Gå til innhold

Jeg blir så lei meg

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå ja

Har skrevet et innlegg ang. søvnproblemer hos minstemann. Svarene jeg får, føler jeg er veldig nedlatende, bedrevitende og nærmest spydige. Jeg trenger ikke å få vite at ungen må slutte å sove på dagtid. Jeg trenger ikke få vite at jeg må nok prøve litt lenger periode med å legge ungen seinere. Dette er sølvfølgeligheter som alle som virkelig sliter med et problem, allerede har prøvd ut!

Jeg har vært hos lege med ungen, jeg har lest alle bøker om emnet, hiver meg over alle artikler om emnet i div. magasiner/ukeblader osv. Vi har prøvd alle metoder som er å lese om!

Men det funker ikke! Derfor var jeg så dum at jeg skrev et innlegg her på DOL, for å få høre andres _erfaringer_... Det er nemlig ikke nok å ha hatt 3, 4 eller flere unger sjøl, som ikke har hatt disse problemene! Det er ingen som har hatt mer enn 1 av hver unge, og alle vet at unger er forskjellige! Vi har selv 3, og ingen er som de andre. Det er derfor dødfødt å komme med sine erfaringer, - når man i bunn og grunn ikke _har_ erfaring! (Nå mener jeg dem som svarer her, uten å ha vært borti at ingenting fungerer med hensyn til problemet)

Ungen har altså blitt analysert, undersøkt, vurdert osv. av leger, både øre-nese-hals, ortoped, fysioterapeuter osv. for å finne årsaken. Men finner ingen.

Derfor håper jeg at folk som virkelig har vært igjennom det, funnet en løsning som gav resultater, vil dele disse med meg. Alle andre som tror de vet hva det dreier seg om, trenger ikke bry seg.

Forøvrig; Tusen takk til "Been There"! Ditt svar var etter min mening et godt svar. Det gav meg ihvertfall ikke følelsen av at du tenkte; Herregud! Den dama skulle ikke hatt unger! Slik de fleste av de andre svarene gjorde.

Siste ord er sagt fra meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280579-jeg-blir-s%C3%A5-lei-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• jubalong70

2

• Maggi

2

• cecily

2

Mest aktive i denne tråden

Nå vet jeg ikke hva du refererer til, men dette er et åpent forum og da må man nok regne med å få svar fra alle som vil svare. Og når du spør etter andres erfaringer er det jo nettopp det du får -man svarer jo ut fra ens egne erfaringer uanvhengig av om det er passende i dine øyne eller ikke.

Ærlig talt. Når du skriver et innlegg på et forum som dette, så må du forvente å få forskjellige svar. Jeg har lest hele tråden det er snakk om, og kan ikke klare å finne en eneste nedlatende kommentar, bortsett fra dine, da. Det er i overkant sært å bite hodet av folk som faktisk prøver å hjelpe. Ingen her inne er tankelesere, og vi kan dermed ikke vite hva du har prøvd og ikke prøvd tidligere.

Nå husker jeg ikke hovedinnlegget ditt, men presiserte du der hvor grundig utredet barnet er? Hvis du bare spurte mer generellt hvordan du skulle få bedre søvnrutiner så er det ikke rart at folk gir deg de vanlige svarene på akkurat det.

Jeg mener ikke å være verken belærende eller noe nå altså, bare en tanke fra meg.

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, men jeg har lest noen av dem.

Jeg synes nok du overreagerer litt.

Vi vet ikke alt dere har prøvd. For alt vi vet er det nettopp det rådet vi kommer med som dere ikke har prøvd, og som kanskje fungerer.

Du skriver i hovedinnlegget ikke om barnet sover på dagtid. De fleste gjør ikke det når de er 3 år, men noen gjør det - og de fleste vil vel også anta at dere har kuttet ut dagsovingen når problemet er som du beskriver - men vi vet ikke.

Vi som svarer her er sjelden fagpersoner. Vi svarer ut i fra de forutsetningene vi har. Selvsagt har ingen av oss hatt ditt barn, og vi kan derfor heller ikke gi noen konkrete råd.

Dere er fortvilte og søker hjelp, og hjelpen uteblir tross gjentatte forsøk. Dette skjønner jeg er veldig vanskelig, men det hjelper lite å kjefte på oss andre foreldre ;)

Hvis jeg kan komme med et tips - som ikke er utprøvd på mine barn da vi ikke har hatt slike problemer - så vil jeg anbefale å prøve homeopati. Du kan i så fall finne en homeopat nær deg på disse sidene:

www.nhl.no

Lykke til :)

Jeg forstår ikke helt hva du reagerer sånn på. De svarene du fikk synes jeg var fine. At du har prøvd ut ting på forhånd som de foreslår kan ikke de vite når det ikke står noe om det i hovedinnlegget.

