Gå til innhold

Når barnehagen ringer/barn sykt...

Anbefalte innlegg

Dro fra barnehagen ca. kl 7.50. Junior er litt astmatett for tida, men det går greit, og han sov hele natta uten å hoste etter at han hadde fått medisin rett etter han hadde lagt seg.

Han var i fin form da jeg leverte han, og i godt humør - avkledning og "hadebra" gikk helt fint - ofte kan det ta laaang tid, men idag gikk alt greit.

Kl 8.25 rnger styrer i barnehagen og sier at junior er i svært dårlig form. Har ligget hele tiden siden han ble levert, ikke spist og sier selv han er syk. Så de vurderer formen dithen at jeg bør hente han.

Ca kl 8.45 kommer jeg til barnehagen, og da ligger han på sofaen på rommet sitt og får Pulmicort (forebyggende astma-medisin). De bruker et apparat som tar lang tid fordi det gode apparatet (forstøverapparatet) er istykker. Jeg testet det selv igår da jeg kom til barnehagen for å hente han, og da fungerte det, slik at jeg spør om vi kan teste ut det andre. Dette gjøres, og det virker, og medisineringen går da raskt unna. Sier da at nå skal vi gi han akuttmedisn, (men bortsett fra at han ligger på sofaen virker han upåfallende i form på meg). Gi han så akuttmedisin (bricanyl), og han er i flott form. Jeg er i barnehagen til ca kl 9.30 og han er i helt vanlig form. Jeg antyder at jeg synes han virker grei. Dette kommenteres ikke, men det er tydelig at de mener at jeg bør ta han med hjem, så jeg gjør det. Gutten LØPER ut av barnehagen og gjennom hele gårdsplassen til bilen. Har han så med på jobben, og der er han i flott form hele dagen - løper ute mellom møter, osvosv. Ungen er rett og slett ikke syk. Dette hendte også for en måneds tid siden da vi måtte hente han, og faren hentet han og sier at han ikke opplevde at gutten var syk.

Jeg kjenner at jeg er oppriktig lei meg - det er jo ikke det at vi ikek vil ha gutten hjem, men rett og slett det at vi HAR barnehageplass til han for å ha han der! Synes at de ringte alt for tidlig, og at de kunne prøvd medisinering først.

Styrer skriver meg en mail i 10-tiden om at hun sier at de ansatte følte at jeg ikke var enige med dem og at de ble satt i en vanseklig rolle - det er jo helt grei - jeg ER ikke enige med dem. Ringer styrer tilbake når jeg ser mailen i 12-tida, og tårene siler når jeg snakker om sånne ting. Jeg ER IKKE enig i at de kan bare ringe når de vurderer situasjonen slik at vi må ta han hjem. Vi bør få være med på vurderingen, og medisinering bør være utprøvd, og man må gi han mer tid enn 25 minutter! (dersom han ikke er veldig syk selvfølgelig - det var det jeg trodde da jeg kom idag - at siden de ringte var han meget syk).

Selvfølgelig sier jeg at jeg beklager at de opplevde at jeg var negativ, men jeg vet med meg selv at jeg ikke hverken sa noen ting eller gjorde noen ting som var upassende - men at jeg var kort, og lot være å kommentere endel ting - ja. Og JA jeg var uenig med avgjørelsen - men dette sa jeg ikke. Styrer mente da at da burde jeg ta det opp med ped.leder - og dette sa jeg var uaktuelt idet jeg står der med ungen - hun mente da jeg kunne ringe etterpå - og det hadde jeg faktisk tenkt (og gjorde med det samme jeg kom inn på kontoret og så mailen) - men at jeg var opptatt i møte helt fra jeg hentet han til jeg ringte, slik at det var faktisk det første jeg gjorde. Avtalen nå er at vi skal ringes for å være med på å vurdere om han skal hjem, og at de skal medisinere han først, og at de skal vente litt (ikke ringe så tidlig på morgenen), slik at det blir vurdert hvordan situasjonen er.

