Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har tre barn og da eldste ble storesøster fikk hun et bondegårdssett (eller var det legosett?) på sykehuset. Dette for å ha noe å pusle med mens hun var på besøk.

Vi gjorde det samme da yngstejenta kom, og de to eldste var da litt opptatt med lek mens de besøkte meg på sykehuset.

Gavene var selvsagt fra babyen som var så glad for å ha fått så flotte storesøstre!

Da storebror kom på besøk på sykehuset hadde han med seg en gave til lillesøster (en bil han selv plukket ut i butikken :-) også lå det en pakke til han oppi senga hennes.

Han var mest hos farmor og farfar mens jeg var på sykehuset, trengte en del hjelp fra pappan.

Da vi fikk nr. 2 var førstemann bare 14 mnd, og vi gjorde ikke noe spesielt. Hun fikk selvfølgelig være med på sykehuset og treffe lillesøsteren, og jeg passet på å være oppmerksom på henne.

Da vi fikk nr. 3 var storesøstrene 4 og 5 år gamle, og de fikk hver sin kosehund i gave fra lillebror. Det var svært. Ellers gjorde vi ikke noe særlig.

Annonse

Gjest hushora

Nevøen min fikk en lillesøster i mai da han var ca. 2 1/2 år. Han fikk trehjulssykkel i "storebrorpresang". Det var vellykket.

Mine egne unger er det så stor aldersforskjell på at problemstillingen ikke var aktuell.

Har det noe med aldersforskjell å gjøre da?

Har det noe med aldersforskjell å gjøre da?

Vel - på den måten jeg tolket spørsmålet, kan det ha det.

En 8-åring har ikke samme behov for presang eller annen "avledning" når det kommer en baby i huset. Jeg mener ikke at de ikke kan bli sjalu, men det blir likevel noe helt annet enn om det "store" søskenet også er et lite barn.

Men det er jo forskjell på større barn også - noen kan det sikkert være greit å kjøpe f.eks. et nytt dataspill til, samtidig med at familieforøkelsen flytter inn :-)

Da eldstemann fikk lillesøster, var han 2,5 år, og lillesøster var like stor da minstemann kom. Vi gjorde ikke noe spesielt ut av det, annet enn at vi tok dem med oss på forskjellige ting, alene, med en eller begge foreldre. Det fortsatte vi med, for alle ungene trenger mamma/pappa-tid alene lenge enda (de er 8, 5,5 og 3 år nå).

De satte selvfølgelig stor pris på at de som kom med gaver til minstemann/-dame, også hadde en liten ting til dem. Men fra oss foreldre var det "alene-tid" de fikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...