Gå til innhold

Ullinnlegg og brystbetennelse...


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Jeg har brukt ullinnlegg siden fødselen og tatt alle forholdsregler for å unngå brystbetennelse. Likevel har jeg hatt brystbetennelse to ganger de siste ukene (en gang på hvert bryst).

Brystbetennelse kommer jo p.g.a. bakterier, og nå har jeg begynt å lure på om jeg bør vaske ullinnleggene hver dag. Kan det samles bakterier i ullinnleggene som fører til brystbetennelse?

Håper noen gidder å svare på dette rare spørsmålet, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du bruker ullinnlegg i ubehandlet ull, som har lanolin i seg, skal det ikke være noen bakterier i ullen dersom den ikke lukter surt. I såfall må du vaske innleggene og sette dem inn med lanolin. Det trengs ikke gjøres ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde gjentatte brystbetennelser sa en jordmor til meg at ammeinnleggene skulle jeg ikke bruke på en stund. Man kan visstnok koke dem i vann og tørke dem, så blir de helt fine igjen, iog fri for bakterier. Jeg hadde tenkt å begynne med ammeinnleggene igjen, og da tenkte jeg å koke dem av og til. Hun sa også noe med å legge dem i fryseren over natten, men jeg var ikke helt "tilregnelig" så jeg fikk ikke helt med meg alt hun sa. Kanskje jordmor her kan oppklare litt for oss... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Ronja.Har du tatt melkeprøve ved brystbetennelsen slik at du vet at den er bakteriell? Du sier heller ikke noe om symptomene eller hvorfor du tror at betennelsen er bakteriell?Ull innlegg kan kanskje være med på å bidra til at brystbetennelse forhindres noe, men ikke fullstendig. En type betennelse forårsakes av tette melkeganger og man kan få en ikke bakteriell betennelse. Da må årsaken til at tette melkeganger oppstår, finnes ut av. Dette kan være feks. stram bh eller for skjelden amming eller stress som gjør at det blir forandringer i amerutinen. Brystene må tømmes hyppig for å få vekk kulene. Den andre som er forårsaket av bakterier ofte pga sårhet, må ofte behandles med både medikamenter og hyppig tømming. Ved bakteriell betennelse er det viktig med god hygiene og at innlegg skiftes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ull ikke kan vaskes på mer enn 30°C, har jeg aldri vært noen tilhenger av den typen. Særlig ikke dersom de ligger rett mot huden og brystet, og blir fulle av melkesøl. Mine ble det, og jeg fikk soppinfeksjon (trøske) nesten med en gang etter at jeg hadde begynt med ullinnleggene.

At det ikke lukter av ullen, er bare tull, mener jeg. Jeg vet at det sies at det ikke skal gjøre det, men...! Spør du meg, så luktet det ekkelt surt og beskt av dem etter bare få dager. Å vaske dem i kaldt vann fjernet jo ikke noe. Klart soppen trives utmerket i varm og fuktig ull rett mot brystet!

Trøske er ingen spøk å få, det var forbasket smertefullt og vanskelig å bli kvitt. Det tok flere uker.

Jeg kastet ullinnleggene, og gikk over til engangsinnlegg. De holder jo ikke brystene like varme, men jeg unngikk likevel brystbetennelse. Men jeg ammet veldig ofte, omtrent en gang i timen på dagtid og annenhver time på natten (de første tre mnd). Og DET er den aller beste kuren mot tette melkeganger, som igjen kan gi brystbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ull ikke kan vaskes på mer enn 30°C, har jeg aldri vært noen tilhenger av den typen. Særlig ikke dersom de ligger rett mot huden og brystet, og blir fulle av melkesøl. Mine ble det, og jeg fikk soppinfeksjon (trøske) nesten med en gang etter at jeg hadde begynt med ullinnleggene.

At det ikke lukter av ullen, er bare tull, mener jeg. Jeg vet at det sies at det ikke skal gjøre det, men...! Spør du meg, så luktet det ekkelt surt og beskt av dem etter bare få dager. Å vaske dem i kaldt vann fjernet jo ikke noe. Klart soppen trives utmerket i varm og fuktig ull rett mot brystet!

Trøske er ingen spøk å få, det var forbasket smertefullt og vanskelig å bli kvitt. Det tok flere uker.

Jeg kastet ullinnleggene, og gikk over til engangsinnlegg. De holder jo ikke brystene like varme, men jeg unngikk likevel brystbetennelse. Men jeg ammet veldig ofte, omtrent en gang i timen på dagtid og annenhver time på natten (de første tre mnd). Og DET er den aller beste kuren mot tette melkeganger, som igjen kan gi brystbetennelse.

Det er ingenting i veien for å vaske ullinnlegg med varmere vann enn 30 grader, sånn til informasjon! Litt styr kanskje, men fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden ull ikke kan vaskes på mer enn 30°C, har jeg aldri vært noen tilhenger av den typen. Særlig ikke dersom de ligger rett mot huden og brystet, og blir fulle av melkesøl. Mine ble det, og jeg fikk soppinfeksjon (trøske) nesten med en gang etter at jeg hadde begynt med ullinnleggene.

At det ikke lukter av ullen, er bare tull, mener jeg. Jeg vet at det sies at det ikke skal gjøre det, men...! Spør du meg, så luktet det ekkelt surt og beskt av dem etter bare få dager. Å vaske dem i kaldt vann fjernet jo ikke noe. Klart soppen trives utmerket i varm og fuktig ull rett mot brystet!

Trøske er ingen spøk å få, det var forbasket smertefullt og vanskelig å bli kvitt. Det tok flere uker.

Jeg kastet ullinnleggene, og gikk over til engangsinnlegg. De holder jo ikke brystene like varme, men jeg unngikk likevel brystbetennelse. Men jeg ammet veldig ofte, omtrent en gang i timen på dagtid og annenhver time på natten (de første tre mnd). Og DET er den aller beste kuren mot tette melkeganger, som igjen kan gi brystbetennelse.

Det at de ikke lukter surt,ikke inneholder bakterier etc gjelder kun lanolininnlegg (ubehandlet ull).

Jeg prøvde ullinnlegg i vanlig ull,det stinket surt og var direkte ekkelt. *urk*

Nei,takke meg til lanolinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...