Gå til innhold

Skal vi være strenge med dotrening?

Anbefalte innlegg

Nå har gutten på 3 år sluttet helt med bleie på dagtid, han tisser på do og kan holde seg lenge, tisser ikke når han sover dupp osv. Kjempeflink.

Men så var det bæsjing, da. Der er han litt tilbakeholden, men har gjort det 3 ganger, og ga ikke inntrykk av å være lettet eller overrasket over at det ikke var "farlig".. han klarer ikke si noe om hvorfor han ikke vil bæsje på do, men blir hysterisk og SKAL ha bleie. Ellers holder han seg....

Vi forsøker å oppmuntre, de første 2 gangene fikk han is, men vi kan jo ikke fortsette med det. Jeg bare lurer på hvor "strenge" vi skal være med dette..? Skal vi forsette å oppmuntre/stille krav eller skal vi legge hele greia brakk en stund? De gangene han har bæsjet på do var fordi han ville det selv.

"Belønningsskjema" kunne sikkert vært en idé... men samtidig mener jeg som prinsipp at barn ikke skal belønnes for "alt mulig" heller, det blir feil å forvente å få noe tilbake bestandig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280066-skal-vi-v%C3%A6re-strenge-med-dotrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi holder på med omtrent det samme her i huset... men ikke kommet fullt så langt som dere da! Så jeg er kjempespent på hva slags svar du får...

Poden vår er 2 år og 8 mndr, han bruker fremdeles bleie hele tiden. Men vi spør han stadig om han vil gå på do, noen ganger vil han og andre ganger ikke. Noen ganger ber han om å gå på do selv. Men det er helt tilfeldig, noen dager er han ikke på do i det hele tatt.

Vi har klistremerke-bok til han, og tre forskjellige ark med klistremerker. Han får velge ett selv om klistre inn når han har vært på do. Men vi pleier aldri å si at han har vært "flink", vi sier bare at "det var jammen bra at du bæsja i do istedet for i bleien" eller noe sånt. Ellers så stresser vi minst mulig med det.

Men jeg er som sagt veldig spent på å lese svarene du får! Riktig lykke til videre med treninga:-)

Hvordan går det forresten med lillesøster? Har ikke du ei lita ei på omtrent 4 mndr? (Jeg har ei som akkurat har passert 4 mndr selv)

Vi holder på med omtrent det samme her i huset... men ikke kommet fullt så langt som dere da! Så jeg er kjempespent på hva slags svar du får...

Poden vår er 2 år og 8 mndr, han bruker fremdeles bleie hele tiden. Men vi spør han stadig om han vil gå på do, noen ganger vil han og andre ganger ikke. Noen ganger ber han om å gå på do selv. Men det er helt tilfeldig, noen dager er han ikke på do i det hele tatt.

Vi har klistremerke-bok til han, og tre forskjellige ark med klistremerker. Han får velge ett selv om klistre inn når han har vært på do. Men vi pleier aldri å si at han har vært "flink", vi sier bare at "det var jammen bra at du bæsja i do istedet for i bleien" eller noe sånt. Ellers så stresser vi minst mulig med det.

Men jeg er som sagt veldig spent på å lese svarene du får! Riktig lykke til videre med treninga:-)

Hvordan går det forresten med lillesøster? Har ikke du ei lita ei på omtrent 4 mndr? (Jeg har ei som akkurat har passert 4 mndr selv)

Hun er såvidt passert 5 mnd nå, tida flyr! :-) Det går kjempebra, for hennes del er det grøt-tilvenning for tida. Ønsker meg en kveld fri fra unger, ut med venninner og drikke vin.. :-) Men foreløpig er det kun pupp-pupp-pupp på den jenta. Men noen krise er det langifra, bare kos. :o)

Vi startet en mnd eller to før bleieslutt med å si at "etter påske er du så stor jente at da trenger du ikke bleier lenger". Påsken kom og gikk og vi tok av bleien. Den første uka hadde hun en del uhell, men så gikk det helt fint. Hun var da eldre enn din da, 3 år 8 mnd faktisk.

Jeg tror jeg ville latt ham ha bleie når han skal bæsje, det er helt vanlig og helt normalt at det tar lengre tid å få barn til å bæsje et annet sted enn i bleien, enn å tisse.

jancka1365381087

Syns ikke du skal stresse jeg. Gutten min var tre år da vi tok bleia på dagtid. Han skulle bli storebror på høsten og jeg kunne tenke meg å bli ferdig med en bleieunge, men det tok lengre tid en jeg trodde. Han tissa i do og var kjempeflink uten for mange uhell, men bæsjinga var noe helt annet. Han forlangte også bleie, sa nei til å begynne med, men da han gjorde i buksa flere dager på rad satte jeg på han bleie. Jeg var aldri sint og belønningssystemet liker jeg ikke. Det er en helt naturlig ting å gå på do, så å bli belønnet for det blir for meg feil. Noe annet å bli belønnet for å hjelpe til med noe. For oss løste det seg ei stund etter lillesøster kom. Han følte seg nok stor da, så han fant ut at det bare var babyer som bæsjet i bleier.

