Gå til innhold

Ferdig med 2. klasse - forvirret e. foreldresamt


Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt foreldresamtale sammen med min datter på 7,5 år. Jeg får vist de to testene de har tatt i norsk - den første hadde hun 1 feil på, og den andre hadde hun et par oppgaver på hver delprøve som hun ikke fikk tid å gjøre. Mao ord fikk hun 18/20 ca på hver delprøve - tror det var 3 delprøver. Jeg får deretter beskjed om at hun er jo over den kritiske grensen, og at det er jo bra. Dessuten tenker de en 3-deling av klassen til neste år i forhold til nivå.

Det er INGEN kommentarer til min datter om at faktisk er veldig flink - noe jeg opplever at hun er, men jeg sitter igjen med at hun kanskje ikke er det likevel...? Vet at mange her har jevnaldrede barn, og jeg lurer derfor på hvordan nivået er i norsk..

Min datter kan:

- lese flytende fra ukjente bøker - leseløvebøkene med små skrift er helt ok å lese

- lese tekst på TV

- leser automatisk ord som det, de, er, jeg, meg osv - altså ord man må vite hvordan de leses, og som ikke skrives slik de leses

- hun leser Donald, og natta-historier for lillebror

- hun skriver dagbok - 2-3 linjer hver kveld, skriver da med sammenhengende små bokstaver stort sett - noen ganger med store bokstaver (synes det er litt enklere)

I matte er jeg usikker på nivået - men hun regner + og - opp til 100 uten problem i butikken. Klokka kan hun 24-timers klokka helt stødig

Er dette bra eller ? Lurer på om vi må øve noe i sommer?? Læreren sa at hun var usikker på om hun skjønte hva hun leste, men hun leser bøker og forteller etterpå om handlingen, og det må da vise at hun forstår hva hun leser???

Nå er jeg virkelig usikker!

Fortsetter under...

Hun høres kjempeflink ut! Du kan nok trygt slå deg til ro med at hun ligger i det øverste skiftet i klassen sin, faglig sett vil jeg tro. Ut fra det jeg ser lærere låner ril sine klasser på biblioteket i alle fall og fra den erfaringen jeg har med min som nå slutter i 3. trinn.

Trur ikkje mi datter på same alder kan noko meir enn di. Og ho synst eg er flink. Husker ikkje resultat av prøver, for eg slo meg til ro med at det var normalt.

Jeg hadde jo også, før samtalen, inntrykk av at datteren min var på høyde med det man skal kunne i 2. klasse, men nå læreren sier at "ja, hun er jo over den kritiske grensen", så opplever jeg at det er svært mye å jobbe med... Og da lurer jeg på om vi bør gå ekstra inn for ting i sommer...

Hun høres kjempeflink ut! Du kan nok trygt slå deg til ro med at hun ligger i det øverste skiftet i klassen sin, faglig sett vil jeg tro. Ut fra det jeg ser lærere låner ril sine klasser på biblioteket i alle fall og fra den erfaringen jeg har med min som nå slutter i 3. trinn.

Det er det jeg trodde, at hun var en av de flinke i klassen, men det var ingenting i samtalen som tyden på at hun var noe flink i det hele tatt - det var bare sagt at hun lå "over den kritiske grensen" på de testene ... hmmm - og datteren min var med, og da synes jeg jo det er ekstra viktig å gi positiv tilbakemelding!

Det er det jeg trodde, at hun var en av de flinke i klassen, men det var ingenting i samtalen som tyden på at hun var noe flink i det hele tatt - det var bare sagt at hun lå "over den kritiske grensen" på de testene ... hmmm - og datteren min var med, og da synes jeg jo det er ekstra viktig å gi positiv tilbakemelding!

Har inntrykk av at mange lærere i dag er så redde for å skape tapere at de heller ikke tør skape vinnere for å si det sånn.

Jeg synes ikke dere skal terpe noe ekstra på skolearbeide i sommer, la henne ha ferie, men la henne selvfølgelig lese masse om hun vil det! :o) Unger modnes mye på å la stoffet synke inn over ferien også.

Annonse

Jeg er selv lærer, og synes det du forteller viser noen av konsekvensene ved Kunnskapsløftet. Man er jo så redd for at norske elever skal ha et for lavt kunnskapsnivå i forhold til andre land, og setter alle kluter til når det gjelder å heve nivået i Norge. Dette kan, etter mitt syn, resultere i opplevelser av den art som du skriver om; nemlig at flinke skolebarn blir pushet og stilt høye krav til, og ikke alle lærere er like flinke til å premiere innsats og resultater, selv om både innsats og resultater er gode nok. Gir man tilbakemelding slik at "glasset er halvfullt, eller halvtomt"?!! Din datters lærere kan også være usikre i forhold til nye læreplaner og krav, og opptrer derfor keitete og dumt, som i eksempelet du nevner. Hva tror du selv om dette?

Hvorfor spør du ikke læreren direkte; forteller om din usikkerhet etter samtalen?

