Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden nedenfor her, lurer jeg på når det er normalt å starte med pottetrening.

Jeg har ei på 16 mnd og mener dette er for tidlig.

De andre jentene mine startet med dette i 2 års alderen.

Virker som det er litt ulike meninger her, for flere jeg kjenner har startet med pottetrening når de er på alder med min, altså ca ett og et halvt år gamle..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280220-n%C3%A5r-starte-pottetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Mine tre jenter har aldri hatt pottetrening. Den eldste slutta med bleier 2,5 år gammel og de to yngste knapt to år gamle. Jeg tror ikke pottetrening har noe særlig å si. I verste fall tror jeg det kan forsinke prosessen med å bli tørr (stress, mas etc..).

Jeg tror de fleste barn selv kjenner når de er klare for å slutte med bleier. man bør selvsagt motivere ved å sette fram potte, fortelle barnet at snart kan det gå på potte/do, kjøpe morsomme truser etc. Ellers tror jeg det beste er at barnet selv kjenner når det er klart:)

16 mndr syns jeg hørtes kjempetidlig ut! Men noen er jo bare opptatte av at ungene skal være tidilgst mulig ute med alt så da presser de vel på.... Men unger er jo forskjellige ! Så jeg regner med det ikke er noen oppskrift. Vi holder på med poden vår nå, dvs ikke på potte da men på do, han er 2 år og 8 måneder og vi har hatt et heeelt avslappet forhold til det og ikke laget noe strengt opplegg.

Mine tre jenter har aldri hatt pottetrening. Den eldste slutta med bleier 2,5 år gammel og de to yngste knapt to år gamle. Jeg tror ikke pottetrening har noe særlig å si. I verste fall tror jeg det kan forsinke prosessen med å bli tørr (stress, mas etc..).

Jeg tror de fleste barn selv kjenner når de er klare for å slutte med bleier. man bør selvsagt motivere ved å sette fram potte, fortelle barnet at snart kan det gå på potte/do, kjøpe morsomme truser etc. Ellers tror jeg det beste er at barnet selv kjenner når det er klart:)

" - Jeg tror de fleste barn selv kjenner når de er klare for å slutte med bleier. man bør selvsagt motivere ved å sette fram potte, fortelle barnet at snart kan det gå på potte/do, kjøpe morsomme truser etc. Ellers tror jeg det beste er at barnet selv kjenner når det er klart:) "

Ja, det er nettopp dette jeg mener med "pottetrening"..

At vi foreldre legger tilrette for barnet, ved å sette frem potte/hjelpe på do, samt gi litt oppmuntring. Dette synes jeg er greit å begynne med i 2 års alderen, men ikke før.

Hva er pottetrening da? Noen mener det er når man begynner å sette ungen på do/potte - uten egentlig å forvente at de skal bli tørre.

Andre mener det er når man gjør en skikkelig innsats og forventer at ungen blir tørr i løpet av rimelig kort tid.

Jeg har begynt å sette ungene mine på doringen når de har vist litt interesse for doen, men dette gjøres fullstendig uten forventninger. Skjer det noe på do, så blir det masse jubel og klapping. Skjer det ingenting, så er det helt greit.

Dette har vi startet med rundt 1,5 års alder.

JEntene mine ble tørre etter 3-4 dagers intensiv "jobbing" når de var 25 og 27 mnd gamle.

Minstemann blir 2 i oktober, og jeg antar vi prøver å få ham ut av bleiene i høstferien eller i juleferien, med mindre han skulle vise klare tegn til å ville før.

Gjest togli

" - Jeg tror de fleste barn selv kjenner når de er klare for å slutte med bleier. man bør selvsagt motivere ved å sette fram potte, fortelle barnet at snart kan det gå på potte/do, kjøpe morsomme truser etc. Ellers tror jeg det beste er at barnet selv kjenner når det er klart:) "

Ja, det er nettopp dette jeg mener med "pottetrening"..

At vi foreldre legger tilrette for barnet, ved å sette frem potte/hjelpe på do, samt gi litt oppmuntring. Dette synes jeg er greit å begynne med i 2 års alderen, men ikke før.

Okei. Jeg så for meg faste pottetider osv ;)

Annonse

Jeg startet med dotrening på mine tre eldste når de var mellom 2,5 og 3 år. Det har alltid skjedd om sommeren når de har løpt nakne i hagen. Det har vært naturlig å plassere dem på toalettet da, så det har gått til av seg selv.

