinere. Men du slipper å være borte fra jobb!

Jeg har 3 barn under 12 år, og har derfor 15 syktbarn-dager. Jeg har jobba ca 70% dette året, og har fri på onsdager. Jeg har hatt en kjempediskusjon med min sjef, om hvorvidt jeg har 15 dager, og ikke 10, og om disse dagene må regnes om i %, slik at de stemmer med min stillingsprosent. Jeg tok da en telefon til min fagforening, og de sa at 15 sykedager er hva jeg har, uansett stillingsprosent!

Men praktiserer dere det sånn som jeg refererte under her - at hvis du er hjemme tirsdag og torsdag, har du brukt 3 dager?

Jeg jobber ikke deltid, jeg bare lurer på om dette er standard eller en ordning som bare enkelte bedrifter praktiserer.

Gjest ikke riktig det

Hvis du jobber halve dager har du krav på 10 dager. Jobber du annenhver dag har du ikke krav på sykepenger de dagene du ikke jobber, kun de du skulle ha jobbet. Slik er det med ferie også. Jobber du 50% hele dager får du kun 2,5 ferieuke. De resterende dagene du tar ut ferie er dine fridager.

Dette stemmer ikke i hele tatt.Flere kollegaer av meg går i redusert stilling ( alt mellom 50 til 80 %), de går da hele dager når de er på jobb. De får like mange ferieuker oghar rett til like mange sykedager som vi som jobber 100 %, og det har vært slik i flere år.Offentlig bedrift, om det har noe å si.

Gjest les på nytt

Dette stemmer ikke i hele tatt.Flere kollegaer av meg går i redusert stilling ( alt mellom 50 til 80 %), de går da hele dager når de er på jobb. De får like mange ferieuker oghar rett til like mange sykedager som vi som jobber 100 %, og det har vært slik i flere år.Offentlig bedrift, om det har noe å si.

Da forsto du feil, eller jeg uttrykte meg knotete. De har like mange feriedager, ja sånn rent visuelt. Men mange av de dagene er deres faste fridager. Resten er feriedager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...