Gå til innhold

Synes det er litt slitsomt om dagen, jeg..

Anbefalte innlegg

Ferie skal være en morsom og avslappende tid, men.... Når man har en 3-åring som ikke makter å leke et sekund alene og en på 5,5 mnd som ikke vil ha annet enn pupp dag og natt - ja, da lengter jeg nesten etter høst og hverdag igjen.

Storebror klarer seg ikke uten konstant oppmerksomhet. Ber vi ham leke alene eller sier vi ikke kan være med ham akkurat nå, er det lite konstruktiv lek. Han blir liksom destruktiv, selv om han ikke er sint på noen måte. Vi foreslår at f.eks han kan leke med den nye bilen eller tegne, men bilen forvinner fort under sofaen, og fargeblyantene blir bare kastet utover.

Så er han fort tilbake til oss - hva gjør du mamma? Hva gjør du pappa? Og sitter som et frimerke på oss, er max en meter unna. Dette begynner å bli slitsomt. Det er sikkert delvis vår egen feil, selv om jeg alltid har ment han leker dårlig alene. Da lillesøster kom i januar var vi redd han skulle føle seg til overs, og særlig pappa har derfor vært svært mye sammen med gutten. Men det virker ikke som han har noe problem med lillesøster, han er veldig snill mot henne og elsker å tulle med henne så hun ler.

Men hvordan kan man få en unge til å leke alene? Vi kjøper ikke nye leker, han har masse fint, hadde nettopp bursdag, men har knapt tatt i det han fikk. Skal bare gå i hælene våre.

Lillesøster vil bare ha pupp, og mor begynner å bli sliten og vil gjerne ha EN frikveld der pappa kan mate og legge. Men det ser dårlig ut. Jeg har prøvd i 2 mnd nå med flasker av ulik sort med forskjellige tuter, uliker typer mme (får ikke til å pumpe), tutekopp, skje, grøt, velling.... hun spiser litt, men ikke nok til å bli mett. Og hun våkner fast ca 22.30 for mer mat, og en gang til i løpet av natta. Og jeg kan jo ikke kutte nattpupp før hun spiser mer på dagen. Hun tar jo heller ikke flaske eller annet, så å forsøke seg med vann er fåfengt.

Har prøvd å gi velling el.l til nattmåltid, men hun blir bare sint. Ikke rart når hun er vant til pupp. Kl 3 på natta har man ikke mye ork for hysterisk skriking, dessuten vil vi ikke vekke storebror....

Jeg har billetter til en festival om en mnd (her i hjembyen min), men ser rimelig svart på at puppen kan forlate hjemmet noe særlig. Og føler meg ganske fanget, og sliter en del med det, for å være helt ærlig..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280846-synes-det-er-litt-slitsomt-om-dagen-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt normalt - både følelsen av å være fanget, at storebror er som klister og at enkelte babyer nekter å ta flaske.

Husk at storebror er en liten tass, han også. Hvis han hadde vært ditt yngste barn, hadde du da sett litt anderledes på situasjonen? Dette er noe jeg selv har spurt meg om mange ganger. Det er dog veldig slitsomt, når de ikke kan leke et øyeblikk alene. Som regel modnes ungene til egen lek rundt den alderen, så jeg tror dette vil bedre seg snart. Jeg snakker kun ut i fra erfaring med mine egne unger.

Det med flaska/mat; det er helt feil hvis du som er matfatet hennes, med melkelukt, skal gi henne velling, mme etc. det er klart at ungen _vil_ ha det hun er vant til, nemlig din perfekte brystmelk. Det er jo det eneste hun er vant til. Derfor hyler hun. Dette prøvde jeg også, og bekymret meg døgn og dag for hvordan det skulle gå, om jeg skulle være borte hjemmefra mer enn 2 timer ;o)

Jeg ble plutselig innlagt på sykehus, og det var uaktuelt å ha med ungen. Mannen var da alene hjemme, med to viltre unger, og en liten baby, som aldri hadde fått mme. Det gikk veldig bra. Hun gryntet og så ut som et spørsmålstegn, men godtok det straks. Jeg tror ikke babyen nekter mme/vann i lenger enn svært kort tid, for når ingenting annet blir servert, så ordner det seg raskt.