For meg høres jenta ut til å være en normalt flink elev, dvs. jeg kjenner flere som har prestert på tilsvarende nivå ved utgangen av 2. klasse, og jeg vet også om de som har lest både dårligere og bedre på dette tidspunktet :-)

Læreren burde ha gitt jenta bedre tilbakemeldinger, ikke nødvendigvis på hvor "flink" hun er, men på at hun jobber bra med oppgavene sine (noe hun sikkert gjør).

Jeg tror alle barn trenger å lese bøker i feriene, særlig i "småskolen". Såfremt ikke læreren gir beskjed om noe annet, så ville jeg ikke fokusert på at dere skal "øve" på noe, men fremme leselysten ved å skaffe tilveie bøker som fenger henne.

God sommer :-)

Jeg er selv lærer, og synes det du forteller viser noen av konsekvensene ved Kunnskapsløftet. Man er jo så redd for at norske elever skal ha et for lavt kunnskapsnivå i forhold til andre land, og setter alle kluter til når det gjelder å heve nivået i Norge. Dette kan, etter mitt syn, resultere i opplevelser av den art som du skriver om; nemlig at flinke skolebarn blir pushet og stilt høye krav til, og ikke alle lærere er like flinke til å premiere innsats og resultater, selv om både innsats og resultater er gode nok. Gir man tilbakemelding slik at "glasset er halvfullt, eller halvtomt"?!! Din datters lærere kan også være usikre i forhold til nye læreplaner og krav, og opptrer derfor keitete og dumt, som i eksempelet du nevner. Hva tror du selv om dette?

Ja- kanskje var det for å pushe henne videre, men samtidig opplevde jeg det som utrolig dumt at hun ikke får vite at det hun kan er BRA! For selvsagt er det det. Man trenger jo ikke sammenlikne med andre, men likevel kunne si at det hun har lært er flott, og så gi tilbakemelding på å styrke ressursene og backe opp om svakhetene. Hun hadde gledet seg VELDIG til denne samtalen, men var absolutt ikke noe glad når vi kom ut - ikke den sprudlende ungen som gikk inn. ....

Hvorfor spør du ikke læreren direkte; forteller om din usikkerhet etter samtalen?

For meg høres jenta ut til å være en normalt flink elev, dvs. jeg kjenner flere som har prestert på tilsvarende nivå ved utgangen av 2. klasse, og jeg vet også om de som har lest både dårligere og bedre på dette tidspunktet :-)

Læreren burde ha gitt jenta bedre tilbakemeldinger, ikke nødvendigvis på hvor "flink" hun er, men på at hun jobber bra med oppgavene sine (noe hun sikkert gjør).

Jeg tror alle barn trenger å lese bøker i feriene, særlig i "småskolen". Såfremt ikke læreren gir beskjed om noe annet, så ville jeg ikke fokusert på at dere skal "øve" på noe, men fremme leselysten ved å skaffe tilveie bøker som fenger henne.

God sommer :-)

Det er problematisk å få tak i den læreren, særlig nå - men kan prate med henne på kontaktsamtalen til høsten.. Er spennt på opplegget til høsten når de da skal dele klassen i 3 i forhold til kunnskap. Det skal da bli lekser i forhold til nivå da angivelig nivået var svært variabelt, og det er elever i klassen som ennå ikke kan stave seg gjennom ord. De skal derfor være 3 lærere inne i norsk fra høsten av. Så det blir spennende å se... Har ikke fått noen spesielle oppgaver i sommer.

Det er problematisk å få tak i den læreren, særlig nå - men kan prate med henne på kontaktsamtalen til høsten.. Er spennt på opplegget til høsten når de da skal dele klassen i 3 i forhold til kunnskap. Det skal da bli lekser i forhold til nivå da angivelig nivået var svært variabelt, og det er elever i klassen som ennå ikke kan stave seg gjennom ord. De skal derfor være 3 lærere inne i norsk fra høsten av. Så det blir spennende å se... Har ikke fått noen spesielle oppgaver i sommer.

Du kan kanskje nå læreren på mail hvis du ønsker? Her er det fortsatt noen ordinære skoledager igjen, men selv om semesteret evt. er over der du bor, så er det ikke uvanlig at lærerne bruker noen dager til etterarbeide.

Hun høres ut som vår eldste - som også slutter i 2. nå.

På siste foreldresamtale fikk hun høre at hun var flink til å lese og i leseforståelse - noe jeg forsåvidt visste.

I matte er hun flink, men sliter med å la være å skravle (lik sin mor...)

Ellers er hun interessert i mye og spør og svarer mye. I samling er hun ikke redd for å rekke opp hånda og fortelle om ting.

Jeg synes absolutt ikke du skal bekymre deg. Dattera di høres kjempeflin ut. Hun har tydelig leseglede, noe jeg mener er veldig viktig, og hun har automatisert mye av lesingen.

Bare kos dere i sommer og fortsett å kos dere med lesingen :)

Hun kan mer enn min stesønn - og han har vi fått beskjed om at ligger i øvre sjikt i sin klasse! (lærerinna hans sa det ordrett, uten at han var tilstede, så klart).

Han leser bra, altså - men snuppa di er nok hakket foran. Og 24-timers klokke har han ikke peiling på ;)

Ta sommerferie med god samvittighet! Men ta med bøker siden hun liker å lese!

