Gjest Tvilende mor Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg trenger råd om hva jeg skal gjøre og rettigheter i forbindelse med en ubehaglig hendelse jeg hadde med en barnelege og min datter. Vi oppsøkte legen som jeg har vært hos tidligere med begge mine barn. Datteren min på 7 år har melkeallergi og nå tror vi at hun i tillegg har fått gresspollenallergi. Legen spør hvordan det går med melkeallergien og vi svarer at det går fint, den har vi kontroll på, årsaken til at vi er der i dag er røde og vonde øyne. Etter litt frem og tilbake vil legen at barnet mitt skal kle av seg og legge seg på benken så han kan sjekke magen. Han lytter og kjenner, og så på slutten av undersøkelsen skjer det: Han stikker hånda si raskt ned i trusa to ganger så barnet mitt skvetter og da sier han "jada, du er bare kilen du". Det samme skjedde for ca ett år siden, men da slo jeg det fra meg og trodde at jeg hadde sett feil. Det hører med til historien at legen stiller seg med ryggen til meg, slik at han dekker min blikkkontakt med barnet og slik at jeg ikke kunne se hva som foregikk. Jeg lente meg over for å følge med. Jeg sa ikke noe til legen da eller nå, men spurte barnet mitt da vi satt i bilen om legen hadde hatt hånden i trusa. Barnet hadde ikke oppfattet dette, men var da mer opptatt av blodprøven som akkurat var tatt. Hva gjør jeg? Selv om barnet ikke har traumer eller oppfattet dette som utilbørlig, må jo helsepersonell og i særdeleshet en barnelege opptre varsom og informere om hva han skal gjøre til en hver tid. Om underlivet skal undersøkes forteller man hva som skal skje og lar barnet selv ta av trusen. Årsaken til at vi var hos legen var tross alt at barnet hadde vondt i øynene! Jeg kjener at jeg ikke kan la dette forbigå i stillhet, selv om det er alvorlige anklager å komme med! Ber om råd for hva jeg videre bør gjøre og lurer samtidig på om legen får beskjed om hvem som klager om vi gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278581-utilb%C3%B8rlig-handling-fra-barnelege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det høres ut som en merkelig handling som er vel verdt å ta opp. Du bør vel først ta opp din reaksjon med legen og høre hans forklaring, evt. så gå videre til sjefen for helsestjenesten i kommunen eller sjefen for avdelingen der legen arbeider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278581-utilb%C3%B8rlig-handling-fra-barnelege/#findComment-2246580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tvilende mor Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det høres ut som en merkelig handling som er vel verdt å ta opp. Du bør vel først ta opp din reaksjon med legen og høre hans forklaring, evt. så gå videre til sjefen for helsestjenesten i kommunen eller sjefen for avdelingen der legen arbeider. Takk for svar. Jeg kommer til å ta det videre, men orker ikke tanken på å konfrontere ham, langt mindre treffe ham igjen. Så da tror jeg at jeg får klage til fylkeslegen. Jeg har vært så mye hos leger med barna mine og da sjekker de øyne, øre og hals om det er der problemet er, men det så han ikke på i hele tatt, kun magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278581-utilb%C3%B8rlig-handling-fra-barnelege/#findComment-2246594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.