Jeg håper at det går bra med dere, og jeg renger med at den mest slitsomme perioden er over snart.

Tenkte akkurat det samme som Lotte - stikk hjemmefra og la pappa prøve å gi babyen melk på flaske! Ikke vær i samme rom i alle fall, hold deg helst unna huset så du ikke faller for fristelsen.

Om noen satt med et stykke sjokoladekake (eller noe annet du er veldig glad i) i den ene hånden og noe du overhode ikke liker i den andre og skulle ha deg til å spise det du likte minst så ville du også protestert, ikke sant? :o)

Hos oss var det den eldste (nå syv) som nektet alt annet enn pupp - fra puppen. Ikke snakk om oppumpet flaskemelk eller mme. Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan det hadde gått dersom jeg hadde blitt syk e.l (som faktisk var den måten jeg til slutt klarte å slutte å amme på - da hun var nesten to år). Hver gang jeg var borte en liten tur var det bare hyl og skrik. En gang jeg MÅTTE bort spiste hun ikke på 8 timer (2 mnd gammel). Og da jeg skulle kose meg med julebord på jobben måtte mannen min komme ned til festlokalet med baby som jeg ammet i bilen. For et pes! Det er også storesøster som krever en voksen alene i ferien når ikke vennenne hennes er her. Hun er elendig på å leke alene - og har alltid vært det. Hun leker litt med lillesøster på 4, men ofte ender de opp med å krangle :-( Lillesøster derimot leker kjempefint alene. Tror ikke det har noe med hvordan dere er, men mer hva slags type barnet er. Jeg vet at TV og video ikke er en barnevakt, men for å få et lite pusterom nå og da - kunne du ikke sette på en god film som den eldste liker. Jeg ser ikke noe galt i det. Selv barnepsykologer og forståesegpåere mener det er helt OK å feks sette på frokostbarne TV slik at mor & far kan få seg en times hardt tiltrengt ekstra søvn...

Jeg kjøpte et sett med plastikkopper og kanne, så sendte jeg ungene ut med en bøtte med vann. Det var fredelig ganske lenge da. Noe annet som aktiviserer dem er om de får puter og pledd til å lage hytte på spisebordstolene. Noen ganger tenker jeg at de får nå rote mye så lenge de ikke henger på meg hele tiden. Det er verdt det ;)

Jeg kjøpte et sett med plastikkopper og kanne, så sendte jeg ungene ut med en bøtte med vann. Det var fredelig ganske lenge da. Noe annet som aktiviserer dem er om de får puter og pledd til å lage hytte på spisebordstolene. Noen ganger tenker jeg at de får nå rote mye så lenge de ikke henger på meg hele tiden. Det er verdt det ;)

Vi bor i 4 etg uten heis, i en by. Dessverre ikke mulig å sende ut ungen uten tilsyn, Men hadde han hatt muligheten til det du foreslår ville han storkost seg ;-)

Annonse

Hos oss var det den eldste (nå syv) som nektet alt annet enn pupp - fra puppen. Ikke snakk om oppumpet flaskemelk eller mme. Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan det hadde gått dersom jeg hadde blitt syk e.l (som faktisk var den måten jeg til slutt klarte å slutte å amme på - da hun var nesten to år). Hver gang jeg var borte en liten tur var det bare hyl og skrik. En gang jeg MÅTTE bort spiste hun ikke på 8 timer (2 mnd gammel). Og da jeg skulle kose meg med julebord på jobben måtte mannen min komme ned til festlokalet med baby som jeg ammet i bilen. For et pes! Det er også storesøster som krever en voksen alene i ferien når ikke vennenne hennes er her. Hun er elendig på å leke alene - og har alltid vært det. Hun leker litt med lillesøster på 4, men ofte ender de opp med å krangle :-( Lillesøster derimot leker kjempefint alene. Tror ikke det har noe med hvordan dere er, men mer hva slags type barnet er. Jeg vet at TV og video ikke er en barnevakt, men for å få et lite pusterom nå og da - kunne du ikke sette på en god film som den eldste liker. Jeg ser ikke noe galt i det. Selv barnepsykologer og forståesegpåere mener det er helt OK å feks sette på frokostbarne TV slik at mor & far kan få seg en times hardt tiltrengt ekstra søvn...

