Gå til innhold

Ferie i kroatia: noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så veldig mye om Kroatia, har vært der før jeg fikk barn og mens det het Jugoslavia.

Søk på flyreiser til Pula.

Vedr. de andre spørsmålene kan dette være et sted å starte:

http://www.adrialin.no/

Det kan også være lurt å se på reisemålene i Kroatia som Ving og Apollo har, bare for å få noen navn og beskrivelser.

Gjest kjentmann

Du kan fly til alle Norwegians destinansjoner i Kroatia og finne et barnevennlig sted. I Kroatia er det få sandstrender, mest rullestein, klipper og oppbygde platåer. Men det er ikke mindre barnevennlig av den grunn. Vet ikke når du har tenkt å reise, men om det er nå i sommer bør du kanskje styre unna de største byene og heller finne et lite sted i nærheten. På adriatica.net kan du finne ut av dette. Reiser du til Pula, søker du på Istria, Rijekas flyplass er på øya Krk hvor det er mange fine steder i umiddelbar nærhet. Ved Split flyplass har du noen hyggelige småsteder som Marina, Seget Vranjica, Vodice. Dubrovnik er det alltid mye mennesker i, men om man finner et lite sted bortenfor alle turister er det det beste. Du har mulighet til å komme ut på øyene fra alle steder. Korcula, Brac f.eks. Utfordringen der er ofte å finne en båt som matcher ankomst avgang mtp flyreisen. Her er i allefall oversikten over ferjetider www.jadrolinija.hr.Bare spør om du lurer på mer.

Gjest Nessie

Ser du allerede har fått mye info om Kroatia (Nydelig land)- og jeg vet ikke så mye som de som allereda har svart.

Men jeg var i Kroatia i fjord sommer, i Podgora der var det alldeles nydelig.

Ikke trafikk i gatene, kun gågater-

Husker jeg tenkte at jeg skulle tilbake her når jeg får meg barn! Og det skal jeg sannelig når den tid kommer.

Det er en bitteliten by da, men det er vel en fordel når en har småbarn med seg.

Byen ligger forøvrig en timers tur fra flyplassen i Split.

Sikkert mange flere plasser som egener seg, men jeg falt virkelig for Podgora!

Gjest Elextra

Ser du allerede har fått mye info om Kroatia (Nydelig land)- og jeg vet ikke så mye som de som allereda har svart.

Men jeg var i Kroatia i fjord sommer, i Podgora der var det alldeles nydelig.

Ikke trafikk i gatene, kun gågater-

Husker jeg tenkte at jeg skulle tilbake her når jeg får meg barn! Og det skal jeg sannelig når den tid kommer.

Det er en bitteliten by da, men det er vel en fordel når en har småbarn med seg.

Byen ligger forøvrig en timers tur fra flyplassen i Split.

Sikkert mange flere plasser som egener seg, men jeg falt virkelig for Podgora!

Høres spennende ut. Går det charterreiser dit eller kommer man seg dit på egenhånd?

Gjest kjentmann

Høres spennende ut. Går det charterreiser dit eller kommer man seg dit på egenhånd?

Neppe charterturer. Men Norwegian og flere flyr til Split. Det går busser i alle retninger i Kroatia, og taxi er ikke dyrt.

http://www.podgora.hr/english/podgora.htm

Annonse

Du kan ta fly til Dubrovnik eller Split. Dubrovnik er en veldig fin by, men kanskje litt masete midt på sommeren. Et veldig fint sted som ikke ligger langt fra Dubrovnik er Cavtat. Der er det stille og rolig og det går båt eller buss til Dubrovnik hele dagen, hvis dere vil ha litt forandring. Det finnes også mange fine områder utenfor bykjernen i Dubrovnik.

Dere kan også ta fly til Split og ta båten til f.eks Hvar. Hvar er en utrolig koselig øy. Jeg ville leid en leilighet, for det er så utrolig mye billigere enn hotell. I tillegg er det koselig å ha mulighet til å lage litt mat. Hvis du søker på accomodation in crootia i google, får du masse treff. Send et par mail eller ring og så er leilighet fikset på kort tid.

Gjest Nessie

Vi tok en "hopp på tur". Men jo, det går charter turer til Split, og fra Split så er det ikke lange turen til Podgora. Jeg har ikke bladd i reisekataloger- men nå tok jeg et kjapt søk på google og fant hvertfall dette :

http://www.solfaktor.no/tour/gallery/kroatia/splitkysten/podgora

Der står der jo at det er mye byliv, noe jeg ikke så til da- Men vi var der utenom sesongen, og det var lite folk for syden å vær... 2diskoteker der borte så kan ikke tenke meg at det er så innmari mye liv da. Men blir jo bekymra for at jeg anbefaler en småbarnsfamilie en ferie som er rene partybyen hehe...

