Gå til innhold

Bokanbefaling


Gjest dette ble løsningen for meg

Anbefalte innlegg

Gjest dette ble løsningen for meg

Enhver må finne det som funker i forhold til sitt vektproblem. Men etter å ha lest her inne ei stund, tror jeg flere sliter med det samme som jeg har gjort. Jeg har slitt med overvekt "bestandig".

Jeg anbefaler gjerne en bok som har vært fantastisk for meg, etter ca 30 år med overvekt og yoyoslanking. Nå - endelig - har jeg klart å endre matvaner og fokus på en måte jeg aldri trodde var mulig. Boken tar som utgangspunkt at overvekt skyldes en avhengighet, på samme måte som røyking gjør det. Og utgangspunktet er at det er denne avhengigheten man må få kontroll på. Overvekt og dårlig helse er "bare" konsekvenser av en matavhengighet.

Denne boken er et verktøy for å endre matavhengigheten - den tar tak i roten til problemet, ikke bare i symptomene, slik jeg har erfart at all "slanking" - uten unntak - gjør.

Boken er skrevet av Gillian Riley: Eating Less, Say goodbye to overeating, ISBN 009190247-9. Du får tak i den blant annet på Amazon: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/026-3262576-3578847?initialSearch=1&url=search-alias%3Daps&field-keywords=gillian+riley

Boken gir absolutt ikke råd og løfte om "quick fix". Men den angriper som sagt problemet fra grunnen, hjelper deg til å endre tankene dine og til å ikke lure deg selv. Etterhvert blir det å ikke gjøre riktige valg helt umulig å leve med, pga realismen ved dem som man tar inn over seg på en annen måte enn ved andre "metoder". Dette er ikke noen "tenk deg slank - bok", den krever jobbing. Men den funker - i alle fall for meg.

Jeg har prøvd et uttall slankekurer - libra, grete roede, fedon... Men alt det har gjort for meg, er å få meg fiksert på mat og på følelsen av å bli berøvet noe. Ved hjelp av boken, har jeg skjønt at det er når jeg velger å ikke ta vare på helsen min, gjennom kostholdet, at jeg virkelig blir berøvet noe.

Jeg aner ikke hvor mange kilo jeg har gått ned de siste 6 mnd. Jeg vet at jeg startet i str. 50, og at jeg nå bruker str. 44. Jeg håper og tror at jeg ikke skal veie meg en eneste gang til så lenge jeg lever, bare for å "se hvor mye jeg veier".

Men - boken innebærer krevende øvelser, altså. Er ikke noen vidunderkur! Men den løser problemet på sikt, ikke bare så lenge slankekuren varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du gi noen eksempler på hva slags råd boken kommer med? Eller er det bare grunnholdningen om at du frarøver deg selv noe ved ikke å ta vare på helsen din? Har den ingen kostholdsråd?

En ting til, finnes den på norsk? Jeg er ikke så glad i å lese på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette ble løsningen for meg

Kan du gi noen eksempler på hva slags råd boken kommer med? Eller er det bare grunnholdningen om at du frarøver deg selv noe ved ikke å ta vare på helsen din? Har den ingen kostholdsråd?

En ting til, finnes den på norsk? Jeg er ikke så glad i å lese på engelsk.

Boken inneholder veldig få kostholdsråd, bortsett fra noen generelle råd om å spise mat som holder blodsukkeret jevnt.

Det er ikke mat og kalorier som er temaet - det er ingen slankebok i den forstand, heldigvis. Det er en bok om å bli kvitt matavhengighet, og behandler spørsmålet på samme måte som annen avhengighet - feks røyk.

Boken finnes ikke på norsk så vidt jeg vet. Hvis du går inn på amazon, finner du mange leser-kommentarer om boken, og der står det også mer om hva den handler om. Men mye går på det med VALG og bevissthet - og den gir leseren et verktøy for å tåle og akseptere "spise- eller matsuget", noe som har vært hovedproblemet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken inneholder veldig få kostholdsråd, bortsett fra noen generelle råd om å spise mat som holder blodsukkeret jevnt.

Det er ikke mat og kalorier som er temaet - det er ingen slankebok i den forstand, heldigvis. Det er en bok om å bli kvitt matavhengighet, og behandler spørsmålet på samme måte som annen avhengighet - feks røyk.

Boken finnes ikke på norsk så vidt jeg vet. Hvis du går inn på amazon, finner du mange leser-kommentarer om boken, og der står det også mer om hva den handler om. Men mye går på det med VALG og bevissthet - og den gir leseren et verktøy for å tåle og akseptere "spise- eller matsuget", noe som har vært hovedproblemet for meg.

Jeg klarte ikke finne leserkommentarer eller opplysninger om boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest dette ble løsningen for meg

Tenkte på Endelig ikke røyker boka av Allan Carr når jeg leste innlegget ditt, er det noe i samme stilen tror du. Han har jo skrevet en som heter Endelig slank også.

http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok

Tenkte på Orio som ikke ville lese "din" bok på engelsk (meg selv også)

Jeg kan nesten ikke uttale meg om boken du nevner, siden jeg ikke har lest. den. Kan tenkes at bøkene har noe felles, men vanskelig å si ut i fra beskrivelsen jeg har funnet.

Men - "Endelig slank" har fått dårlige leseranmeldelser fra leserne på Amazon, i motsetning til "min" bok. Så jeg ville nok heller prøvd å komme meg gjennom engelsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...