Gå til innhold

Alenemor fratatt sønn pga. prioriterte jobben.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leste den før i dag. Trist at gutten var så mye overlatt til seg selv. hans eget utsagn sier vel det meste om hvordan han har hatt det: "Hvis jeg dør, tror du mamma har tid til å komme i begravelsen min?"

Skremmende.....skal jo temmelig mye til før barnevernet griper inn....

Uansett en sånn type sak som aldri vil bli nøytralt dekket i mediene pga taushetsplikt osv....

Ut fra det som står i artikkelen ser det jo ut til at mor har vanskjøttet gutten, på tross av mange sjanser til å forandre på dette. Attpåtil en gutt med en diagnose og spesielle behov utover det vanlige. Da syns jeg jo det hadde vært ille hvis barnevernet bare skulle stå og se på og ikke gjøre noe.

Er enig med de andre som har svart. Barnevernet tar ikke barn fra foreldrene for moro skyld og den uttalelsen til gutten var hjerteskjærende. Og når han i tillegg har en diagnose som gjør at han trenger mye oppfølging, noe han tydeligvis ikke har fått av sin mor, så synes jeg barnevernet har gjort jobben sin. Ut i fra det som er presentert i artikkelen.

Er enig med de andre som har svart. Barnevernet tar ikke barn fra foreldrene for moro skyld og den uttalelsen til gutten var hjerteskjærende. Og når han i tillegg har en diagnose som gjør at han trenger mye oppfølging, noe han tydeligvis ikke har fått av sin mor, så synes jeg barnevernet har gjort jobben sin. Ut i fra det som er presentert i artikkelen.

Er enig med dere jeg, også.

Men tenk å være barn i fosterhjem pga. at mor ikke prioriterte deg!

Da må være verre enn å være barn av rusmisbruker eller lignende. Huff og atter huff. Jeg skal heretter blåse i jobben, ass ;-)

Annonse

Det meste om denne saken vet vi jo ikke. Men man kan lure på om det ville blitt likt om det var en alenefar som prioriterte på samme måte.

Prinsipppielt mener jeg at grov neglisjering av barnet gir grunnlag for omsorgsovertagelse enten det er jobb, rus eller hva det måtte være som er årsaken.

Et av argumentene som brukes er at barnet har en sykdom som krever ekstra oppfølging. Kan man forstå det slik at det forventes at foreldre til barn med krevende sykdommer forventes og stilles ekstra opp. I lys av det synes jeg vi trenger en debatt om omsorgslønn. Jeg ønsker meg det danske systemet der den som dropper jobben får erstattet hele lønnen, eller som et minimum det en fulltids pleierlønn ville vært.

Men det er kanskje bare min kjepphest og lite relevant i denne saken.

mvh

Synes ikke det er underlig jeg, men bra at barnevernet og systemet fungerer, så de får hjulpet barn som trenger det. Går da ikke an å overlate et barn til seg selv hele dagen... Fra 8-20, og mer jobbing på kvelden?? Ikke fikk han ordentlig matpakke, og hadde ikke ordentlige klær.. Stakkars. Godt det ordna seg for han da.

Utifra det som sto i artikkelen (og jeg går ut i fra at saken har mange flere sider), så synes jeg vedtaket var riktig.

Har man fått barn så må man prioritere bort seg selv til en viss grad noen år.

Moren har fått mange anledninger til å rette opp feilene hun har gjort, men har valgt å ikke gjøre det.

Som PieLill påpeker hadde det vært interessant å sett om en sak med en alenefar i samme situasjon hadde fått samme resultat, men jeg håper det.

Er enig med dere jeg, også.

Men tenk å være barn i fosterhjem pga. at mor ikke prioriterte deg!

Da må være verre enn å være barn av rusmisbruker eller lignende. Huff og atter huff. Jeg skal heretter blåse i jobben, ass ;-)

Hvis du ikke blir prioritert av mor, så spiller det ingen rolle hvilken grunn det er til det. Barna v rusmisbrukere tror jeg lettere kan se en "grunn" til at mor neglisjerer dem (de er "syke"...), men hvis mor med vitende og vilje velger jobben fremfor barnet, synes jeg det faktisk er verre (på en måte)...

Gjest Elextra

Her var det jo flere forhold som spilte inn, og jeg ville uansett aldri ta en artikkel hvor barneverket er involvert for god fisk. Barneverrnets taushetsplikt og de ulike interesser vil alltid vinkle historien.

Ut fra det som står virker avgjørelsen "riktig" - ikke fordi hun jobbet mye i seg selv, men fordi hun tydeligvis ikke prioriterte barnets behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...