Gå til innhold

Lite barn med store smerter

Anbefalte innlegg

Gjest Svært bekymret mor

Hei. Jeg har en datter på 2 1/2 år som siste uken har hatt store smerter om kvelden/natten. Hun skriker som om det er verdens undergang og jeg blir helt fortvilet når jeg ikke kan hjelpe henne. Jeg gir henne paracet og går og bærer på henne, men ingenting hjelper. Sånn er det ca en time om gangen. Hun klager vekslende på magen og på rumpa (hun peker på framme med urinrøret eller skjedeåpningen) Det skal sies at hun nettopp har hatt omgangssyke der hun har spydd to ganger og hatt litt diarré over en uke. Har vert til lege med henne. Han undersøkte henne nedentil og sa at hun bare så litt rød ut ved skjedeåpningen og at det kan svi når hun tisser, ellers så rumpa helt fin ut.Ingen fissurer heller. Han sa og at jeg kunne smøre henne forsiktig med litt Canesten der og bruke Zink og det har jeg gjort. I natt skrek hun igjen så taket lettet, men bleien var tørr så det kan ikke vere det som forårsaker smertene! Det skal også sies at da hun var 1 år fikk hun en midlertidig laktoseintoleranse etter en mage/tarm infeksjon hun pådro seg i barnehagen. Intoleransen varte i ett år. (Vi kuttet helt ut laktose og da holdt vi det i sjakk, men det hendte hun hadde en og annen skriketokt fordet) Før vi forstod at hun reagerte på melk så hadde hun de samme skriketoktene da som hun har nå, men var for liten til å forklare hvor hun hadde vondt. Jeg har tenkt på at det kan vere det samme som har skjedd nå, men hvorfor klager hun på rumpa? Kan det vere det samme? Strålende smerter? Det som og er litt rart er at smertene kommer alltid (med ETT unntak!) etter hun har lagt seg, har som regel sovet 1-2 timer. Ved unntaket fikk hun det tidligere på kvelden. Det virker også som at smertene kommer i bølger. (Det virker som hun roer seg litt og så plutselig skriker hun til igjen) Da hun var 1 år fikk hun alltid en diarré-bleie etter en skriketokt, men nå er det ikke sikkert hun bæsjer etterpå. Hun hadde ikke avføring i går, men dagen før hadde hun tre blaute bleier, men jeg er usikker på om dette er noe som henger igjen etter omgangssyken. Håper hvirkelig jeg får svar på hva dette kan være for det er helt grusomt å se barnet sitt i store smerter uten å kunne gjøre noe!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/279439-lite-barn-med-store-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg har fundert lenge på hva det kan være som plager din datter fordi symptomet hennes er nokså uvanlig. Du forteller iikke noe om hvordan hun har det på dagtid, slik at jeg må anta at hun i våken tilstand er i brukbar fin form. Hun har nettopp hatt omgangssyke med oppkast og diare, men jeg går likevel ut fra at allmenntilstanden hennes er god og at hun nå er frisk. Det er nokså underlig at en frisk liten pike våkner etter 1-2 timers søvn og klager over smerter i magen eller i rumpa. Nå er småbarn ikke spesialt flinke til å lokalisere smerter, og sier seg ofte enig i det voksne spør om, men likevel må det utelukkes at noe er galt i den regionene. Når det ikke er noen fissur, kan smerte i endetarmen utelukkes. Av og til kan det være store smerter forbundet med vannlatning ved infeksjon i urinrøret eller blære, spesielt i starten av strålen, slik at småbarn kvier seg og storgråter. Hadde dette vært årsaken ville hun også hatt smerter på dagtid. En mulighet som er aktuell er om dette kan dreie seg om nattlige skrekkanfall. De kommer gjerne i løpet av småbarnsalderen, og opptrer etter 1-3 timers søvn. Skrekkanfall starter med at barnet skriker, men dessuten er urolig og redd. Skrikingen kan fortsette lenge, og trøst hjelper lite. Typisk for nattlige skrekkanfall er at barnet ikke husker noe av episoden den neste morgen. Siden det ikke er så lett å forstå hva som er årsaken, er det min tanke at det ikke kan dreie seg om noen alvorlig tilstand, siden hun ellers er frisk. En måte å forsøke å møte problemet på er å gi henne en parcet-dose før hun legger seg om kvelden, som forebyggende medisin noen ganger. Det hender at det er bedre effekt ved å forebygge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...