Jeg tror nok at det løser seg av seg selv for dere og, bare vær litt tålmodig!

Gjest Elextra

Min erfaring er at alt stress med dette bare forlenger prosessen.

Eldstemann var nesten klar da han var tre år, vi oppmuntret ham i meste laget, hvilket ga for mye fokus og resulterte i at han var over tre og et halvt før han sluttet helt. Tror godt det kunne skjedd et par måneder før.

Lillebror sluttet før han var to og et halvt - tilnærmet uten vår innvirkning.

Annonse

Gjest annlovinda

Gutten vår slutte med dagbleie når han var 3 år.

Men han ville absolutt ikke bæsje på do. Så da måtte han få på bleie. Gjorde vi ikke det fikk han hard mage, og vondt i magen. Vi stresset en stund med dette, uten noen resultater.

Etter en stund så begynte vi bare å prate med gutten om dette, og avtalte en frist når han skulle slutte å bæsje i bleie. Vi avtalte 4 årsdagen hans. Og snakket om dette ganske mye. Så når dagen kom, så bæsjet han i do.

Tror jeg ville berodd dette litte grann, er jo veldig vanlig at de ikke vil bæsje i doen med en gang.

Hun er såvidt passert 5 mnd nå, tida flyr! :-) Det går kjempebra, for hennes del er det grøt-tilvenning for tida. Ønsker meg en kveld fri fra unger, ut med venninner og drikke vin.. :-) Men foreløpig er det kun pupp-pupp-pupp på den jenta. Men noen krise er det langifra, bare kos. :o)

Aha, ja man kan sannelig si at tiden flyr ja! Jenta mi er født 19.februar forresten. Hun begynte med grøt for en uke siden, og fra dag 3 sovnet hun greiere på kveldene, heldigvis, det har vært litt av ei tørn i det siste det nemlig... Tror hun liker grøten kjempegodt, virker sånn! Ellers er det mest pupp, men jeg har så mye melk i fryseren at hun får en flaske i ny og ne også hun.

Artig denne alderen (også) syns jeg!!

Vi satte en gullstjerne på kjøkkenkalenderen de dagene minstemann bæsjet på do. Det var ingen annen belønning enn "seremonien" med å klistre på stjernen, og ingen premie etter en viss mengde stjerner. Hovedpersonen var veldig fornøyd med det. Etter noen uker bagatelliserte vi hele greia og sluttet med stjernene uten problemer, men i starten gjorde vi litt utav det.

Noen barn liker ikke plaskelydene og risikoen for vannsprut. Da kan det hjelpe å rutinemessig legge papir i do på forhånd.

Jeg ville latt han få på bleie når han spør selv. Men la han være med dere på do når dere bæsjer, la han se på bæsjen nedi do. Forklar at det ikke er farlig. Har hørt at noen har litt problemer med adskillelsen, mens andre syns det er vanskelig at det kan sprute vann opp i rompa. Kanskje forsøke "plaskdemper", et tørk dopapir nedi do før man setter seg for å bæjse?

Jeg har jo ikke så mye erfaring her da, men holder på med det samme sjøl. Har ikke et ekstremt stort håp om at det går i år, hvis ikke så tar vi det senere. Men hun både tisser og bæsjer på potta, og de gangene hun bæsjer i bleia sier jeg sånn som "tenk så deilig det hadde vært hvis du hadde bæsjet på potta nå, så hadde du sluppet å ligge her og bli vasket sånn i rompa og tissen (bæsjen blir jo klint langt inn i tissen hennes også, stakkars) som jeg vet at du ikke liker. Det er jo mye lettere å bare tørke med papir når du går på potta, ikkesant?" Sier det ikke som noe alvorsprat eller kjefting, bare som sånn hyggelig småprat liksom.

Vi har ikke kommet så langt at hun har kontroll annet enn når hun går med bar rompe. (Men hun har full kontroll når hun er her hjemme og naken da, har ikke hatt uhell på lenge... så fort jeg tok på truse her om dagen tisset hun i den.) Nå nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe det an her i gården. Skal jeg la henne gå uten bleie under klærne også, snart, når vi er ute på tur i gata f.eks... Spennende tider, og hun blir så stor!!

Gjest togli

Minstemor slutta med bleier på dagtid for ett år siden. I vinter hadde hun et par episoder med hard mage og nekta å bæsje mer på do. Hver gang hun skulle bæsje måtte hun få på bleie.. Vi prøvde å overtale, men hun turte rett og slett ikke å bæsje i do mer. Etter noen uker på dette viset (uten at vi kommenterte det noe mer), bæsja hun plutselig (kom visst overraskende på henne også..) i do og da var problemet løst :)

Jeg tror jeg ville laga minst mulig oppstyr rundt det og latt han få på bleie når han skal bæsje. Plutselig en dag skjønner han poenget;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...