Gå til innhold

Hva syns du om mobiltelefon til 7-åringer?

Anbefalte innlegg

Gjest mobilanti

Datteren min er 7 år og har ikke mobil. Flere av hennes venner har mobiltelefon hengende rundt halsen. Dette synes jeg ikke noe særlig om. Datteren min maser også om å få mobiltelefon, men vi synes det er altfor tidlig. tenker blant annet på stråling. Det kan jo også virke slik at foreldre oss i mellom også mister kontakten da foreldrene kun ringer på mobilen til barnet. Jeg har eldre barn som ikke har fått mobil før de var rundt 12 år. hva mener du?

Fortsetter under...

Gjest kvinne 46

Mi jente på 11 år har nettopp fått seg mobil. Eg har utsett å gi ein til henne, for ho er så distre, og garantert kom til å rote den bort. - nå er den borte.

Ho på 8 fekk ein gammal for eit par dagar sida. Trur den kjem til å bli liggande etter at den første spenninga er over.

Å ha telefonen hengande rundt halsen på dei vil eg ikkje. Men det er kjekt å kunne nå tak i dei på mobilen når dei er ute og eg må gi ein beskjed. Nå er dei på bytur med ei veninne + mormora, og eg har fått SMS om at pengane ho hadde med er brukt til ny Bratz :-)

Jeg synes det er alt for tidlig. Hørte på foreldremøte i vår at i 3. klasse begynner gjerne maset, og vi var enige om å prøve å stå i mot presset (min eldste er ferdig med 2. klasse nå).

Jeg ser ingen grunn til at så små barn skal ha behov for mobil. Greit at de tidvis kan låne en, men ikke ha en egen.

(Dette er sikkert en av de kamelene jeg kommer til å måtte svelge snart...)

Gjest togli

Jeg synes det er alt for tidlig. Hørte på foreldremøte i vår at i 3. klasse begynner gjerne maset, og vi var enige om å prøve å stå i mot presset (min eldste er ferdig med 2. klasse nå).

Jeg ser ingen grunn til at så små barn skal ha behov for mobil. Greit at de tidvis kan låne en, men ikke ha en egen.

Problemet med å låne mobiltlf av mor/far er at man aldri helt vet hva slags meldinger som kommer inn fra "morsomme" kompiser ;)

Gjest togli

Argumentet med at man "mister kontakten" med barna pga mobiltlf. kjøper jeg ikke ;)

Forøvrig er jeg enig i at det virker passe dumt å gå rundt med mobilen hengende rundt halsen når man er 7 år gammel..

Eldstejenta fikk mobil når hun var litt over 8 år gammel. Grunnen var at vi foreldre er døve og at SMS er den eneste muligheten vi har for å holde kontakten dersom hun er hos venninner o.l. Når hun fikk mobiltlf tok vi grunnen opp på foreldremøte i klassen. Da hadde de andre foreldrene en god grunn å oppgi sine barn dersom de begynte å mase om mobil fordi vår datter ("alle" de andre;)) hadde mobil.

Datteren min har brukt mobilen svært sjelden. Den har ofte ligget avslått i en måned eller to før hun har slått den på. Først nå i det siste har den blitt flittigere brukt, og det er først og fremst fordi venninnene hennes har begynt å få mobil (de er ti år gamle i år).

På skolen er det forbudt å ha påslått mobil og den skal ligge i sekken hele tiden dersom de har den med. Dette synes jeg er en grei løsning som også medfører litt mindre press på de som ikke har mobil.

Annonse

mariaflyfly

Enig med deg. Min 8-åring (også ferdig med 2. klasse nå) har begynt å mase litt, for han har noen kmpiser som har fått. Men han kan ikke engang bruke en mobil, og jeg har bare sagt at han ikke har bruk for det foreløpig. Så får vi se hvor lenge det varer...

Hva skal 7-åringen ha mobilen til da? Hvorfor trenger han/hun den?

Har ei på 8 her i huset. Noen venninner har også mobil. Men de bruker den ikke. Så da har jeg tenkt at om det blir mas, så kan ho få det. Den blir sikkert svært lite brukt uansett. One Call har jo også et abonnement med 120 gratisminutter og 90 meldinger pr. mnd. Så da blir det nok uansett ingen kostnad med dette.

Jeg har en gutt som akkurat har fyllt 8, og det er først de siste 2-3 ukene at jeg har hørt noe om at han har ønsket seg mobil. I utgangspunktet tenker jeg vi venter til han blir 10-11 år. Tror det er omtrent da "alle" her i byen får mobil... (jeg jobber med unger i den aldersgruppen, så jeg har litt oversikt)

Første som slår meg er at det må jo være forferdelig i veien når de skal leke og løpe og hoppe rundt slik 7 åringer gjør. Og poenget med det forstår jeg ikke. Mobiltelefon er for litt større barn.

Og ja, når ungen er 7 år tror jeg det er smart at skilte foreldre har kontakt seg imellom ikke bare med/via barnet.