Men alle sydenland har vel partyfaktor- ikke vet jeg for har ikke reist så mye i mitt liv egentlig :)

Jeg falt bare helt for den lille koselige byen jeg. Ikke en bil å se i gatene- eller_gatene_ blir feil, for det var bare ei gate sånnsett og den gikk langs stranda. Langs stranda var det titalls resturanter med skikkelig god mat og noen få butikker. Såklart var det noen supermarkeder der du får kjøpt det du trenger av mat ol, men vil du på shopping så må du ta buss til en annen by. Men Startour eller ving har kontorer der så de arrangerer slike utflykter.

Gjest kjentmann

Du kan ta fly til Dubrovnik eller Split. Dubrovnik er en veldig fin by, men kanskje litt masete midt på sommeren. Et veldig fint sted som ikke ligger langt fra Dubrovnik er Cavtat. Der er det stille og rolig og det går båt eller buss til Dubrovnik hele dagen, hvis dere vil ha litt forandring. Det finnes også mange fine områder utenfor bykjernen i Dubrovnik.

Dere kan også ta fly til Split og ta båten til f.eks Hvar. Hvar er en utrolig koselig øy. Jeg ville leid en leilighet, for det er så utrolig mye billigere enn hotell. I tillegg er det koselig å ha mulighet til å lage litt mat. Hvis du søker på accomodation in crootia i google, får du masse treff. Send et par mail eller ring og så er leilighet fikset på kort tid.

Hvar by er party-party, så unger ville jeg ikke tatt med dit i høysesongen juli-august. Cavtat er kjempekoselig - enig med du!

Gjest Elextra

Vi tok en "hopp på tur". Men jo, det går charter turer til Split, og fra Split så er det ikke lange turen til Podgora. Jeg har ikke bladd i reisekataloger- men nå tok jeg et kjapt søk på google og fant hvertfall dette :

http://www.solfaktor.no/tour/gallery/kroatia/splitkysten/podgora

Der står der jo at det er mye byliv, noe jeg ikke så til da- Men vi var der utenom sesongen, og det var lite folk for syden å vær... 2diskoteker der borte så kan ikke tenke meg at det er så innmari mye liv da. Men blir jo bekymra for at jeg anbefaler en småbarnsfamilie en ferie som er rene partybyen hehe...

Men alle sydenland har vel partyfaktor- ikke vet jeg for har ikke reist så mye i mitt liv egentlig :)

Jeg falt bare helt for den lille koselige byen jeg. Ikke en bil å se i gatene- eller_gatene_ blir feil, for det var bare ei gate sånnsett og den gikk langs stranda. Langs stranda var det titalls resturanter med skikkelig god mat og noen få butikker. Såklart var det noen supermarkeder der du får kjøpt det du trenger av mat ol, men vil du på shopping så må du ta buss til en annen by. Men Startour eller ving har kontorer der så de arrangerer slike utflykter.

Høres spennende ut. Sjekket litt flybilletter og synes det ble litt dyrt om vi skulle hele familien, evt. i høstferien. Men skal følge med om ser noen tilbud :-).

Hvar by er party-party, så unger ville jeg ikke tatt med dit i høysesongen juli-august. Cavtat er kjempekoselig - enig med du!

Tja.. Party og party.. Det er jo bare på Carpe Diem det er skikkelig liv, da. Man trenger jo ikke å by midt i Hvar by, heller. Når man har barn er man jo gjerne ute og spiser middag og går hjem før utelivet starter også.

Cavtat er nydelig.. Følte skikkelig livsglede sist jeg var der. :)

Annonse

Gjest kjentmann

Er du kjent på Istra-halvøyen også? Hva kan du si om det området? Noe spesielt du anbefaler å se/oppleve?

mvh

Du finner det meste på lenken her http://www.istra.hr/

Selv synes jeg byene Porec og Rovinj er finest. Byene er så små at du, selv om du bor i byen, lett kan komme deg ut til en vik eller plass uten mye mennesker. Pula har sitt amfiteater som er verdt et besøk. Ellers er en tur ut på øya Brijuni et must. Venezia er innen rekkevidde med hydrofoil. Postojnagrottene i Slovenia er nær. Ellers er det også muligheter for å feriere på landet, såkalt agroturisme begynner å skyte fart akkurat i Istria. Ellers vil jeg i likhet med en annen anbefale privat innkvartering. Det er mye billigere, hyggeligere, og man kommer tettere på lokalbefolkningen. Som nevnt tidligere går det busser i alle retninger i Kroatia, og de er både moderne og presise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...