Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en sønn for tre uker siden.. ammet ikke han forrige sønnen min, bare i begynnelsen, gikk kjempefint, han var konstant fornøyd, sov tre timer i strekk, av og til lengre. Nå ammer jeg, han vil på puppen hele tiden, er aldri fornøyd.. ikke med smokken heller.. er konstant sulten.. bruker å toppe måltidet med litt erstatning, men begynner å bli veldig slitsomt å gjøre begge deler, hvertfall når jeg har en liten en til på 23 mnd.. i tillegg har jeg vitamin mangel, vil jo at han skal få i seg det han trenger av vitaminer.. har prøvd å endre kostholdet, men er ikke så lett. hva ville dere ha gjort? fortsett å amme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Gratulerer med gutten!!!!

Det kan være kjempeslitsomt med en nyfødt baby som vil ha pupp hele tiden - det vet jeg. Da jeg fikk nr to, var eldstemann 26 mnd, og det var slitsomt.

Det som er viktig i forhold til ammingen, er at du drikker MYE og hviler MYE. Ha alltid vann tilgjengelig, og legg deg nedpå så ofte du har anledning. Hvis du er alene med begge to, MÅ du prioritere hvile fremfor husarbeid når de sover (hvis de sover samtidig. Få mannen din til å ta med seg begge guttene ut på trilletur/lekeplass og si at de må være ute minst halvannen time. Pass på at minsten da nettopp har fått pupp og tørr bleie.

Ikke nøl med å ta i mot hjelp fra familie eller venner. Et av mine beste minner fra da eldstemann var nyfødt, var da ei vennine kom, beordret meg og mannen min i seng, mens hun tok seg av gutten vår i 3 timer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258082
Del på andre sider

Jeg hadde fortsatt ammingen.

Med alle mine tre har jeg måtte amme veldig ofte i begynnelsen. Da jeg fikk andremann var første 14 mnd, og det var rimelig slitsomt - men det gikk seg til :)

Du må sørge for at du drikker mye vann. Ha alltid en flaske vann stående ved der du ammer, og alltid en flaske med deg når du er ute.

Ta et godt multivitamineraltilskudd, spis mye grønnsaker.

Hvil så ofte du får til.

Be om avlastning, både med den lille og den litt større.

Min erfaring er at det gjerne tar 2-3 mnd før man får litt forutsigbarhet i ammingen, og at det inntil da er bare kaos :)

Holder du ut, blir det sannsynligvis helt greit etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258162
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ville helt klart ha fortsatt å amme. Du vil mest sannsynlig ikke angre på det i det lange løp. Mine tre barn ble ammet opptil hver halvtime (på dagtid) de første tre mnd. Etterhvert gikk det seg til og ammingen ble bare kos:)

Pass på å ha et stort glass med vann klart på bordet. Legg fram litt leker og bøker til storebror (legg det ved siden av dere i sofaen) etc. Prøv å se på ammingen som en fin mulighet til å også gi storebror masse oppmerksomhet. Samtal med han, les bøker etc.. Når han får såpass mye oppmerksomhet blir ammingen også en kosestund for han :)

Når storebror skal ta dagduppen sin (hvis han fortsatt gjør det?), så kan han kanskje få ligge på sofaen ved siden av deg og babyen? Alt som kan gjøre ting lettere for deg er helt greit:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258171
Del på andre sider

Ved å toppe opp med MME bidrar du til at han ikke får det han trenger fra puppen - systemet er jo bygget på at behovet påvirker tilførselen.

Prøv å sette at et par dager hvor du virkelig ikke gjør annet enn å amme, da vil melkmengden din øke og du slipper å styre med både MME og puppen.

Når du fullammer, er det helt vanlig med slike økeperioder, typisk er 5 uker, 3 mdr og 5 mdr.

Siden du bruker MME i tillegg holder du melkemengden din nede og må igjennom en økeperiode før du har nok til sønnen din igjen. Det tar ca 2 dager til alt er på plass igjen.

