Gå til innhold

Luftsmerter hos 1,5åring som er født i uke 27

Anbefalte innlegg

Gjest Johanne

Hei på du! Skriver til deg i håp om at du kan gjøre meg litt klokere. Har en jente på 1,5år som er født i uke 27. Hun er veldig frisk og feiler ingen ting, uten om en åpen ductus som vistnok ikke var så stor ved siste kontroll, ingen bilyd. Men saken er den at hun ikke har sovet en natt siden hun ble født, hun vrenger og vrir seg og gråter og til slutt promper eller bæsjer. Det er så gale, hun får veldig lite god søvn. Men når dagen kommer er hun blid som en sol....(?) så når natten kommer er det på an igjen. Kveldene våres går med til å bære og trøste. Om natta ligger hun å river oss i håret. Synes veldig synd i henne. Hun har tydlig vondt i magen. Men synes det er så rart at alt er bra igjen om dagen. Har prøvd å kutte ut melk for noen dager, men uten bedring. Virker ut som om det er forskjellig hun reagerer på. Har du hørt om lignende? Er dette vanlig for premature? Kan det være umodne tarmer? Og hva kan jeg som forelder gjøre, evt hvordan legge dette fra for fastlegen som vi aldri har vært hos med henne? Er veldig takknemlig for svar M.v.h Johanne Totland

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det første som slår meg av det du forteller er at barnet er kommet inn i en " ond sirkel." eller uvane, siden det er friskt og kjekt og tilfreds om dagen.At dere reagerer på skriiingen og tar barnet om vil også kunne medvirke til tendensen, det blir som en belønning. Jeg karn ikke utelukke at barnet periodevis har magesmerter pga- luft, det er ganske vanlig, men da bør det også være smerter andre tider på døgnet. Jeg ville forslå at dere forsøker å være restriktive mht å ta barnet opp. Dere vil også kune få hjelp med medisiner som gir roligere søvn over noen dager, uker. Fastlegen må skrive ut rp. Dette er for å bryte " uvanen". Jeg synes ikke det er rett å forklare vanskene med prematuriteten, ihvertfal ikke den alene. Men tiltakene overfor vanskene er de samme. Snakk med helsestasjonen og spør om de har inf. om Ferbers metode for for barn med søvnvansker. Dersom barnet ellers er frisk, tar hun den søvnen hun har behov for, selv om du synes det er for lite.

• 3 uker senere...

Hei

Skulle tro du skrev om min gutt på 9 mnd. Helt identisk.

Han har alltid vært plaget med magen om natten. Det er som om

luftboblene stopper opp og da våkner han. Må massere magen hardt og

da buldrer det i magen (luft som passerer) Etter dette finner han

roen igjen. Slik er det hver time eller hver annen natten igjennom.

Om dagen er han glad og fornøyd men med kort lunte (hvem hadde vel

ikke hatt det om en ble vekket hver time om natten ???) Og avføring og

god appetiit/vektøkning. Har som deg prøvd ulik mat til både han og

meg (ammer enda) Jeg oppsøkte manuellteraput som har

videreutdannelse innen barn og han fortalte at sønnen min hadde stiv nakke.

Etter 2. gangs behandling sov han utrolig mye og LENGE om natten !!!!!!!

Men desverre varte det ikke lenge. Har i dag vært til ny behandling.

Trolig har det en sammenheng - "stiv" nakke og mageproblem men

det er såklart vanskelig å si. Har du sjekket dette for din datter ?

Om ikke denne behandlingen hjelper for min sønn vil jeg kontakte fastlege

for dette er IKKE normalt. Storesøster på 2 år har ikke slike problemer og

vi har behandlet de ganske så likt. Tenker da på dette med uvaner ol

som Per H. Finne tok opp. JEg har også tenkt på om dette kun kan skyldes

uvane men det har jeg vanskelig for å tro. Når han kun våkner av seg selv på

natten sovner han også av seg selv igjen, men oftest er det luftsmerter som

plager han Da går bena opp og ned og han finner ikke roen- tilslutt

våkner han og da må jeg løfte han opp for å få massert magen.

Når en gammel rap har kommet opp eller en fis faller han til ro igjen.

For meg er dette ikke "normalt" for en som snart er 1 år

. Jeg ville som nevnt over tatt kontakt med manuellterapeut

Ønsker deg lykke til. Vet så utrolig godt hvordan du har det.

Gjest Johanne T

Hei

Skulle tro du skrev om min gutt på 9 mnd. Helt identisk.

Han har alltid vært plaget med magen om natten. Det er som om

luftboblene stopper opp og da våkner han. Må massere magen hardt og

da buldrer det i magen (luft som passerer) Etter dette finner han

roen igjen. Slik er det hver time eller hver annen natten igjennom.

