Gå til innhold

overvekt


Gjest mymin

Anbefalte innlegg

Gjest mymin

jeg veier 71kg og er bare 157cm høy. jeg har vært igjennom 2 svangerskap, og i det siste fikk jeg store plager i leddene spes i fra livet og ned, men også litt i overkroppen. derfor blir det fort ubehagelig i store deler av kroppen når jeg har litt mye bevegelighet i løpet av dagen og setter meg ned. jeg er litt for glad i god mat, og derfor havarerer som oftest alle slankekurer og dietter jeg prøver meg på. jeg har et stort ønske om å komme meg ned bortimot 15 kg, for å nå normalvekten min. hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teorien er jo enkel: spis mindre og tren mer. Praksis er verre, det vet jeg av egen erfaring.

Du må nesten starte med å få en oversikt over hva, hvor mye og i hvilke situasjoner du spiser. Letteste måten å gjøre det på er å føre "matdagbok". Da finner du ditt eget utgangspunkt. Hvor er det mest å hente på å forandre kostholdet? Hvor vil det være lettest å gjennomføre forandringer? Har du lett for å småspise når du ser TV? Prøv også å finne ut HOVRFOR du spiser, det er slett ikke alltid vi spiser fordi vi er sultne. Det kan være som ledd i sosialt liv eller fordi vi kjeder oss f.eks.

Du kan velge magrere produkter, karbonadedeig kan f.eks brukes på akkurat samme måte som kjøttdeig. Bruk skummet melk, mager margarin etc, det vet du sikkert selv.

Småspiser du ofte mellom måltidene? Da er det lurt å legge inn et mellommåltid på den tiden du pleier å gjøre det. Jeg har lettere for å småspise hvis det går lang tid mellom hvert måltid. Min erfaring er at småspising gjerne blir noe kjeks, sjokalde el., kaller jeg det et "måltid" og blir mer bevisst på det, har jeg lettere for å ta et knekkebrød eller to, noe frukt eller grønnsaker.

Liker du å ha noe å tygge på om kvelden? Kan du bytte ut det du spiser med noe sunnere, f.eks noen gulrotstaver eller oppskåret frukt? Eller kanskje rett og slett finne noe annet å gjøre? Det er mye lettere å finne seg noe å spise (uten å være sulten) når du sitter og ser på et halvkjedelig TV-program. Ha et strikketøy? Prøve en ny hobby?

Sørg alltid for å spise jevnt ut over dagen, ikke dropp frokosten. Da vil du ikke bli så sulten, og heller ikke så fysen etter hvert som dagen går. Prøv å finne sunnere alternativer når du har lyst på noe godt.

Hva drikker du? Det kan skjule seg mange kalorier i drikke, og det gir ikke samme metthetsfølelse som fast føde.

Du orker ikke trene så mye, men prøv å legge opp et program som er gjennomførbart. Hvor langt klarer du å gå? Hvor fort? Det trenger ikke være så mye i starten, men bare du kommer i gang vil du bli i bedre form og klare mer. Sykling belaster ikke knærne like mye som å gå, trening i vann eller svømming er også veldig bra når du har problemer med leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...