Jeg synes også at barnehagen godt kunne endret mening når jeg var der og de så at han kviknet til

Styrer pratet endel om at man måtte som forelder ha tiltro til avgjørelsene barnehagepersonalet gjør - samtidig mener jeg at det er JEG som kjenner barnet mitt best, og når jeg ser at han er i kjempeform, ja da lurer jeg på hvorfor han blir sendt hjemm

Han har forøvrig 135% ressurs på seg pga astma, epilepsi og utviklingsforstyrrelse, slik at han har noen på seg hele dagen. Han har alltid vært syk og gått i barnehagen i 4 år.

Ønsker gjerne tilbakemeldinger på dette - akkurat nå er jeg lei meg og litt sint og fortvilet fordi dette kan ikke fortsette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280591-n%C3%A5r-barnehagen-ringerbarn-sykt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg antar det er vikarer i barnehagen nå i sommer, samt sammenslåing av avdelinger? Da kan man oppleve at informasjonssvikt og andre rutiner enn når man barnehagen følger den vanlige hverdagspulsen.

I ditt tilfelle har du en person fast på ungen din. Var det denne faste personen i dag, eller en vikar/stedfortreder?

Alt i alt bør du være glad for at barnehagen er bekymret for sønnen din. Du ha kanskje utviklet tykkere hud vedr situasjonen hans. Men å ty til akuttmedisin kan for personalet være en stor utfordring. Det er ikke bare-bare.

De ville ungens beste ved å kontakte deg. De var bekymret, og kanskje litt redde for ansvaret. Så enkelt er det.

Eg råder deg til å samle sammen teamet, dvs de som skal arbeide rundt sønnen din til høsten, hvor dere får snakket sammen og fastsatt konkrete prosedyrer når noe skjer.

mvh

Eg antar det er vikarer i barnehagen nå i sommer, samt sammenslåing av avdelinger? Da kan man oppleve at informasjonssvikt og andre rutiner enn når man barnehagen følger den vanlige hverdagspulsen.

I ditt tilfelle har du en person fast på ungen din. Var det denne faste personen i dag, eller en vikar/stedfortreder?

Alt i alt bør du være glad for at barnehagen er bekymret for sønnen din. Du ha kanskje utviklet tykkere hud vedr situasjonen hans. Men å ty til akuttmedisin kan for personalet være en stor utfordring. Det er ikke bare-bare.

De ville ungens beste ved å kontakte deg. De var bekymret, og kanskje litt redde for ansvaret. Så enkelt er det.

Eg råder deg til å samle sammen teamet, dvs de som skal arbeide rundt sønnen din til høsten, hvor dere får snakket sammen og fastsatt konkrete prosedyrer når noe skjer.

mvh

Dette var ped.leder. Avdelingen er ikke slått sammen med andre, og det er ingen vikarer der. Ungen har gått på samme avdeling i snart 2 år. Vi har prosedyrer og den heter bl.a. at når ungen blir syk skal det gies ekstra medisin.

Jeg synes det er helt greit at barnehagen ringer, og vi vil gjerne at de gjør det, men for et astmabarn endres formen (heldigvis!) fra å være dårlig til helt topp på kort tid, når man får medisin. Dette skjedde også i dette tilfellet, men likevel måtte jeg ta han med hjem...

Skjønner godt at du blir fortvilet når du må ta med barnet hjem og det ikke er "sykt" lenger. Astma er jo veldig varierende og tar litt tid før "anfallet" blir dempet etter man har gitt medisiner. Begynner nesten å lure på om barnehagen kan nok om astma når de ikke vet at virkning av medisin kommer etter en stund.

Du bør sikkert ta en x-tra runde med bhg og fortelle hvordan du ønsker det skal være. De kan jo ringe deg for å høre hva du synes men å måtte hente barnet fordi det er tett skulle ikke være nødvendig:

Lykke til!

Nå har jeg, heldigvis, liten erfaring med astmabarn. Likevel vil jeg si at sånn som du forklarer det så er jeg helt enig med deg.

Jeg går ut i fra at barnehagen har fått opplæring i medisinering, og at de vet (i alle fall burde vite) at det tar en stund før medisinen virker.