Om dagen er han glad og fornøyd men med kort lunte (hvem hadde vel

ikke hatt det om en ble vekket hver time om natten ???) Og avføring og

god appetiit/vektøkning. Har som deg prøvd ulik mat til både han og

meg (ammer enda) Jeg oppsøkte manuellteraput som har

videreutdannelse innen barn og han fortalte at sønnen min hadde stiv nakke.

Etter 2. gangs behandling sov han utrolig mye og LENGE om natten !!!!!!!

Men desverre varte det ikke lenge. Har i dag vært til ny behandling.

Trolig har det en sammenheng - "stiv" nakke og mageproblem men

det er såklart vanskelig å si. Har du sjekket dette for din datter ?

Om ikke denne behandlingen hjelper for min sønn vil jeg kontakte fastlege

for dette er IKKE normalt. Storesøster på 2 år har ikke slike problemer og

vi har behandlet de ganske så likt. Tenker da på dette med uvaner ol

som Per H. Finne tok opp. JEg har også tenkt på om dette kun kan skyldes

uvane men det har jeg vanskelig for å tro. Når han kun våkner av seg selv på

natten sovner han også av seg selv igjen, men oftest er det luftsmerter som

plager han Da går bena opp og ned og han finner ikke roen- tilslutt

våkner han og da må jeg løfte han opp for å få massert magen.

Når en gammel rap har kommet opp eller en fis faller han til ro igjen.

For meg er dette ikke "normalt" for en som snart er 1 år

. Jeg ville som nevnt over tatt kontakt med manuellterapeut

Ønsker deg lykke til. Vet så utrolig godt hvordan du har det.

Hei på deg og 1000 takk for svar!

Må si jeg ble ganske forbauset over ekspertsvaret jeg fikk.. Heldigvis "vet" jeg bedre. Jeg har 2 barn fra før, og vet hvordan barn gjør når dem skriker for oppmerksomhet;-) Å skrive til doktoronlline var liksom et rop om hjelp etter å ha prøvt mye forskjellig.

Dette gjør hun ikke fordi hun er vrang eller bortskjemt som han antar. Ferber metode skal man ikke bruke uten at man er 100% sikker på at barnet er frisk, uansett så hadde det ikke vært aktuellt for meg.

Uansett så oppsøkte jeg fastlegen min, han mener at hun har problemer med å fordøye melk. Vi kuttet ut melk for 14 dager siden, og hun har sovet masse!!! Jeg har også funnet ut at det er et eller annet annet som hun ikke tåler i vanlig middag, så jeg gir henne babyglass.

Vi skal tilbake i slutten av måndet for å få henvisning til diverse tester på sjukehuset.

Så doktor Finne, jeg tror faktisk dette har med prematurhet og umodne tarmer og gjøre. Ikke om en unge som griner fordi hun er utskjemt, for utskjemt kan det være hun er, men det er ingen som griner og vrir seg i smerte hele natta fordi dem et bortsjemte!

Må si jeg ble ganske forbauset over ekspertsvaret jeg fikk.. Heldigvis "vet" jeg bedre. Jeg har 2 barn fra før, og vet hvordan barn gjør når dem skriker for oppmerksomhet;-) Å skrive til doktoronlline var liksom et rop om hjelp etter å ha prøvt mye forskjellig.

Dette gjør hun ikke fordi hun er vrang eller bortskjemt som han antar. Ferber metode skal man ikke bruke uten at man er 100% sikker på at barnet er frisk, uansett så hadde det ikke vært aktuellt for meg.

Uansett så oppsøkte jeg fastlegen min, han mener at hun har problemer med å fordøye melk. Vi kuttet ut melk for 14 dager siden, og hun har sovet masse!!! Jeg har også funnet ut at det er et eller annet annet som hun ikke tåler i vanlig middag, så jeg gir henne babyglass.

Vi skal tilbake i slutten av måndet for å få henvisning til diverse tester på sjukehuset.

Så doktor Finne, jeg tror faktisk dette har med prematurhet og umodne tarmer og gjøre. Ikke om en unge som griner fordi hun er utskjemt, for utskjemt kan det være hun er, men det er ingen som griner og vrir seg i smerte hele natta fordi dem et bortsjemte!

Så godt å høre at dere trolig har funnet årsaken på problemet og takk for at du gir oppdatering for det gir også meg et håp. Jeg synes det har vært litt vanskelig å bli trodd i allefall siden han er så friske og raske på dagen. Føler jeg får det blikket som sier " er det ikke på tide å avvenne han med slike uvaner ??"Jeg har derfor ikke sagt så mye om det men heller prøvd å finne svaret selv. Må nok si at også jeg litt skuffet over Dr Finne sitt svar. Dette har ikke kun med uvaner å gjøre. Det ER en grunn for at barnet våkner og det er mange måter å våkne på og grunner for det. Litt for katergorisk svar fra en som skal kunne dette. Det er viktig å høre på hva en mor har å fortelle for hun kjenner barnet sitt best og er den som kan skille mellom vaner og uvaner. Det er nå min mening. Når jeg leste ditt innlegg så fikk jeg følelse av iallefall ikke være alene om problemet (ikke at jeg håper at vi er flere med å ha det slik) og at det faktisk må være noe i det jeg jeg tror om min gutt sine natteplager - at han har luftsmerter. Om ikke denne behandlingen han nå har vært gjennom nå hjelper vil jeg også prøve å kutte ut melkerpodukter til min gutt. Jeg har tenkt på om det kan våre årsaken. Er det slik at det ikke holder med kun 3-4 dager "avholdenhet"? Det må det være 14 dager ? Kan jeg sprørre hvilken prøver dere nå skal gjennom ettersom det ser ut til at det er melk barnet ikke tåler (enn så lenge) ?

