Gå til innhold

kristne barnecd-er, humanetiske også? laaangt

Anbefalte innlegg

Gjest ubehagelig å høre på

Har en veldig kristen svigermor. Mannen min er også kristen, men han snakker ikke om det. Jeg er ikke kristen, men heller ikke helt "anti", dvs jeg er i utgangspunktet veldig tolerant og syns det er i orden at folk tror på forskjellige ting.

Men så er det det at svigermor kommer med kristne barnecd-er og guttungen liker jo musikk og sang og historier. Det er jo greit, og mange av sangene er helt ok. Men nå er det en cd med øystein og chris som er populær, og da blir jeg litt lei meg. Det er regelrett indoktrinering. Han snakker om helvete til små barn.

Jeg ønsker at min sønn skal være åpen og tolerant, og at han kan få ta stilling til disse spørsmålene når han blir stor nok til å reflektere over dette selv. Men sånne cd-er inviterer overhodet ikke til refleksjon og tanker, de forteller bare at sånn er det og ferdig med det.

Jeg ønsker meg noen morsomme fengende barnecd-er som forteller guttungen at det faktisk er andre måter å se verden på, og at det faktisk ikke er helt sikkert at helvete fins. Er det noen som vet om humanetisk forbund eller noen andre trosretninger har noe sånt?

Må jeg finne meg i at seksåringen får og hører på disse cdene for ikke å støte svigermor og mannen min, eller kan jeg faktisk sette ned foten og holde igjen litt med den begrunnelsen at jeg ikke liker sånn ren indoktrinering? Kristne sanger og salmer og sånt er forsåvidt greit, det er også endel av kulturarven vår. Men at en morsom mann skal fortelle min sønn at han må passe seg for helvete og at voksne som sier at kanskje gud ikke fins på den måten som han sier (som feks meg) skal man ikke høre på, det liker jeg ikke.

Hva syns dere, har jeg grunn til å være "redd" for dette, at han skal bli "hjernevasket", eller er det ikke noen grunn til engstelse, fordi jeg uansett kan påvirke ham underveis??

Dette syns jeg er vanskelig, og jeg blir faktisk provosert og lei meg av å høre på voksen hjernevask overfor småbarn. Men sånn er det vel i mange sammenhenger i samfunnet vårt?

Fortsetter under...

Jeg hadde nok fjernet den cd'n du snakker om, sånt er ikke for barn synes jeg.

Så får enten du eller faren ta det opp med svigermor, si at cd'er med religiøse og koselige sanger er helt greit og fint, men indoktrinering av den typen ser dere at gutten ikke får.

Gjest efoll

Hadde det vært meg, hadde jeg lurt denne cd'n unna en stund, og latt han ha de de synes er akseptable. Jeg ville ikke tatt dette opp med svigermor, men takket for gavene og heller lurt dem unna sånn at de ikke alltid var i nærheten når det skal velges cd. Dessuten ville jeg gitt han alternative cd'er som han vil foretrukke fremfor de religiøse, etterhvert. Hva med elias cd? Knutsen og Ludvigsen? Asgeir? May Britt Andersen? Det finnes uttallige gode cder som også forteller barn en hel del om livet.

Jeg kjenner ikke til noen cd utgitt av humanetiske forbunn, men du kan jo kontakte dem og høre!

Jeg mener at du og faren må bli enige om hva dere synes er ok. Dersom far synes den cd'en du misliker er ok, så synes jeg ikke det er opplagt at du kan nedlegge "veto".

Hvis du og far blir enige om at den cd'en du opplever som mest ekstrem ikke er ok, så kan dere vel tilby andre cd'er eller lese for gutten slik at han mister fokus på den cd'en du misliker.

Forøvrig kan du vel snakke med gutten om at det er ulike måter å se dette på, og at det er viktig å respektere at andre har andre synspunkter enn en selv.

Annonse

Skjønner hva du mener. Jeg kjenner til denne cd'n, og syns det jeg har hørt er ganske morsomt. Har ikke hørt hele.

Jeg tror ikke du skal være så bekymret så lenge barnet ditt vokser opp i et hjem hvor det snakkes åpent om ulike trosretninger og livsspørsmål. De tåler å høre det du kaller "indoktrinering" uten at de adopterer disse meningene. Kan du ikke snakke med barnet ditt om dette ved en passende anledning? regner med at han allerede vet at du har andre oppfatninger enn bestemor f.eks?

Selvfølgelig. Men det har jo mor også.

I denne situasjonen er det vel uklart hvorvidt far er i mot denne type cd'er eller ikke. Jeg synes ikke i utgangspunktet at den ene bør nedlegge "veto", målet må være at man kan diskutere ulike aspekter ved oppdragelse sammen, også evt. den åndelige oppdragelsen.