Siden sønnen din har gått i barnehagen i flere år burde de også vite litt om hvordan sykdommen arter seg hos ham - at det bare skal medisinering til så er han i tipp topp form.

Jeg tror jeg hadde bedt om å få snakke med ped.leder i morgen (hvis du har litt tid), alternativt gjøre det på telefonen. Fortell at du forstår at barnehagen bare vil det beste for barnet, men at du blir redd når de ringer. Du tror han er skikkelig syk. Når du så kommer dit, og han er i en normaltilstand, og blir helt frisk etter normal medisinering synes du det er leit.

Fortell at du ble skuffet over at barnehagen ikke ville ha ham der når han ble frisk - og at han fortsatte å være frisk hele resten av dagen.

Spør hvorfor de gjorde de vurderingene de gjorde, slik at du kan forstå bakgrunnen. Beklag at du var litt kort (selv om du egentlig ikke beklager), og spør hvordan barnehagen ønsker at ting skal skje i fremtiden.

Dette var ped.leder. Avdelingen er ikke slått sammen med andre, og det er ingen vikarer der. Ungen har gått på samme avdeling i snart 2 år. Vi har prosedyrer og den heter bl.a. at når ungen blir syk skal det gies ekstra medisin.

Jeg synes det er helt greit at barnehagen ringer, og vi vil gjerne at de gjør det, men for et astmabarn endres formen (heldigvis!) fra å være dårlig til helt topp på kort tid, når man får medisin. Dette skjedde også i dette tilfellet, men likevel måtte jeg ta han med hjem...

For meg virker det ikke som om de kan nok om astma. Kan det stemme?

Annonse

Gjest sola mi

Jeg kan ikke noe om astma. Men som mor så er jeg veldig opptatt at mitt barn skal bli lagt merke til og at jeg ringes etter med en gang barnet virker dårlig.

Kan også godt skjønne at barnehagen ikke ønsker å ha ansvaret for barnet videre samme dag når barnet har vært sykt. Du som omgås denne sykdommen hele tiden er uten tvil mer hardhudet enn andre ville ha vært når det gjelder smertegrensen for hva som er sykt eller ei. Slik er det med alle familier med kronisk syke barn.

Du mener at siden din vurdering er at barnet kunne vært der videre er den beste for ditt barn. Men det ville kanskje ikke vært det for barnehagen. Hva med de andre barna? De har også krav til å få all hjelp og ikke at leder kun skal konsentrere seg om ditt barn hele dagen fordi de er redd for at det skal bli tilbakefall.

Vil ikke legge skyld på noen her, men det finnes to sider og to vurderinger og barnehagen skal være en trygg plass for alle barn og her lot de tilstanden til ditt barn om morgenen og kanskje tilbakefall i de neste timene og lot dette gå først som mulig sykt barn. Og det synes jeg er riktig vurdering.

Det er også mange andre barn som blir hentet fordi barna er slappe i barnehagen, men kvikner til hjemme resten av dagen og er like friske. Så du er jo ikke den eneste som opplever dette både en og to ganger.

Håper at dere kan ta en praterunde du og barnehagen og komunisere godt og legge frem hva dere alle ønsker og prøve å imøtekomme dette fra begge sider neste gang dette skjer.

black wealch

Dette er noe de fleste har opplevd, at barna blir friskere igjen etter at de er hentet hjem fra barnehagen.

Om dette har skjedd kun noen få ganger, synes jeg du må akseptere at barnehagen ikke tør ta ansvar for ditt syke barn.

Du virker ofte litt "krevende" og rask til å påpeke feil, og kan det være at de var redd for å få kjeft for å ikke ringe deg tidsnok?

Ikke så lett for barnehagen når barna er syke..

Gjest midia

Skjønner frustrasjonen din.

Det er ikke bestandig greit å være personal heller, foreldre er ulike så hvis de ikke hadde tatt kontakt så kan det hende at det hadde fått konsekvenser det også.

Du som har kroniskt sykt barn har vel også ekstra sykedager så om barnet er sykt innimellom så burde du/dere ha tid til å ta omsorgen for barnet når det er sykt selv.

