Gå til innhold

Råd?


star

Anbefalte innlegg

Hvordan forholde seg i følgende situasjon? Min datter- snart 4 år, er lettere psykisk utviklingshemmet - og kan være tørr om hun vil. Hun var tørr i over 3 mnd fra november, og sa selv i fra at hun måtte på WC osv.

Så, i vinter, begynte hun å tisse på seg når hun ville ha mer oppmerksomhet - f.eks. når bemanningen i barnehagen var liten (ettermidagsøkt, ved avdelingsmøter, hjemme hvis mor fikk besøk eller snakket i telefon, eller når mor sier at "nå må dere unger gå ut og leke eller finne på noe så jeg får gjort ditt eller datt...." Hun "straffer" også mor hvis det er benyttet barnevakt (som hun kjenner veldig godt) - med å tisse på seg 7-8 ganger neste dag.

Mor er alene med to barn - og har rimelig mye å gjøre med å følge opp.

Hvordan skal mor forholde seg til alle tisseulykkene? det kan gjerne gå en uke eller mer uten uhell - men så mange pr. dag. I dag var det mange - fordi storesøster skulle danse på avslutningsball, og dermed fikk en del mer oppmerksomhet enn lillesøster. Hun tisset på seg da vi skulle gå - hun hadde finskjolen på seg og var virkelig stasjet opp - og under ballet tisset hun seg ut i stolen hun satt i (selv om jeg spurte henne hvert 10. minutt om hun skulle på WC). Det er jo ikke til å unngå at to søsken må dele på oppmerksomheten????? Selv om hun er noe retardert MÅ hun vel kunne lære dette?

Er fortvilet over situasjonen - det hjeper ikke hvordan jeg enn forholder meg til den lille - forklarer, blir lei meg, belønner henne (klstremerker) når hun er tørr, kjefter eller overser det. Hun kan gjerne gå våt lenge uten å be om å få skifte, så det plager henne ikke, desverre. Hun er forørvrig hypoton og har veldig høy smerteterskel - så jeg vet ikke om hun kjenner noe særlig når hun er våt......

Takknemling for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke enkelt å vite hva man skal gjøre når så små først har bestemt seg for å gjøre livet litt tøffere for oss foreldre. Datteren din kan jo uten tvil holde seg tørr om hun vil, men hun kan også være baby når hun føler for det. Hvis hun ikke hører på dine formaninger om å gå på do, syntes jeg rett og slett du skal finne frem bleiene igjen. Ikke hver dag og hele døgnet, men de dagene din datter har bestemt seg for å tisse på seg og føler hun ikke får nok oppmerksomhet. Når hun har bleie på seg kan hun tisse så mye hun vil uten at dette skaper noen ekstra oppmerksomhet fra deg. Da vil hun rett og slett måtte lære seg at mamma ikke til enhver tid kan ha all oppmerksomhet mot henne. Kanskje hun da velger å tisse på do fremfor det å måtte ha bleie på seg som hun da vet at vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til star Når det gjelder din datter på 4 år som stadig tisser på seg, kan det nok være flere årsaker.Du er selv inne på dette med at hun ønsker oppmerksomhet. I tillegg skal en heller ikke utelukke at det kan være en infeksjon som gjør at hun tisser så ofte. I tillegg er hun retardert og hypoton, noe en heller ikke vet om påvirker dette med tissingen. prøv å få til noen faste dotider i løpet av dagen, påse at hun sitter i en god sittestilling, gjerne med en skammel under føttene. Du kan også forsøke å overse tissingen hennes en periode. Skift på henne uten å kommentere dette.Du kan etterhvert ta det opp med en barnelege,men hun er ikke mer enn 4 år, og mye kan bedre seg ennå. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...