I denne situasjonen er det vel uklart hvorvidt far er i mot denne type cd'er eller ikke. Jeg synes ikke i utgangspunktet at den ene bør nedlegge "veto", målet må være at man kan diskutere ulike aspekter ved oppdragelse sammen, også evt. den åndelige oppdragelsen.

Selvfølgelig, men jeg fikk inntrykk av at det her først og fremst gjaldt svigermoren. Det må jo gå an å komme til en gylden middelvei-løsning med mannen?! Hva moren hans mener er jo knekkende likgyldig.

Gjest prust

Ei venninne av meg (som også er kristen) snakket nylig veldig varmt om denne CD'en, og hennes barn hørte masse på den. Gutten min var på biltur med dem en gang i sommer, og da hørte de på den, men gutten min har ikke sagt noe om hva han synes om den. Jeg har ikke hørt den.

Det finnes masse bra kristen barnemusikk (f.eks. Lisa Børud, Raba-koret m.fl.) og mye å velge i for bestemor. Kanskje dere (hvis dere er enige om det), kan anbefale henne noen CD'er som er OK med kristent innhold, slik at hun lar være å kjøpe de mest konservative sakene?

Tror det er viktig å være åpen hjemme om at det er mange måter å tro på, slik at barna utvikler toleranse og åpenhet.

Selvfølgelig, men jeg fikk inntrykk av at det her først og fremst gjaldt svigermoren. Det må jo gå an å komme til en gylden middelvei-løsning med mannen?! Hva moren hans mener er jo knekkende likgyldig.

Det sto at faren også var kristen.

Annonse

Det hadde ikke vært aktuelt at sønnen min skulle høre på sånne cd´r. Da kunne svigermor blitt så fornærma hun bare ville.. For hjernevasking av barn er helt på jordet spør du meg! Synes alle skal få sjens til å bestemme selv hva de ønsker å tro på, og når man er liten så får man ikke den muligheten når ting blir prakka på.

Gjest ubehagelig å høre på

Tusen takk for svar og innspill alle sammen :-) Faren er enig i at denne cd-en var i ekstremeste laget, så nå er den lagt på hylla for en stund! Overreagerte nok litt kanskje litt, men jeg som er vokst opp i et hjem der toleranse og det å ha respekt for andres meninger har stått i høysetet gjør at jeg er følsom for ideologisk hjernevask av småbarn.

Jeg vet ikke hvilken CD du sikter til og for alt jeg vet kunne jeg også valgt å stille og rolig legge den vekk.

Men jeg blir litt i stuss på bruken av begrepet indoktrinering. Slik jeg forstår det begrepet handler det om å fullstendig ensidig og kritikkløst hamre inn kun et syn og utestenge alle andre. Skal noen, voksne eller barn, kunne indoktrineres effektivt, krever det noe bortimot full kontroll over personen 24 timer i døgnet. Jeg forstår ikke med min beste vilje hvordan et barn med foreldre med ulike livsyn og flere CDer i hylla skal kunne indoktrineres av én CD. At noen formidler et budskap du over hodet ikke liker, betyr ikke at det er indoktrinering.

Å skulle skjerme barna mot alle religiøse budskap man ikke liker, kan i like stor grad sees på som indoktrinering.

Det finnes ingen nøytral barneoppdragelse hva livssyn angår. Om man ikke forteller barn om Gud innebærer dette også en formidling av et livssyn. Om barna når de skal bli eldre skal ta selvstendige valg, forutsetter dette en eksponering for andre livssyn også når foreldrene er f.eks. ateister.

Det viktigste er å både være tydelige på sin egen tro, enten den er at det finnes en gud eller ikke, og samtidig gi barna frihet til og velge og trygghet til å respektere andres valg.

Helvete er en del av den kristne tro. Hvordan og når den biten best formidles til barn kan absolutt diskuteres. Men når du har en kristen man kan du ikke legge ned et generelt veto mot at barna får høre om dette.

Som foreldre er det vår soleklare rett og plikt og sensurere og selektere hvilke budskap som formidles til våre små barn. Har man ulike livssyn blir dette en ekstra utfordring og man må iblant finne seg i at barnet får høre ting man selv synes er ubehagelig.

For ditt vedkommende betyr det at du må tillate barnet å få høre det kristne budskapet i klartekst. Om du vil lære barnet romslighet og toleranse kan du ikke sensurere bort far og farmors tro. Det virker ikke mye tolerant og kalle en barneCD for indoktrinering. Derimot synes jeg det er helt greit å velge den bort om foreldrene er enige.

Når de blir gamle nok vil barna uansett gjøre selvstendige valg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...