Husk at barn som er småsyk er ofte værre i barnehagen enn hjemme i stille og rolige omgivelser med mamma eller pappa sammen med seg.

Jeg har selv ansvar for kronisk sykt barn og satte pris på å få telefon når guttungen ble syk, da er jobb jobb og mine tanker er på den syke. Barna kommer først, jobb etterpå.

Jeg jobber også med barn og ringer hjem hvis et barn ikke er i form uansett så får det bli opp til foreldrene å avgjøre om barnet skal hentes etter at jeg har sagt hva jeg ser og synes.

Er jeg i den minste tvil så ringer jeg heller å rådfører meg med foreldrene så får de avgjøre selv for de kjenner barnet best.

Dere som har fast person på barnet bør bli enige om kjøreregler dere imellom når det gjelder sykdom, dere kan sikkert gå litt utenom reglene for resten av barna.

Jeg kan ikke noe om astma. Men som mor så er jeg veldig opptatt at mitt barn skal bli lagt merke til og at jeg ringes etter med en gang barnet virker dårlig.

Kan også godt skjønne at barnehagen ikke ønsker å ha ansvaret for barnet videre samme dag når barnet har vært sykt. Du som omgås denne sykdommen hele tiden er uten tvil mer hardhudet enn andre ville ha vært når det gjelder smertegrensen for hva som er sykt eller ei. Slik er det med alle familier med kronisk syke barn.

Du mener at siden din vurdering er at barnet kunne vært der videre er den beste for ditt barn. Men det ville kanskje ikke vært det for barnehagen. Hva med de andre barna? De har også krav til å få all hjelp og ikke at leder kun skal konsentrere seg om ditt barn hele dagen fordi de er redd for at det skal bli tilbakefall.

Vil ikke legge skyld på noen her, men det finnes to sider og to vurderinger og barnehagen skal være en trygg plass for alle barn og her lot de tilstanden til ditt barn om morgenen og kanskje tilbakefall i de neste timene og lot dette gå først som mulig sykt barn. Og det synes jeg er riktig vurdering.

Det er også mange andre barn som blir hentet fordi barna er slappe i barnehagen, men kvikner til hjemme resten av dagen og er like friske. Så du er jo ikke den eneste som opplever dette både en og to ganger.

Håper at dere kan ta en praterunde du og barnehagen og komunisere godt og legge frem hva dere alle ønsker og prøve å imøtekomme dette fra begge sider neste gang dette skjer.

Poenget med astma er vel at det er svært forskjellig fra feber, influensa osv - det går kjappt opp og kjappt ned i form i forhold til medisinering. Når han får medisiner vil formen gå opp, og sjansen for at han da er frisk er veldig stor.

Dette er noe de fleste har opplevd, at barna blir friskere igjen etter at de er hentet hjem fra barnehagen.

Om dette har skjedd kun noen få ganger, synes jeg du må akseptere at barnehagen ikke tør ta ansvar for ditt syke barn.

Du virker ofte litt "krevende" og rask til å påpeke feil, og kan det være at de var redd for å få kjeft for å ikke ringe deg tidsnok?

Ikke så lett for barnehagen når barna er syke..

Nei - tror ikke de er redde for å ringe meg, og tror jeg krever lite - i forhold til at mitt barn har over 100% ressurs for sine vansker. Jeg krever at mitt barn blir møtt om morgenen og har det bra på dagen, og at opplegget som er vedtatt gjennom opplæringsplaner innenfor spesialpedagogikk, følges.

Hvorfor virker jeg krevende på deg?

Skjønner frustrasjonen din.

Det er ikke bestandig greit å være personal heller, foreldre er ulike så hvis de ikke hadde tatt kontakt så kan det hende at det hadde fått konsekvenser det også.

Du som har kroniskt sykt barn har vel også ekstra sykedager så om barnet er sykt innimellom så burde du/dere ha tid til å ta omsorgen for barnet når det er sykt selv.