Jepp, TV er redningen her i gården. Jeg innrømmer glatt at vi setter ham der en stund morgen og kveld for å få litt fred.

Tenkte akkurat det samme som Lotte - stikk hjemmefra og la pappa prøve å gi babyen melk på flaske! Ikke vær i samme rom i alle fall, hold deg helst unna huset så du ikke faller for fristelsen.

Om noen satt med et stykke sjokoladekake (eller noe annet du er veldig glad i) i den ene hånden og noe du overhode ikke liker i den andre og skulle ha deg til å spise det du likte minst så ville du også protestert, ikke sant? :o)

Takk for oppmuntring ;-)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1184485796' post='3642203]

Dette er helt normalt - både følelsen av å være fanget, at storebror er som klister og at enkelte babyer nekter å ta flaske.

Husk at storebror er en liten tass, han også. Hvis han hadde vært ditt yngste barn, hadde du da sett litt anderledes på situasjonen? Dette er noe jeg selv har spurt meg om mange ganger. Det er dog veldig slitsomt, når de ikke kan leke et øyeblikk alene. Som regel modnes ungene til egen lek rundt den alderen, så jeg tror dette vil bedre seg snart. Jeg snakker kun ut i fra erfaring med mine egne unger.

Det med flaska/mat; det er helt feil hvis du som er matfatet hennes, med melkelukt, skal gi henne velling, mme etc. det er klart at ungen _vil_ ha det hun er vant til, nemlig din perfekte brystmelk. Det er jo det eneste hun er vant til. Derfor hyler hun. Dette prøvde jeg også, og bekymret meg døgn og dag for hvordan det skulle gå, om jeg skulle være borte hjemmefra mer enn 2 timer ;o)

Jeg ble plutselig innlagt på sykehus, og det var uaktuelt å ha med ungen. Mannen var da alene hjemme, med to viltre unger, og en liten baby, som aldri hadde fått mme. Det gikk veldig bra. Hun gryntet og så ut som et spørsmålstegn, men godtok det straks. Jeg tror ikke babyen nekter mme/vann i lenger enn svært kort tid, for når ingenting annet blir servert, så ordner det seg raskt.

Jeg håper at det går bra med dere, og jeg renger med at den mest slitsomme perioden er over snart.

Har tenkt på det ja, og forsøkt to ganger å dra ut. Begge ganger måtte jeg komme hastende hjem til baby som hadde hysteriske skrikeanfall...

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1184485796' post='3642203]

Takk for langt svar, forresten ;-)

Har du badekar eller en balje som kan settes på verandaen (dersom temperaturene tillater det)? Mine har hver sommer råkost seg i baby-badebaljen på verandaen, selv i år når minstemann er 5 år fungerer det. Han krymper seg sammen og tar med badeleker og har en bøtte vann ved siden og kan sitte å kose seg i en time... (har plaskebasseng også, men det er så stort at det er mye pes å vaske, fylle i vann osv - sverger derfor til baljen dersom han er alene hjemme.

Gjest toya-1

Jeg har ingen erfaring med amming ettersom vi har adoptert. Vi kom hjem i mars med en gutt som da var 5,5 mnd. Og han var fra før vant til å få melk på flaske en gang om natten. Dette gjorde vi også i et par uker etter hjemkomst, men vi sluttet fort med det. Han sover fra kl. 19 - til melom 6-8 på morgenen. Vi har også en sønn til som var 3,5 mnd da vi hentet han, og han sov også hele natten fra han var ihvertfall 4,5 mnd.

