Gå til innhold

Nok næring?


Gjest SS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om morsmelk kan inneholde for lite næring?

Jeg fikk sønn nr to for 6 uker siden, han veide 5270 ved fødselen og skulle av den grunn ha mat hver 3 time. Det gikk stort sett greit, måtte av og til vekke han da men..

Etter at vi kom hjem så har han en tendens til å ville suge veldig mye om kvelden og om morningen. Om kvelden kan han gjerne begynne med puppen i 18.00 - 19.00 tiden og holde det mer eller mindre gående til 23.00 - 24.00 tiden, mat på natten skal han også ha1-2 ganger, før han begynner med frokosten som også kan vare i ett par timer. Han spiser også på dagtid.

Han gikk ned ca. 300 gr på sukehuset, men vekten var snudd innen vi reiste hjem. Etter at vi kom hjem så la han på seg "bare" 100 gr på 1 1/2 uke, noe jeg syntes var lite, uken etter hadde han nesten kommet opp i sin fødselsvekt, da var han 3 uker gammel. Jeg har ikke fått veid han siden, men jeg tror ikke han har lagt på seg mye, kanskje strekt seg litt?

Kan det være at jeg har for lite næring i melken eller at han får for lite rett og slett??

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære SS. All morsmelk inneholder nok næring. Det er kun kvinner som lever under ekstreme forhold hvor melken kanskje blir noe påvirket. Det er ikke uvanlig å amme ofte om kvelden slik du beskriver. Kanskje har det tatt litt tid å få opp melkeproduksjonen på din sønns behov. Han er jo veldig stor. Antall amminger på 10- 15 ganger i døgnet er ikke uvanlig på en nyfødt. Du sier ikke noe om det totale antallet. Er han aktiv og suger effektivt ved brystet? Amme minst 8 ganger i døgnet og stimuler han til å suge effektivt om han dabber av. Dette gjør du ved å gni ham inni håndflaten eller i bakhodet når han dier. Det hjelper også å ha lite klær på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...