Gå til innhold

hjelp, hva skal jeg gjøre med henne?

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet morsa

Har ei jente på 4 år som er utrolig frekk og spydig for tiden. Bortimot helt ufyselig. Selvfølgelig verdens beste jente, men hun er oftere og oftere "drittunge" for å si det på den måten.

Eksempler: bruker mye stygge ord selvom jeg har sagt at sånn snakker vi ikke hos oss. Nå skulle jeg sette på barne-tv for henne, jeg skulle bare gå ut på kjøkkenet med noen visne blomster først og da sier hun "skru på tv´en da idiot!". Vi snakker ikke sånn her så jeg vet ikke helt hvor det kommer fra. Hun svarer frekt i annenhver setning og er rett og slett til tider helt uspiselig. I morges spyttet hun etter meg på gulvet fordi jeg sa at vi kunne spise frokost inne -hun ville sitte ute.

Hva skal man gjøre med slik oppførsel? Jeg blir til tider veldig sint/streng, men det ser ut til at det bare blir verre. Hjelp!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280866-hjelp-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-med-henne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send henne inn på rommet og gi klar beskjed om at det ikke blir barne-tv når hun snakker slik. Ta bort goder når hun oppfører seg slik og ros henne masse når hun er snill jente. Gi mye oppmerksomhet for ønsket oppførsel, lite eller ingen for uønsket.

Gjest fortvilet morsa

Send henne inn på rommet og gi klar beskjed om at det ikke blir barne-tv når hun snakker slik. Ta bort goder når hun oppfører seg slik og ros henne masse når hun er snill jente. Gi mye oppmerksomhet for ønsket oppførsel, lite eller ingen for uønsket.

Lite eller ingen oppmerksomhet for uønsket oppførsel sier du...man kan da ikke bare la all negativ oppførsel passere? Jeg har sett mange eksempler på frekke unger som opererer som de vil fordi ikke foreldrene gidder å bry seg. De kan si og gjøre hva de vil fordi foreldrene gir blaffen i hva de sier/gjør.

Men jeg misforstår deg kanskje?

Gjest prust

Enig med Lillemus. Ta henne fysisk bort fra situasjonen (ut på rommet, ut i gangen, ut av bilen etc) når hun er slik.

Mellomste barnet vårt har vært mye slik i flere år. Nå er hun 6, og er heldigvis mye bedre. I dag hadde vi en liten episode i bilen (har faktisk glemt hva det var). Jeg stoppet bilen, sa hun fikk gå ut av bilen og skrike seg ferdig, og så skulle vi kjøre videre.

Gi masse positiv oppmerksomhet når hun gjør gode ting, sier fine ting og oppfører seg fint :-)

Jenta vår lager ofte masse lyd, bare for å få oppmerksomhet (dunker med beinet, sier ting om og om igjen, skraper med kniven osv). Hvis vi prøver å overhøre det, fortsetter hun mer og mer intenst. Vi må si klart i fra at hun skal stoppe. Ofte stopper hun ikke før 2. eller 3. gang vi sier fra....

Enig med Lillemus. Ta henne fysisk bort fra situasjonen (ut på rommet, ut i gangen, ut av bilen etc) når hun er slik.

Mellomste barnet vårt har vært mye slik i flere år. Nå er hun 6, og er heldigvis mye bedre. I dag hadde vi en liten episode i bilen (har faktisk glemt hva det var). Jeg stoppet bilen, sa hun fikk gå ut av bilen og skrike seg ferdig, og så skulle vi kjøre videre.

Gi masse positiv oppmerksomhet når hun gjør gode ting, sier fine ting og oppfører seg fint :-)

Jenta vår lager ofte masse lyd, bare for å få oppmerksomhet (dunker med beinet, sier ting om og om igjen, skraper med kniven osv). Hvis vi prøver å overhøre det, fortsetter hun mer og mer intenst. Vi må si klart i fra at hun skal stoppe. Ofte stopper hun ikke før 2. eller 3. gang vi sier fra....

Sånn er vår også. Hun kan si samme ting ti ganger selvom hun fikk svar første gangen. Hvorfor i all verden gjør hun det? Mulig hun har et enormt oppmersomhetsbehov...

Lite eller ingen oppmerksomhet for uønsket oppførsel sier du...man kan da ikke bare la all negativ oppførsel passere? Jeg har sett mange eksempler på frekke unger som opererer som de vil fordi ikke foreldrene gidder å bry seg. De kan si og gjøre hva de vil fordi foreldrene gir blaffen i hva de sier/gjør.

