Gå til innhold

Skolestarter; hvordan er h*n?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Min skolestarter er nok ganske frustrert om dagen. Har hørt at 6 årsalderen er ganske vanskelig, og vi har følgende "problemer" med han:

*han maser veldig mye! Særlig i butikker, om å få ditt og datt. Ikke særlig hyggelig når han ikke godtar et nei for et nei. Han maser hjemme også, om å få snop, om å få dessert før middag, om å få være lenger oppe, om å få se på tv, om å få ha mamma i senga til han sovner....

*han vil ikke spise ordentlig mat, kun det han liker best (les: snop og pølser....)

*han brøler! Virkelig: han snakker høyt og veiver med ting, brøler høyt etc

*Han gir bort leker til storesøster som han etterpå sier er hans og vil ha tilbake. Når han ikke får det skaper både han og hun er rimelig høylytt scene...

Vi har noen problemer her med grensesetting, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få bukt med det på en grei og effektiv måte....Jeg prøver det jeg kan å sette grenser og være konsekvent, men jeg har tydeligvis problemer. Er alene med de to om dagen, for pappaen er syk....Hjelp? Går det over? Og hva med skolestart, dersom han fortsetter å være så oppesen *grøss*?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280998-skolestarter-hvordan-er-hn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Teajenta

Mine råd til deg er at du og evt pappaen setter deg/dere ned og finner ut hvordan dere vil ha det. Hvilke grenser ungen deres skal ha. Skriv de gjerne ned, så er det enklere å huske de, i en stressa situasjon. Forklar barnet reglene, og ikke gå inn i en diskusjon.

Man kan si mye om de barnevakt programmene, men noe er det virkelig å hente der. Bla det å gi barnet en advarsel, for så å følge opp dersom de ikke lystrer.

(Dette har jeg prøvd ut selv, og det funker som bare det! )

Forbered barnet ditt hver gang dere skal inn i butikken, på at han ikke får noe denne gangen. Og dersom dere skal handle noe til lørdagen, så kan du godt si ifra om at han nå får.

Ang. skolestart, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye her. Husk at læreren har erfaring med akkurat dette. Det jobbes mye i skolen idag med å få ungene til å oppføre seg. Men, dersom barnet ditt er en vilter gutt, så bør du kanskje ikke bli forbauset dersom du skulle få en telefon hjem, e.l.

Du kan jo prøve deg med å si at nå er han stor gutt, som skal begynne på skolen, på skolen, og da kan han ikke oppføre seg sånn. Det finnes ikke noe verre for skolebarn å høre at de er barnslige. Men for all del, ikke bruk dette mot han.

Vet ikke hva du har gjort med han tidligere, men ville kanskje satt meg ned å snakket med han om pappaen hans. Kan jo hende han er frustrert!?

Barn oppfatter MASSE!

Ble litt uryddig dette her, men øynene går litt i kryss etter migreneanfall her!

Håper noe av det er til nytte, og bare spør igjen! (Jobber som lærer på barneskolen!)

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver!

Har en jente på 6 år som også skal begynne på skolen i høst og som også "trasser" noe helt vanvittig. Hun er utrolig skiftende i humøret og raser villt hvis hun ikke får noe i en butikk for eksempel. Dette gjorde hun ikke tidligere men nå er det å mase mase mase til vi ikke kan være i butikken lengre. Dette gjør hun selv om vi på forhånd sier vi bare skal kjøpe sånn og slik. I neste øyeblikk er hun en "engel" og strør om seg med komplimeter, leker greit med søskene mm. Tror 6 års alder kalles "den første pubertet" og jeg skjønner hvorfor. har snakket m henne og hun sier hun gruer seg for å begynne på skolen. Tror også det skjer mye i en 6 årings kropp, miste tenner, vokser, utvikler seg mye mentalt også og det kan være med å skape frustrasjon. Nei jeg har ikke noen facit men må si jeg føler med deg og tror også som en annen sa at skolen er gode på dette. Tror det er veldig vanlig for alderen!

Tror hvis jeg kan gi et godt råd så er det tydelighet, vær tydelig , si ifra og vær konsekvent . Vær også god på å rose og overse "kjeftingen" i den grad det lar seg gjøre. tror de er ute etter oppmerksomhet. Vi må bare ikke glemme at de er små selv om de har blitt større!

Lykke til!

Jeg har vært gjennom denne alderen to ganger. *Grøss*. Heldigvis varte ikke trassen så lenge. Det jeg husker best er glisene jeg fikk da jeg var på det sinteste ;). Det var liksom ingenting som beit på.

Jeg har to runder igjen, og med de neste skal jeg prøve å sette klarere grenser og gi konsekvenser uten å la meg provosere av frekkheter og glis.

Så du kan være tydelig på både det som ikke tolereres og på hvilke konsekvenser regelbrudd gir. De pleier å oppføre seg langt bedre på skolen enn hjemme :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...