Jeg har jo hørt om mange andre som ammer også, som har samme problem som deg. Det virker som om barna blir lagt til puppen veldig ofte, og at det er vanskelig å venne de av med dette.

Så jeg har vel ingen råd å komme med, men ønsker deg lykke til.

Jeg har ingen erfaring med amming ettersom vi har adoptert. Vi kom hjem i mars med en gutt som da var 5,5 mnd. Og han var fra før vant til å få melk på flaske en gang om natten. Dette gjorde vi også i et par uker etter hjemkomst, men vi sluttet fort med det. Han sover fra kl. 19 - til melom 6-8 på morgenen. Vi har også en sønn til som var 3,5 mnd da vi hentet han, og han sov også hele natten fra han var ihvertfall 4,5 mnd.

Jeg har jo hørt om mange andre som ammer også, som har samme problem som deg. Det virker som om barna blir lagt til puppen veldig ofte, og at det er vanskelig å venne de av med dette.

Morsmelkerstatning metter mer enn morsmelk, derfor er det mange morsmelkunger som ammes lengre på natten enn de som får mme. Ikke alle selvfølgelig, men mange.

Annonse

Gjest togli

Vi har alltid hatt en svær kurv med lokk under trappa. Der ligger leker vi tar fram bare en sjelden gang (ungene glemmer at de har leker der). Når de har kjeda seg og ikke klart å leke alene, så har vi dratt fram kurven og tømt ut innholdet. Ungene har da kunnet sitte og leke i timesvis (masse leker oppi der!).

Har du en kjøkkenskuff der du kan legge "lovlige" kjøkkenting? Kjempemoro å leke med slikt!

Gjest togli

For mange er det nødvendig å amme ofte for å opprettholde melkeproduksjonen. Dessuten er morsmelka litt annerledes sammensatt enn MME. Når mine unger en sjelden gang fikk MME, var de mette mye lengre enn når de fikk pupp.

Gjest Persille

Du, har du prøvd Dr.Brown sine flasker? Det var de eneste Billa villa ha (alt annet var fullstendig krise og barnemishandling hørtes det ut til) - og du får dem på apoteket :)

De er litt dyre da, men de varte til hun ikke brukte flaske til velling lenger heller, så de var verdt det.

Jeg ammet mine to, og de sov over fra de var hhv 6 og 8 uker gamle. Minstejenta fortsatte å sove "rundt", mens storebroren begynte å våkne igjen om natta da han var 4 mndr fordi han trengte mer mat. Morsmelk metter ikke så mye som MME, så det er nok derfor barn som ammes ofte må opp og spise om nettene, og det må ofte til for å holde melkeproduksjonen i gang... -så det er nok ikke så mye uvane som det er sult hvis det var det du tenkte på?

Jeg hadde fortsatt med grøttilvenning den mnd som er igjen til festivalen din. Er du heldig har hun skjønt det innen den tid, og kan bytte ut 22.30-puppen med grøt? Eller kanskje hun liker brødskive med f.eks leverpostei bedre? Det er vel uansett snart tid for å introdusere fast føde i enda større grad?

Tror ikke 3-åringen lærer å leike med seg selv helt av seg selv heller, antagelig må dere ihvertfall hjelpe ham igang med leiken siden det ikke hjelper å be ham gå og leike med bilen eller noe annet. Mine unger likte godt å leike med vann, kanskje det fungerer på din også? Fyll en balje med vann og sett den ute evt på badet og gi ham div kopper og kar han kan fylle og tømme. Forhåpentligvis fortsetter han av seg selv hvis du setter ham igang og så trekker deg litt gradvis unna.

Har unger med samme aldersforskjell, og det var rimelig slitsomt den sommeren jeg hadde en 6 mndr og en 3-åring, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...