Husk at barn som er småsyk er ofte værre i barnehagen enn hjemme i stille og rolige omgivelser med mamma eller pappa sammen med seg.

Jeg har selv ansvar for kronisk sykt barn og satte pris på å få telefon når guttungen ble syk, da er jobb jobb og mine tanker er på den syke. Barna kommer først, jobb etterpå.

Jeg jobber også med barn og ringer hjem hvis et barn ikke er i form uansett så får det bli opp til foreldrene å avgjøre om barnet skal hentes etter at jeg har sagt hva jeg ser og synes.

Er jeg i den minste tvil så ringer jeg heller å rådfører meg med foreldrene så får de avgjøre selv for de kjenner barnet best.

Dere som har fast person på barnet bør bli enige om kjøreregler dere imellom når det gjelder sykdom, dere kan sikkert gå litt utenom reglene for resten av barna.

Drar GJERNE hjem fra jobben pga sykt barn, og har nok dager å ta av, men når barnet er friskt når jeg henter han - da blir det litt vanskelig for meg å se hensikten med å hente han.

Poenget med astma er vel at det er svært forskjellig fra feber, influensa osv - det går kjappt opp og kjappt ned i form i forhold til medisinering. Når han får medisiner vil formen gå opp, og sjansen for at han da er frisk er veldig stor.

Vil det kunne hjelpe om guttens legespesialist eller en annen fagperson tok seg tid til å undervise personalet i barnehagen, slik at de følte seg mer kompetente i forhold til sykdomsaspektet av situasjonen hans?

Ellers skjønner jeg at du er frustrert, men har ting generelt sett blitt ok mht barnehagesituasjonen?

Annonse

Vil det kunne hjelpe om guttens legespesialist eller en annen fagperson tok seg tid til å undervise personalet i barnehagen, slik at de følte seg mer kompetente i forhold til sykdomsaspektet av situasjonen hans?

Ellers skjønner jeg at du er frustrert, men har ting generelt sett blitt ok mht barnehagesituasjonen?

Jeg foreslo for barnehagestyrer at vi kunne ha et møte med fastlege/helsesøster og barnehage/foresatte, men hun var ikke interresert i dette - tenker derfor at jeg ber om at fastlegen kommer inn på et ansvarsgruppemøte og informerer.

Generelt har vi et flott samarbeid med barnehagen nå.

black wealch

Nei - tror ikke de er redde for å ringe meg, og tror jeg krever lite - i forhold til at mitt barn har over 100% ressurs for sine vansker. Jeg krever at mitt barn blir møtt om morgenen og har det bra på dagen, og at opplegget som er vedtatt gjennom opplæringsplaner innenfor spesialpedagogikk, følges.

Hvorfor virker jeg krevende på deg?

Jeg har vært her i noen år, og har lest mye du har skrevet. Skal ikke holde gml ting opp mot noen, men jeg kan huske endel klaging på div småting fra deg ;-)

Jeg har vært her i noen år, og har lest mye du har skrevet. Skal ikke holde gml ting opp mot noen, men jeg kan huske endel klaging på div småting fra deg ;-)

" men jeg kan huske endel klaging på div småting fra deg ;-) "

Litt morsomt at du sier det. Når man har et barn med meget store spesielle behov tror jeg det lønner seg å ta ting opp etterhvert som ting dukker opp, og det har i vårt tilfelle vist seg å være riktig. Vi har gått fra å ha et elendig barnehagetilbud der man overhodet ikke brukte barnets kommunikasjonsmåte (tegn og symboler), man ga ikke medisinering på riktige tidspunkt, ungen var helt fra seg av redsel for å gå i barnehagen og man kontaktet fagpersoner i hytt og pine uten at vi som foresatte var informert - til å nå ha en meget oppegående ansvarsgruppe, være nært tilknyttet habiliteringstjenesten og PPT med møter hver 14. dag, slik at nå kan barnet faktisk komme med ønsker om hva han vil selv gjennom sitt kommunikasjonssystem. Det gies medisiner, og han trives i barnehagen. Vi har et godt samarbeid med barnehagen, men det har tatt tid og ressurser og fra begge parter har man tatt opp alle ting på veien.

