Gjest gomle Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Ifølge slike barometre på syreinnhold i drikkevarer, så står farris på samme nivå som vanlig vann. Dersom det inneholder mye tilsetninger (sitronsyre f.eks), så er det mer syre i det. Men det må jo bety at kullsyre ikke er "syre", til tross for navnet? Noen som vet noe om det? (Brus og fruktjuice inneholder mye syre, og er skadelig for tennene) 0 Siter
double Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Karbonsyre (ofte kalt kullsyre) er en uorganisk syre med den kjemiske formelen H2CO3. Karbonsyre dannes spontant når karbondioksid oppløses i vann. CO2 + H2O = H2CO3 Ref http://no.wikipedia.org/wiki/Kullsyre 0 Siter
....AV Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Kullsyre i Farris er karbondioksyd oppløst i vann. Da dannes karbonsyre, som er en svak syre. Når du tar av korken, slippes trykket og karbonsyren går over til karbondioksyd igjen (bobler). Vann som står på kjøkkenbenken tar også opp karbondioksyd fra luften og har derfor i praksis sjelden pH 7, men er litt sur. 0 Siter
annegunn Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Som de andre sier, kullsyre er en svak syre. Grunnen til at vanlig brus er så sur (Cola har pH på rundt to, såvidt jeg husker) er ikke kullsyra, men annen mye sterkere syre som er tilsatt for å gi balanse til sukkeret/søtningsstoffet. Farris og tilsvarende bablevann er jo ikke søtt, og trenger ikke syre for å gi denne balansen. 0 Siter
morsan Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 Som de andre sier, kullsyre er en svak syre. Grunnen til at vanlig brus er så sur (Cola har pH på rundt to, såvidt jeg husker) er ikke kullsyra, men annen mye sterkere syre som er tilsatt for å gi balanse til sukkeret/søtningsstoffet. Farris og tilsvarende bablevann er jo ikke søtt, og trenger ikke syre for å gi denne balansen. bablevann! *S* 0 Siter
annegunn Skrevet 27. juni 2007 Skrevet 27. juni 2007 bablevann! *S* Jeg pleier å bable når jeg drikker sånt vann jeg, altså! *leser igjennom til en forandring* 0 Siter
morsan Skrevet 28. juni 2007 Skrevet 28. juni 2007 Jeg pleier å bable når jeg drikker sånt vann jeg, altså! *leser igjennom til en forandring* ;-) Jeg har utrolig mange tasteleifer selv, veldig fort gjort å trykke 'send' uten gjennomlesning...;-) Men din tastefeil ble jo morsom:-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.