Nr fire i flokken skulle jeg ta treningen med neste sommer, men plutselig virket hun klar for å gå på toalettet. Det er ofte mange småunger inne hos oss som bruker toalettet, så hun har mange forbilder og læremestere. Det hele startet egentlig med at hun måtte både tisse og bæsje mens hun var naken og badet utenfor her. Sommeren er en fin tid for bleieslutt.

Vi hadde aldri pottetrening, men startet med å sette de på do, når de viste litt nysgjerrighet rundt det. Da var de rundt 18 mnd., og vi hadde ingen forventinger om at de skulle prestere noe som helst. Resultatet ble likevel at de etter relativt kort tid, var bæsjereine begge to (fra 19-20 mnd. gml.).

Jeg har ingen tro på tvang og faste dotider fra de er så små, men utnytt gjerne det at de er nysgjerrige ....

Jeg synest nok ikke det er dag for tidlig å starte når jenta er 16 mnd gammel. Lillebror her i huset startet da han var ni mnd. Da satt han stødig og fint på potta selv. Han var veldig ofte med meg på do og da var det helt naturlig å sette han på potta mens jeg selv satt på do. Der satt han som en liten konge og bæsjet første gang i 9-mnd alderen.

Det som er fint med å starte så tidlig er at det ofte er stas og spennende å få sitte på potte. For en to-åring er ikke potte det minste spennende. Det er barnslig, samtidig som doen for mange er for skummel/høy/stor enda.

Å få gutten til å sitte rolig på potta var ikke noe problem her i det hele tatt. Vi klappet noen regler, sang litt etc og det ble veldig stas å sitte der. Fra han var året sa han fra når han skulle bæsje. Vi hadde i snitt 1-2 bæsjebleier i mnd fra han var ett til han var to og et halvt. Tissinga fikk han ikke kontroll over før nå som han var to og et halvt. Han har tisset mye på potta også, men det har vært mer tilfeldig og fordi vi tok kontrollen og satte han der til faste tider (som jeg skjønner at en del her er veldig skeptiske til) Jeg kan ikke skjønne hva som er så ille med fast pottetid. Om vi tenker på oss selv så vet jo også at vi er temmelig regelmessige når det gjelder do-besøk. Det samme gjelder for barna. Man kan få gode resultater av å sette barna på potte til faste tider: om morgenen, etter mat, før man går ut, før leggetid etc. Selv om det ikke er viljestyrt at det kommer noe i potta da så ser jeg det slett ikke som bortkastet. Barna blir vant til å gjøre noe der og det oppfattes ikke som skummelt, men tvert imot, som det naturligste i verden.

Å sitte på potte skal selvsagt ikke være noe tvang eller pes for barnet. Men det er jo her vår innsats må gjøres. Starter man tidlig nok og gjør dette til en naturlig ting så er sjansene store for at man slipper treåringer som må ha på seg bleia igjen når de skal bæsje (fordi det er skummelt å bæsje andre steder enn i bleia). At barna blir tidligere tørre (i hvertfall de aller fleste) av å starte tidlig med pottetrening skjønner jeg ikke kan være en diskusjon engang. Det er ikke uten grunn at vår generasjon var tørre i snitt et år tidligere enn småbarn er i dag. Det samme gjelder barn i andre deler av verden der bleier ikke er så lett tilgjengelige og i tillegg er veldig dyrt.

Pottetrening _er_ en jobb for foreldrene. Men jeg synest at det mest av alt har vært gøy. Barna synest jo også dette er spennende og de b lir utrolig stolte når de mestrer dette. Her tok vi nå bleia av vår 2,5åring. Uhellene han har hatt kan man telle på en hånd. Han synest selvfølgelig at det er utrolig godt å slippe bleia i sommervarmen, og han er stolt over å være "stor gutt".

Så pottetrening trenger slett ikke være foreldre som presser barna sine for at de skal være tidlig ute med alt mulig. Jeg ser det tvert imot som en av mine oppgaver som foreldre, det å hjelpe barna til å få kontroll over avføring så tidlig som mulig. Det er godt for barna å mestre dette og det er veldig greitt å slippe bæsjebleier når barna begynner å bli så store.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...