I dette tilfellet var det ikke jeg som tok opp problemet, men styrer som kontaktet meg fordi jeg hadde gitt uttrykk til de ansatte da jeg hentet gutten at jeg mente at han var frisk - og det mener jeg fortsatt. Han var på flere møter sammen med helsepersonell resten av dagen (jeg jobber i helsevesenet), og ingen kunne forstå at han var syk.

Nå har jeg - etter diverse samtaler og mailer med styrer og barnehagesjef gitt følgende beskjed til barnehagen:

Jeg føler at ting har fungert godt inntil nå, og håper at vi i praksis kan fortsette samarbeidet om vurderingen av hvilke medisiner/tiltak gutten vår trenger når han blir syk og ikke de "vanlige" løsningene fungerer.

Dersom jeg opplever det samme pånytt - at jeg kommer til barnehagen, gir medisiner og de virker, men at jeg likevel må ta barnet med meg - som da er friskt - kommer jeg til å ta han med til legen for friskmelding, slik at barnehagen ikke får det ansvaret , og kanskje vil føle seg tryggere ved en seinere anledning.

Jeg kommer til å be fastlegen informere om disse tingene på et ansvarsgruppemøte slik at skole/barnehage blir tryggere og får mer innsikt/faglig kompetanse. (barnehagen var ikke intr i et eget møte med legen, slik at dette er en måte at slik informasjon blir gitt likevel).

Høres dette ut som en grei plan??

Nå har jeg - etter diverse samtaler og mailer med styrer og barnehagesjef gitt følgende beskjed til barnehagen:

Jeg føler at ting har fungert godt inntil nå, og håper at vi i praksis kan fortsette samarbeidet om vurderingen av hvilke medisiner/tiltak gutten vår trenger når han blir syk og ikke de "vanlige" løsningene fungerer.

Dersom jeg opplever det samme pånytt - at jeg kommer til barnehagen, gir medisiner og de virker, men at jeg likevel må ta barnet med meg - som da er friskt - kommer jeg til å ta han med til legen for friskmelding, slik at barnehagen ikke får det ansvaret , og kanskje vil føle seg tryggere ved en seinere anledning.

Jeg kommer til å be fastlegen informere om disse tingene på et ansvarsgruppemøte slik at skole/barnehage blir tryggere og får mer innsikt/faglig kompetanse. (barnehagen var ikke intr i et eget møte med legen, slik at dette er en måte at slik informasjon blir gitt likevel).

Planen forutsetter at fastlegen er villig til å ta i mot en unge som ikke trenger legetilsyn.

''Dersom jeg opplever det samme pånytt - at jeg kommer til barnehagen, gir medisiner og de virker, men at jeg likevel må ta barnet med meg - som da er friskt - kommer jeg til å ta han med til legen for friskmelding, slik at barnehagen ikke får det ansvaret , og kanskje vil føle seg tryggere ved en seinere anledning.''

Holder det ikke at personalet ser at medisinene virker og at du evt. bekrefter at barnet er friskt nok til å være i barnehagen?

Høres jo litt tungvint ut for deg og fastlegen som må bruke tid på å "friskmelde" barnet som åpenlyst ikke er sykt..

''Dersom jeg opplever det samme pånytt - at jeg kommer til barnehagen, gir medisiner og de virker, men at jeg likevel må ta barnet med meg - som da er friskt - kommer jeg til å ta han med til legen for friskmelding, slik at barnehagen ikke får det ansvaret , og kanskje vil føle seg tryggere ved en seinere anledning.''

Holder det ikke at personalet ser at medisinene virker og at du evt. bekrefter at barnet er friskt nok til å være i barnehagen?

Høres jo litt tungvint ut for deg og fastlegen som må bruke tid på å "friskmelde" barnet som åpenlyst ikke er sykt..

Nei - det holder tydligvis ikke - det er her problemet ligger - barnehagen mener at de ene og alene skal ta avgjørelsen - selvom jeg sier at barnet nå er friskt etter medisinering!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...