De som har svart deg har hatt et ønske om å hjelpe deg og brukt av sin tid på å gi et svar. Om de ikke har erfaring selv har de sikkert lest mange innlegg om samme tema her tidligere. Flere av oss kjenner andre som har hatt barn med søvnproblemer.

Det var dumt for dere at du ikke fikk noen uprøvde forslag som dere kan prøve ut for at barnet skal sove hele natten, men også dumt at du blir skuffet over de som faktisk prøvde å hjelpe.

Annonse

Jeg har lest tråden, jeg svarte deg også. Jeg kan forsikre deg om at mitt innlegg ikke var spydig ment på noen som helst måte, og jeg er overbevist om at igen av de andre innleggene var vondt ment. Jeg vil bare minne deg på at vi vet INGENTING annet om deg og deres situasjon en det LILLE du skrev i tråden. Og du skrev ikke på langt nær så utfyllende som du skrev i denne tråden. Derfor vil folks råd være det du kaller "selvfølgeligheter". Mange av spørsmålene her på DOL er er jo av typen:

"Når sluttet ditt barn å sove på dagen"

"Hvor mye skal et barn på Xmnd sove"

"Skal jeg gå til legen når babyen har 38.5*C i feber"

petter smart

Du skrev ingentin om alt du har prøvd i ditt første innlegg. Tror du folk er tankelesere?

De som svarer deg er verken nedlatende eller spydige? Hvordan i all verden er det mulig å tolke dem som det? De prøver faktisk å hjelpe deg ved å komme med ulike råd. Du skriver som sagt ingenting om hva du har prøvd, da kommer jo folk med de rådene de har. Det kunne jo vært så enkelt at barnet sov på dagen.

"Alle andre som tror de vet hva det dreier seg om, trenger ikke bry seg." Akkurat den setningen gjør at jeg håper ingen bryr seg og at du ikke får noe hjelp, for noen så utakknemlig som deg er det lenge siden jeg har opplevd.

fuji1365380447

''Det gav meg ihvertfall ikke følelsen av at du tenkte; Herregud! Den dama skulle ikke hatt unger! Slik de fleste av de andre svarene gjorde.''

Nå har jeg lest alle svarene du har fått, og slik jeg ser det er det INGEN som har forsøkt å fortelle deg at du er en dårlig mor, eller at du ikke burde hatt unger.

Folk har forsøkt å komme med tips basert på sin egen erfaring. Og siden ingen av oss er fagfolk, så kan det nok snike seg inn noen selvfølgeligheter. Men selv de mest platte selvfølgeligheter er ikke ment stygt.

Jeg tror at du er utslitt og nedkjørt av mangel på søvn, slik at du tolker det som blir skrevet her i verste mening.

Kjære deg. Forsøk å få noen som ikke er utslitte til å være barnevakt en natt eller to, slik at du kan få sove godt i allefall en natt. Det vil kanskje ikke løse problemet (som jeg forstår er svært fortvilende), men vil kanskje gi deg litt overskudd.

''Det gav meg ihvertfall ikke følelsen av at du tenkte; Herregud! Den dama skulle ikke hatt unger! Slik de fleste av de andre svarene gjorde.''

Nå har jeg lest alle svarene du har fått, og slik jeg ser det er det INGEN som har forsøkt å fortelle deg at du er en dårlig mor, eller at du ikke burde hatt unger.

Folk har forsøkt å komme med tips basert på sin egen erfaring. Og siden ingen av oss er fagfolk, så kan det nok snike seg inn noen selvfølgeligheter. Men selv de mest platte selvfølgeligheter er ikke ment stygt.

Jeg tror at du er utslitt og nedkjørt av mangel på søvn, slik at du tolker det som blir skrevet her i verste mening.

Kjære deg. Forsøk å få noen som ikke er utslitte til å være barnevakt en natt eller to, slik at du kan få sove godt i allefall en natt. Det vil kanskje ikke løse problemet (som jeg forstår er svært fortvilende), men vil kanskje gi deg litt overskudd.

Bra svar! :-)

Gjest Valnøtt

hei. Jeg har ikke sett den opprinnelige tråden din, men jeg vet hvordan du har det hvis ungen ikke sover. Finn egne løsninger. Sover barnet bedre inntil deg kanskje? Min sov når han fikk hudkontakt. Nå er han seks år og kan noen ganger fortsatt komme på natta for å kose inntil mamma. Får du sove når barnet sover på dagen så gjør det. Be om hjelp fra andre så du får søvn. Hvil så mye du kan først, til u får krefter til å begynne å se systemet i søvnen til barnet ditt. Og husk at det blir bedre - jeg lover.

