Gå til innhold

Hvordan finne max-puls?


Gjest Helle dussen

Anbefalte innlegg

Gjest Helle dussen

Har kjøpt trimsykkel med medfølgende trenigsprogramm. Der står det at jeg i 20 min utter skal sykle med 60% av maxpuls..Men hvordan i huleste finner jeg den maxpulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tror det ska stemme

Hvis jeg ikke tar helt feil - så er makspulsen 200 - din alder.

På meg er det da 200 - 40 =160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle dussen

Hvis jeg ikke tar helt feil - så er makspulsen 200 - din alder.

På meg er det da 200 - 40 =160

Takker!! Da er min 170, da ;) flotters, nå skal jeg løpe og sykle litt! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier å regne 220 minus levealder. Dvs. at hvis du er 40 år har du makspuls rundt 180.

Ellers kan du måle den ved å varme godt opp, sykle rimelig hardt en stund for så å ta i alt du har en kort stund. Rett etter at du avslutter hardkjøret teller du pulsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror det ska stemme

Hvis jeg ikke tar helt feil - så er makspulsen 200 - din alder.

På meg er det da 200 - 40 =160

Beklager, var litt feil i svaret til deg fra meg.

220 - alder er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Skal man trene på forskjellig pulsnivåer for å få den rette belastningen er det viktig å vite "en ca," max puls. Det er ikke så vanskelig å finne. Varm opp 5-10 min. på sykkelen din for så å øke belastningen i løpet av ett par minutter til hva du maximalt orker. Har du pulsbelte ser du jo umiddelbart hva som er din max-puls. Ellers kan du f. eks. telle pulsen i 10 sek. (for så gange med 6).

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...