Er veldig glad på dine vegne for at det nå ser ut til å gå bra for barnet ditt. Våkenetter er ikke bra for hverken mor eller barn

......."men det er ingen som griner og vrir seg i smerte hele natta fordi dem et bortsjemte!"

Godt sagt :)

Annonse

Gjest Johanne T

Så godt å høre at dere trolig har funnet årsaken på problemet og takk for at du gir oppdatering for det gir også meg et håp. Jeg synes det har vært litt vanskelig å bli trodd i allefall siden han er så friske og raske på dagen. Føler jeg får det blikket som sier " er det ikke på tide å avvenne han med slike uvaner ??"Jeg har derfor ikke sagt så mye om det men heller prøvd å finne svaret selv. Må nok si at også jeg litt skuffet over Dr Finne sitt svar. Dette har ikke kun med uvaner å gjøre. Det ER en grunn for at barnet våkner og det er mange måter å våkne på og grunner for det. Litt for katergorisk svar fra en som skal kunne dette. Det er viktig å høre på hva en mor har å fortelle for hun kjenner barnet sitt best og er den som kan skille mellom vaner og uvaner. Det er nå min mening. Når jeg leste ditt innlegg så fikk jeg følelse av iallefall ikke være alene om problemet (ikke at jeg håper at vi er flere med å ha det slik) og at det faktisk må være noe i det jeg jeg tror om min gutt sine natteplager - at han har luftsmerter. Om ikke denne behandlingen han nå har vært gjennom nå hjelper vil jeg også prøve å kutte ut melkerpodukter til min gutt. Jeg har tenkt på om det kan våre årsaken. Er det slik at det ikke holder med kun 3-4 dager "avholdenhet"? Det må det være 14 dager ? Kan jeg sprørre hvilken prøver dere nå skal gjennom ettersom det ser ut til at det er melk barnet ikke tåler (enn så lenge) ?

Er veldig glad på dine vegne for at det nå ser ut til å gå bra for barnet ditt. Våkenetter er ikke bra for hverken mor eller barn

Hei igjen.

Kjenner meg også utrolig godt igjen i det du skriver. At du har holdt det litt for deg selv og heller prøvt å finne ut av det selv fordi folk bare løfter på skuldrene og sier, la henne skrike vel... er vel ikke verre enn det?

Så da har jeg liksom ikke orket å dele det med så mangen.

Det var faktisk fastlegen hennes så sa at samme hvor bortskjemt et barn var, så skriker det ikke hele natten alltid.

Han sa at vi skulle prøve å kutte ut melk i 14dager først, før vi fikk henvisning. For ellers ville sjukehuset sende oss hjem for å kutte ut melk i 14dager:-) Så da er det bedre å kutte det ut først.

Hun får nå ikke melk i det heletatt, ikke nan heller. Får ting som inneholder mye melk, f.eks pannekaker,pisket krem,softis,vafler ect ect

Er et eller annet hun reager på i vanlig middag også, så jeg har startet å gi henne babymat på glass.

Merker ENORM forskjell, hun har nå også en god lur på dagen også. Fra hun var nyfødt til nå har hun MAX hat 45 minutt urolig søvn om dagen. For det meste var det 20min. Nå sover hun 1-2timer. Deilig for henne og deilig for meg.

Før gadd vi nesten ikke kle av oss når vi la henne, fordi det var opp hvar 30min..

Vi tok halve natten hver jeg og mannen min. Ofte sto hun opp kl 0400.

Å var våken 1-2ganger i timen før det:-(

På en god natt nå, kan hun legge seg 1930, våkne 2 små ganger før midnatt og så sove til 0800. Deiligt!!!

Så det er noe som ikke er helt som det skal være.

Sikkert litt vanskligere dette med maten hos dere, siden han bare er 9mnd. Er vel kansje vanskelig å kutte ut melk når han er så liten? Og kansje så spiser han ikke spiser han ikke så mye annet enn grøt?

Håper dere finner ut av det!! Jeg aner ikke hvilke prøver vi skal ta på sjukehuset, men vi kan jo holde kontakten og tipse hverandre?? [email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...