Annonse

Om du ikke klarer å svare høflig på velmente råd får heller la være å skrive inn spørsmål.

Jeg synes hun var overraskende og helt unødvendig skarp mot deg i tråden nedenfor.

Vi får håpe det bare skyldes feiltolkning pga søvnmangelen, slik som fuji foreslo.

Gjest Elextra

Jeg synes hun var overraskende og helt unødvendig skarp mot deg i tråden nedenfor.

Vi får håpe det bare skyldes feiltolkning pga søvnmangelen, slik som fuji foreslo.

Jeg vet bedre enn mange hvor sliten og sprø man kan bli av barn som ikke vil sove, men synes man får forsøke å beholde et snev av folkeskikk likevel.

Gjest anonym jeg også da

Synes du fikk bra svar av mange som prøvde så godt de kunne å komme med gode råd. Ingen her kunne vite eksakt hva dere hadde prøvd og ikke prøvd. Kanskje et av rådene var et råd som ville virke som dere ikke hadde prøvd på egenhånd selv.

Ellers så syntes jeg det var du som svarte mest syrlig i den opprinnelige tråden.

jancka1365381087

Jeg vil prøve å unskylde deg med at du er veldig sliten jeg tror jeg!

Men sånn som du svarer elextra i ditt forige innlegg så er det vel klart hvem som gir spydige svar.

Du gir mange flere opplysninger nå i dette innlegget, hadde du gitt alle disse i det forige vil jeg tro svarene hadde blitt anderledes!

Jeg sov ikke ei natt på 4 år jeg, bortsett fra de nettene vi fikk foreldrene mine til å trå til. De få, men gode helgene dem hadde barna gjorde vi ingenting annet enn å sove stort sett.

Vi fant en løsning til slutt vi, men jeg tror jeg sparer meg for å gi deg råd i frykt for å tråkke feil.

Lykke til, det snur det lover jeg, men at det er fryktelig håpløst når det står på, det er det!

Gjest også en mamma

Jeg syns nå du reagerer veldig krasst på de svarene du får, da.

Nå er det sånn at søvnproblemer ER veldig vanskelig. Og det er ofte vanskelig å vite - ut i fra innlegg på nettet - hvor lenge ting har pågått, hva man har forsøkt, og så videre. Derfor er det også vanskelig å gi gode svar.

Jeg går ut i fra at det er du som har skrevet innlegget under her om 3-åring som våkner for tidlig om morgenen. Mange av de som har svart har svart for deg "opplagte ting". Og jeg kan love deg - vi har også et barn med søvnproblemer - at nesten uansett hvor du vender deg, også til helsevesenet, så møtes man mest med selvfølgeligheter, og mange tror det er et spørsmål om grensesetting.

Likevel skal du ikke glemme at for mange (og sikkert noen av de som svarer) så HAR det vært spørsmål om elementære ting som grensesetting, rutiner, kutting av dagsøvn, og så videre. Hvordan skal de vite om DU har prøvd alle disse tingene?

Jeg oppfatter det som om barnet ditt sover for lite og har lagt seg til en uvane rett og slett med å våkne alt for tidlig. Denne vanen må brytes på et vis. Du sier at det ikke nytter å prøve å forskyve døgnet, og det har dere prøvd i en måned. Neivel, da må dere prøve noe annet.

Det finnes ingen mirakelkurer - det er derfor svarene du får spriker og ingen kan gi deg et nøyaktig svar på noe som helst. Barna er så forskjellige, og det som virker på en virker ikke nødvendigvis på en annen.

Vårt barns søvnproblem er av en art som gjør at hun sovner, men våkner igjen etter noen timer, og så går det noen timer før hun sovner igjen. Vi prøvde de klassiske tingene - grensesetting, rutiner, trygghet, strenghet, kosedyr, mer lys, mindre lys, senere i seng på kvelden - og vi slet i 2 1/2 ÅR. Da fikk vi Vallergan. Nå har vi brukt Vallergan i lange perioder i halvannet år - akkurat nå er hun medisinfri, men vi vet at vi mest sannsynlnig må ta i bruk Vallergan igjen etter en stund.

Vår erfaring tilsier at Vallergan er et godt hjelpemiddel. Kanskje vil det være bra for ditt barn også, hvis dere med Vallergan greier å bryte vanen med å våkne klokka 4, og innarbeide nye vaner.

Kanskje er det ikke det rådet du ønsker - men det er nå i alle fall oppriktig ment, og basert på VÅR erfaring med over 4 år med søvnproblemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...