Stå på med amminga, det går seg gjerne til etter 2-3 måneder og er mye mindre mas i lengden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258233
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du er vel klar over det at ved å toppe med erstatning vil produksjonen din aldri bli tilstrekkelig stor, ettersom denne styres av etterspørselen? Du må derfor regne med å fortsette med erstatningen, om du ikke tar et krafttak.

Jeg ville heller lagt inn et par økedager, hvor du ikke ga erstatning men derimot lot ham amme absolutt så mye han ville. Forhåpentlig får du da produksjonen tilstrekkelig opp.

Min minstemann ville også amme omtrent hele tiden på dagen; fordelen var at han da etter kort tid (var vel 7 uker) sov natten gjennom uten amming. Uansett er det både praktisk og sunt å fullamme, kjekt å slippe styret med flasker og erstatning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258272
Del på andre sider

Annonse

Du er vel klar over det at ved å toppe med erstatning vil produksjonen din aldri bli tilstrekkelig stor, ettersom denne styres av etterspørselen? Du må derfor regne med å fortsette med erstatningen, om du ikke tar et krafttak.

Jeg ville heller lagt inn et par økedager, hvor du ikke ga erstatning men derimot lot ham amme absolutt så mye han ville. Forhåpentlig får du da produksjonen tilstrekkelig opp.

Min minstemann ville også amme omtrent hele tiden på dagen; fordelen var at han da etter kort tid (var vel 7 uker) sov natten gjennom uten amming. Uansett er det både praktisk og sunt å fullamme, kjekt å slippe styret med flasker og erstatning.

Jeg er enig med de andre her, prøv å holde ut noen uker til! Med mine to barn, ble det ikke skikk på ammingen før etter et par-tre mnd. Prøv å øke produksjonen ved å amme mye i et par dager, uten at du gir MME. Hvis du kommer over den første kneika, har du lettvint mat tilgjengelig for babyen hvorsomhelst og nårsomhelst!

Din vitaminmangel er så vidt jeg har lest et problem for DEG, ikke for babyen. Morsmelk har alltid perfekt sammensetning! Siden du vet om det, regner jeg med at du tar vitamintilskudd for å rette det opp? Jeg hadde jernmangel etter svangerskapene, og tok jerntabletter for å rette det opp. (Man blir veldig sliten og slapp av jernmangel...)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258287
Del på andre sider

sorry, innlegget skulle være til hovedinnlegger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258288
Del på andre sider

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg med amming av en liten og en storebror ved siden av som krever sitt. Storebror her ble heller ikke ammet mer enn etpar uker, og han var også mye lettere å få "fornøyd"! Når man gir erstatning så vet man jo i større grad at barnet blir mett, og når han trenger mer mat så øker man bare mengden mme og slipper økedager og mye mas og styr og sutring. Så jeg skjønner godt frustrasjonen din, for overgangen er veldig stor fra en fornøyd mme-baby til en masete amme-baby!

Men jeg ammer nå min nr to. Og etter mye styr og ståk og bråk, og utrolig mange ganger hvor jeg har ønsket den ammingen langt pokker i vold for å si det rett ut, så har vi fått det egentlig veldig bra til! Det er veldig sunt og bra både for deg og for babyen å amme, så hvis du klarer å holde ut uten å gi erstatning så kommer du til å få noen veldig lettvinte måneder og mye kos for både deg og babyen.

Jeg er veldig ambivalent i forhold til amming, og føler at jeg på en måte har "lov" til å være det siden jeg har to barn og en som neste kun fikk flaske og en som har blitt fullammet i over fire mnd og som nå såvidt har begynt å spise grøt. Jeg vet at det er kjempevanskelig, og mens det står på så er man så utrolig fortvilet fordi man er sliten og man har vondt av den lille som kanskje ikke er mett.

Men hvis du klarer, så stå på og amm, jeg er sikker på at du klarer det! Og hvis du føler at du har gitt det du har å gi i forhold til det, så gi flaske med god samvittighet, det vokser opp kjempeflotte sunne friske barn på morsmelkerstatning! Det er viktigere å være en god mamma for begge barna dine enn å absolutt skulle amme på beskostning av alt. Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280469-hjelp-amming-osv/#findComment-2258296
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...