Annonse

Du har ei flink jente!!!

Læreren "glemte" kanskje bare å nevne det?

Ikke noe å tenke på.

Glemte å legge til at helt vanlig lesing av bøker er det eneste du trenger å tneke på i sommer.

Nyere forskning har vist at de barna som ikke leser over sommerferien går tilbake når det gjelder leseferdigheter med nesten 2,5 mnd.

Har også ei som nå er ferdig med 2. klasse. Vi fikk beskjed om at ho er bra i matte. (Noe vi også har inntrykk av), men at ho kan bruke mer tid på lesing. Der har ho ikke forbedret seg siden februar (i følge en test de har tatt). Det tror jeg også stemmer.

Så vi har begynt med vårt eget lille leseprosjekt. Ho leser nå drøyt 30 ord i minuttet. Det har vi testet i to forskjellige bøker. Nå skal vi lese i 10 dager før vi tar ny test. Vi håper da at vi ser en forbedring.

Fikk beskjed av ei som er lærer i småskolen at de bør kunne lese 80 ord i minuttet i 4. klasse. Det synes jeg var et veldig konkret mål. Lett å forholde seg til.

Om vi er flinke i sommer så håper jeg at lesehastigheten hennes vil nærme seg 50 i minuttet.

Vi koser oss masse på veien samtidig som ho gleder seg til neste test.

Litt skoletrening i sommerferien tror jeg bare er positivt, men det må være på barnas primisser.

Men ut fra det du forteller så virker det som om du har en helt vanlig 2. klassing:-)

Sønnen min er også ferdig med 2. klasse, og datteren din ligger i hvert fall et godt stykke foran ham. Og han er absolutt ikke blant de dårligste i klassen sin (det vet jeg fordi de også har nivådeling i perioder).

La henne lese det hun har lyst til i ferien, uten å stresse. I min sønns klasse har de fått i "ferielekse" å skrive kort til den nye læreren de skal få til høsten...

Jenta di er jo kjempeflink!

Min gutt fyller 8 om noen dager, 2.klassing. Nå har jeg ikke vært på foreldresamtale siden i vinter engang, men jeg fikk vite omtrent dette:

Han regnes for å være av de flinkeste i norsk og matte i klassen, og ligger omtrent på nivå med jenta di. (han skriver ikke dagbok, da) Ifølge læreren er det største problemet hans at han må få nok "hjerneføde". Han er fryktelig treig til å komme igang med ting, det er det eneste... På norsktestene hadde han alt rett, men de testene som gikk på tid hadde han ikke rukket alt på de første deloppgavene (helt til han skjønte at han måtte få opp farta)

Læreren er hos oss også opptatt av hvor mye han får med seg av det han leser, leksa skal leses 2 x, han må øve på skriveretning etc.

Jeg synes ikke du skal stresse med noe oppgaver til jenta di i sommer, men "mate" henne med bøker som er morsomme å lese! Hun kan jo også få oppgaver som å skrive handleliste mens du sjekker kjøleskapet etc, det er mye som læres uten at man legger merke til det!

-lenge siden jeg har "sett" deg herinne, hvordan går det med jr. da?

Gjest prust

Min gutt er ferdig med 2. klasse nå, og slik jeg har forstått det, er han blant de som leser best og skriver best. Klassen er veldig ivrige i matemaikk, og her er det mange dyktige elever!

Gutten min leser helst ikke mer enn han trenger - han har ikke blitt bitt av lesebasillen ennå - dessverre. Jeg prøver å oppmuntre ham, men han er så mye ute og leker og har ikke tid til å lese... Tegneserier ser han litt i, men bare på bildene. Han leser greit hvis han MÅ, men er ikke så nysgjerrig på hva som kommer seinere i teksten, og gir litt fort opp, hvis det ikke er nødvendig å lese.

Han skriver veldig pent, sammenhengende, og jevnt. Er flink til å dikte, og skriver stort sett korrekt - og synes det er helt OK når jeg påpeker en sjelden gang at ordet er skrevet feil.

Når det gjelder lesing, ligger di jente altså langt foran min sønn, og han er altså blant de "beste" i klassen, ifølge foreldresamtalen like etter påske.

Høres ut som at jenta di er akkurat der hun skal være.

Etter det du beskriver kan jeg ikke se at hun skal ligge rett

over noe kritiskt nivå. Høres jo helt fint ut jo :)

Syns du kan ta det med ro, og ta ordene til læreren med

litt klype salt. Og nyte sommeren uten å tenke så mye på

forbedringsmuligheter.

Jenta mi som blir nå ferdig med 3.klasse leser uleste bøker flytende,

har sluttet med leseløve bøker og leser nå kun vanlige bøker. Kan

fortelle i korte versjoner om hva boken handlet om.

skriver både løkke+blokkbokstaver bra. De har begynt litt med deling

og gangtabellen, pluss og minus med 100.tall. Og hun får masse skryt

fra læreren.

Syns ikke jenta di er så langt unna i prosessen :) Høres ut som hun er

flink 2. klassing :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...