Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 5 år har i lange perioder av gangen diare. Dette er ikke slik smittsom diare men antagelig noe han ikke tåler. Men vi finner ikke ut hva. HVA KAN GI BARN DIARE? og hvordan får vi stoppet dette?

Sist gang gikk det over måneder og han tok cøliakiprøve, allergiprøve, avføringsprøve osv men legene fant ingenting. Vi kuttet ut melka uten at det hjalp (tror vi). Plutselig var han helt fin igjen. Men nå siste uka så sliter han igjen. Avføringen er rennende og han når ikke do. Dessuten tisser han seg ut og i disse periodene (bare litt før han kommer seg på do). Han er veldig lei seg og sier han ikke rekker det.

hva i alle dager gjør vi? Jeg kan ikke komme på at han har fått i seg noe uvanlig siste dagene. Kom med forslag og hjelp oss.

Hilsen en veldig fortvilet

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke hjelpe deg mye. Har selv disse plagene.

Blåbær regulerer i hvertfall magen, så om du bor i sørnorge er det bare å ta en tur i skogen. Hjelper for meg.

tusen takk for tips alle sammen og jeg tar gjerne imot flere. Gutten liker godt biola og blåbær så da innfører vi "melkeforbud" og tar med biola i barnehagen til drikke. Vi har tørka blåbær som han bruker på havregrynene kanskje han kan tygge på disse iløpet av dagen.

Hva gjør en naturterapeut og hvor finner jeg det. (bor i sandnes/stavanger noen som har en å anbefale?)

Annonse

tusen takk for tips alle sammen og jeg tar gjerne imot flere. Gutten liker godt biola og blåbær så da innfører vi "melkeforbud" og tar med biola i barnehagen til drikke. Vi har tørka blåbær som han bruker på havregrynene kanskje han kan tygge på disse iløpet av dagen.

Hva gjør en naturterapeut og hvor finner jeg det. (bor i sandnes/stavanger noen som har en å anbefale?)

Blåbær med melk og sukker er godt. Eller rørte blåbær på brødskiva.

Datteren min var svært syk med diarè over lengre tid. Ble veldig tynn,og slapp. Prøvde å bytte ut melken med soyamelk(resept fra lege), men hun ble bare dårligere. Så flyttet vi og jeg fikk mast meg inn til verdens flotteste barnelege. Hun satte jenta på en kjempestrikt diett for å stoppe diarèen. Den besto av kylling, most kokt potet, revet eple, eplejuice, kokt gulerot, ris og risgrøt. Etter bare to dager ver hun bra i magen, og kunne starte undersøkelsene som viste at hun hadde alvorlig laktoseintoleranse.

Kanskje denne dietten er noe å prøve, og så kan du prøveinnføre forskjellige matvarer en etter en for å se hva han reagerer med diarè på.

Jeg tipper det er liten vits å ha melkeforbud og så gi ham biola.... Det er jo melk det og, om enn syrnet melk. Jeg ville gjort som zellica beskriver, noen dager på denne dietten skader ikke uansett. Finner dere ut at han da blir helt fin så ta kontakt med lege og be om henvisning videre for å få hjelp til å finne ut hva han ikke tåler.

Datteren min var svært syk med diarè over lengre tid. Ble veldig tynn,og slapp. Prøvde å bytte ut melken med soyamelk(resept fra lege), men hun ble bare dårligere. Så flyttet vi og jeg fikk mast meg inn til verdens flotteste barnelege. Hun satte jenta på en kjempestrikt diett for å stoppe diarèen. Den besto av kylling, most kokt potet, revet eple, eplejuice, kokt gulerot, ris og risgrøt. Etter bare to dager ver hun bra i magen, og kunne starte undersøkelsene som viste at hun hadde alvorlig laktoseintoleranse.

Kanskje denne dietten er noe å prøve, og så kan du prøveinnføre forskjellige matvarer en etter en for å se hva han reagerer med diarè på.

Hva slags cøliaki prøver tok dere? Det er ikke alltid cøliaki viser på en blodprøve. Har han lav ferrittin (jern), blod% eller folat?. Vokser han dårlig?

Annonse

Gjest Shira :o)

ps hva er kan stoppe en diaremage og hva bør vi ikke gi han av mat og drikke?

Matråd ved diare:

http://lommelegen.no/php/art.php?id=321799

Har gutten vært til en gastrolege? Jeg hadde krevd at tarmene skulle sjekkes av en indremedisiner jeg. Det er noen tarmsykdommer som gir diare.

Dere gjør det kansje allrede, men det kan være lurt å skrive

ned alt han spiser og drikker. Hvis det er noe i maten han reagerer på

så er det lettere å se et mønster når ting er skrevet ned.

Ikke alltid mulig å stole på allergi prøver...

Ellers så har jeg dessverre ikke flere råd.

Gjest Been there.....

Vi har slitt med det samme til legen fikk tatt noe som heter Fecal-test av avføringen. Den viste dessverre at det var betennelse i tarmene. Først da tok de oss på alvor. Gå til legen med avføringsprøve igjen, du. Det er utrolig slitsomt å se barna ikke har det bra. Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest Valnøtt

Selv om cøliaki prøven (blodprøven) er negativ, kan han ha cøliaki. Du kan be o gastroskopi for å få sikkert svar. Cøliaki gir diare som er slik du beskriver. (Ikke alltid den gir et, men noen ganger). Ikke gi deg, gå tilbake til legen om og om igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...