Med ingen oppmerksomhet mener jeg f.eks. å sende henne på rommet med ordene:"Når du er så frekk i munnen så vil jeg ikke være sammen med deg, derfor må du gå på rommet ditt en stund til du kommer på bedre tanker."

Annonse

Gjest det er ikke alltid like lett i praksis

Et barn med stort oppmerksomhetsbehov tar gjerne for seg negativ oppmerksomhet i like stor grad som positiv oppmerksomhet.

Kunsten er å gi barnet oppmerksomhet for de positive tingene slik at barnet vil gjøre flere positive for å få mer oppmerksomhet, i stedet for å gjøre flere negative ting som det har lært seg gir masse oppmerksomhet der og da.

Min datter på 4,5 år hadde en sånn frekk og sur periode for ca 1 år siden. Jeg syntes det funket best de gangene jeg ikke lot meg provosere. Snakket hun frekt nektet jeg å høre før hun spurte litt finere. Var hun sint fikk hun være det, men jeg hadde selvsagt grenser som ble avtalt på forhånd. Ved regelbrudd ble hun sendt på rommet. Hun greide ikke å provosere meg ved å være frekk, og da var det heller ikke interessant for henne å fortsette.

Når humøret var bra avtalte vi ting, og jeg benyttet anledningen til å skryte over alle de fine sidene hennes.

Mitt råd til deg er å kjefte så lite som mulig, men handle vennlig de gangene hun bryter regler. Jeg synes det har veldig lite for seg å kjefte på en sur unge, det ender bare opp med at alle blir sure ;)

Gjest prust

Sånn er vår også. Hun kan si samme ting ti ganger selvom hun fikk svar første gangen. Hvorfor i all verden gjør hun det? Mulig hun har et enormt oppmersomhetsbehov...

Ja, min mellomste har i hvertfall et enormt stort behov for oppmerksomhet. Og veldig ofte blir det negativ oppmerksomhet, dessverre.

Men heldigvis, hun har modnet veldig fra nyttår til nå, og gir andre mye mer spontane positive utsagn og gjerninger, f.eks. sier at de har fint tøy på seg, sier at de er snille, kommer og gir oss klem, sier takk osv, helt av seg selv.

Men jeg merker at det er en del ting vi må øve på i ukene før skolestart. Hun gir veldig fort opp når hun ikke får ting til, f,eks, få opp glidelåsen på ei jakke, kneppe en knapp osv, og hun snur fort fra smørblid til eddikssur når vi er ute på tur....

Det med å tørke seg selv etter do, har vi øvd på nå i ferien, og det går allerede mye bedre!

....men det var jo ikke dette tråden handler om!

Huff da, ingen god situasjon - og jeg forstår din frustrasjon. Jeg har kun ei jente på halvannet år, men vi har startet med "maktkamper" allerede.... :-)

Jeg vil råde deg til - som andre sier her inne - si klart NEI! (max 2-3 ganger), og hvis hun deretter ikke hører, ta henne vekk fra situasjonen. Ikke alle liker time-out-metoden, men for noen barn fungerer dette svært bra. Bli enige om et sted der hun kan sitte og tenke på hvordan hun oppfører seg. (ikke bruk soverommet hennes eller andre rom hun skal ha et positivt forhold til. Bruk trappa, et hjørne eller noe...) Snakk med henne om ordene hun bruker - hva de betyr, og forklar nøye hvorfor man ikke snakker stygt til andre. Hun tester dere, men er neppe helt klar over betydningen i sine egne ord, annet enn at hun vet dere blir provosert.

Ellers er ros ift ting hun gjør riktig bra å få, men ikke for mye. Masse kos og nærhet er viktig når barnet er i opposisjon, lese bøker sammen osv.

Kan forøvrig hende du har forsøkt dette allerede. Uansett - lykke lykke til.

I de to tilfellene du nevner ville jeg helt klart reagert med å _ikke_ sette på barne-TV før hun evt. hadde bedt om unnskyldning og virkelig ment det.

Jeg har overhodet ingen problemer med å nekte ungene mine barne-TV hvis det er det om å gjøre.

I det andre tilfellet hadde ungen min fått time-out, og det hadde definitivt ikke blitt snakk om noen frokost ute.

Hun tester helt tydelig grenser, og du må være utrolig tydelig med henne. Hver gang hun går over grensen må hun få en konsekvens hun merker, og den bør komme umiddelbart og være 100% forutsigbar. Altså, at hun vet med 100% sikkerhet at det blir en konsekvens når hun oppfører seg slik, og at samme grenseovertredelse for samme konsekvens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...