Men dette er nå bare tankene til en singel og barnløs raring :o) Det er sikkert ikke så lett å stå mot presset. Men som 7 åring utelukkes hun neppe fra noe fellesskap på grunn av manglende mobiltlf.

Mine to som da var 6 og 8 fikk en på deling i fjor høst da de begynte å gå hjem alene fra skolen. Det var da mer som en erstatning for vanlig hustelefon slik at de kunne ringe til meg når de kom hjem før meg. Nå har de den med til i sekken og der ligger den hele dagen til de ringer meg når de går fra skolen.

I tillegg sender jeg med den en og annen gang dersom de skal ut og besøke venner slik at jeg kan ringe når de må komme hjem. Jeg innrømmer at det er mest for min egen del da jeg lider av lagt fremskreden telefonangst (iallefall bortimot :-)) og gjerne vil slippe å ringe til vennenes foreldre som jeg ikke kjenner så godt. Hehe... Ja, jeg vet at det høres latterlig ut. :-)

Problemet med å låne mobiltlf av mor/far er at man aldri helt vet hva slags meldinger som kommer inn fra "morsomme" kompiser ;)

Du er vel inne på noe der. Vi får kanskje gå omveien om å ha en "felles" mobil som kan være til utlån...

Annonse

Enig med deg. Min 8-åring (også ferdig med 2. klasse nå) har begynt å mase litt, for han har noen kmpiser som har fått. Men han kan ikke engang bruke en mobil, og jeg har bare sagt at han ikke har bruk for det foreløpig. Så får vi se hvor lenge det varer...

Vår har enda ikke spurt, men jeg antar det bare er et tidsspørsmål. Hun aner heller ikke hvordan hun bruker mobilen, så jeg tror nok jeg kommer til å si som deg - enn så lenge.

Du er vel inne på noe der. Vi får kanskje gå omveien om å ha en "felles" mobil som kan være til utlån...

Vil bare si at det har vi hatt, og det fungerer veldig greit. Vår eldste får egen mobil nå snart og han er 11 år. Det skal sies at han er den siste i sin klasse som får nå, men så har det vært mange tilfeller av stygg mobilbruk blant elevene i klassen også. F.eks stygge meldinger/mobbing, tapping av kontantkort, tyvlåning osv. Er glad vår har unngått dette så langt.

Jeg er så gammel at jeg var barn på en tid da ikke alle hadde fasttelefon og tilgjengeligheten / kontaktmulighetene var på steinalderstadiet i forhold til idag.

Jeg har lært ungene klokka omtrent når de skulle begynne på skolen, det er forbausende mange relativt store barn som ikke kan den. De har hatt klokke på seg og lært å passe tiden, og selv for minstemann, som er 8 år og litt av en svime, har det gått greit å ha avtaler for f.eks. når han må komme hjem.

Den eldste fikk mobil til 13-årsdagen, dvs. den sommeren klassen ble oppløst fordi de skulle over på ungdomsskolen. Det er nå 4 år siden, og hun var da en av de siste i vennekretsen som fikk - men mange av disse hadde "arvet" foreldrenes avlagte, mens hun selv fikk en ny. Hun er veldig innstilt på at broren ikke må få egen mobil tidlig :-|

De jeg vet om som har fått svært tidlig, har foreldre som ikke bor sammen. Andre utstyres med mobil ved enkelte spesielle anledninger, det kan nok vi også finne på å gjøre med junior.

Men å la dem gå med mobilen på seg konstant bare fordi de slippes av syne en stund, er jeg helt imot. Mht. "sikkerheten" ved det, tror jeg det bare skaper hysteriske situasjoner hvis de mister den, ødelegger den eller kommer til å slå den av - ungen er faktisk ikke død selv om du ikke har full kontroll over den. Jeg er også litt ubekvem med enkelte trekk ved mobilsamfunnet - at man aldri skal avtale noe ordentlig, bare ringe idet ting skal skje. Så jeg foretrekker andre løsninger til daglig.

Heldigvis er det en uskreven lov ved vår skole (blant foreldrene, altså. Men det finnes jo unntak!) om at det er i 5.klasse det er "lov" å ha mobil (Dette er et lite og oversiktlig sted, så foreldrene snakker med hverandre nesten daglig). Dette synes jeg er helt greit, og min 8-åring, som er super interressert i mobiler og andre duppe-dingser, har godtatt dette, han også.:-)

Men- som sagt- det finnes unntak! Og slik er det bare her i livet!

Jeg synes mobil er et aldeles utmerket redskap akkurat som telefon. Om et barn kan ha nytte og glede av en mobil, har jeg få motforestillinger. Det er dessuten greit å kunne få tak i barnet.

En forutsetning er at barnet har et minstemål av evne til å ta vare på telefonen. Jeg ville satset på en billig utgave etter som en mobil både kan mistes og gå i stykker.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...