Pus123 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hadde dårlig ammeerfaring fra han forrige, måtte slutte etter noen uker, nå er det pån igjen, fikk en gutt med keisersnitt og har begynt å prøve og amme, det gjør så vondt! og jeg har konstant brystspreng, men sykepleierne sa jeg ikke skulle pumpe meg.. kan jo ikke gå sånn en gang til? orker ikke flere brystbetennelser, noen som både gir flaske og ammer? noen som har noen gode råd? blir så sliten av dette.. på forhånd takk=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279356-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Du kan pumpe _litt_ slik at sprengen ikke er så ubehagelig. Melkemengden vil regulere seg etter barnet etter hvert. For å unngå brystbetennelser, bør du unngå å la brystene bli for fulle. Dvs la barnet tømme godt brystene. Og om ikke barnet klarer ta alt, og brystet sprenger fremdeles, så kan du pumpe _litt_ . Bare _litt_ akkurat så mye at du ikke er melkesprengt lengre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279356-hjelp/#findComment-2251180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ammeglad Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Du kan pumpe _litt_ slik at sprengen ikke er så ubehagelig. Melkemengden vil regulere seg etter barnet etter hvert. For å unngå brystbetennelser, bør du unngå å la brystene bli for fulle. Dvs la barnet tømme godt brystene. Og om ikke barnet klarer ta alt, og brystet sprenger fremdeles, så kan du pumpe _litt_ . Bare _litt_ akkurat så mye at du ikke er melkesprengt lengre. Jeg har tre barn. Alle var forskjellige å amme. Nr.1 alltid glupsk og sulten, ofte "økedager" hvor han trengte økt melkemengde, og derfor måtte ha pupp "døgnet rundt". Ammet han hver time på dagtid i disse periodene. Jeg følte han alltid var sulten, trodde han ikke fikk nok, selv om han vokste som en rakett. Nr. 2 var ei stille og rolig jente. Etter erfaring med den første, ble jeg forskrekket da det viste seg at hun ikke hadde lagt på seg etter en uke hjemme. Jordmor observerte oss. Fortalte at jeg måtte ta henne på skulderen, vekke henne ordentlig for å få henne til å spise mer. Det tok veldig mye tid å amme henne. For å holde oppe melkemengden måtte jeg pumpe i perioder. Melken sparte jeg til jeg skulle ut og være borte mer enn tre timer. Nr.3 var helt annerledes igjen. Med henne fikk jeg aldri regulert ned melkemengden. Det må være måten hun spiste på, tømte hele brystet på no time. Jeg pumpet og leverte melk til prematuravdelingen i et halvt år, selv om jeg flere ganger forsøkte å kutte ut pumpingen. Helsestasjonen påstod at bare jeg sluttet å pumpe, ville melkemengden til slutt gå ned, men det gjorde den ikke! Det endte med brystbetennelse 2 ganger. Det er vondt å amme i starten, det er mye slit, det er nesten er 24 timers jobb. Når en har kommet seg over de første 5-6 ukene går det bedre. Jeg følte og tenkte bestandig på hvor heldig jeg var som holdt ut de slitsomme periodene. Vi har reist mye.Veldig enkelt å reise med babyer når en har maten klar til servering bestandig, uansett hvor man er hen. Og mine barn er sommerbarn. Ei venninne som gav flaske satt hjemme, mens jeg kunne ta med babyen min på stranda og være ute hele dagen. Jeg er ikke enig i at du ikke skal pumpe deg litt. De er vel glad for litt morsmelk på prematuravdelingen der du er også? Jeg opplever at de har satt pris på hvert minste gram! Jeg mener en skal lytte, deretter velge det som passer en selv og babyen best. Hver barselperiode er forskjellig. Forstår det er meget tøft etter keisersnitt, men lykke til allikevel. Når babyen er tre mnd. er det en drøm å amme! Ett råd: Etter at du har ammet, klem alltid ut litt melk, smør det rundt brystvortene (med rene fingre!) og la dem tørke av seg selv. Det er rene balsamen mot ømme og såre brystvorter. Bruk aldri noen som helst form for ammeinnlegg, annet enn store av ull hvis du skal ut i kulden. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279356-hjelp/#findComment-2257277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.