Gå til innhold

Munntrøske


Cathrine74

Anbefalte innlegg

Mitt lille gull på 17 dager har nå fått trøske i munnen. Så vidt jeg vet kan dette smitte til brystvortene ved amming. Hva er symptomene på sopp på brystvortene og er det noe man kan gjøre for å forhindre at man blir smittet? Og hva gjør man dersom man får smitten? Jeg er begynt å bli sår, lyserosa på selve brystvorten og ca en cm rundt. Er veldig nøye med at hun har rett tak under ammingen, bruker ullinnlegg og lar brystet lufttørke etter amming. Noen råd? Kan dette være begynnende soppinfeksjon? Noe jeg kan behandle babyen med som ikke er reseptbelagt annet enn yoghurt naturell?

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Cathrine74. Hva er det som gjør at du tror hun har trøske? Om barnet ditt har hvite prikker eller bellegg på innsiden av lepper eller kinn, så bør du ta kontakt med lege for å få behandling. Symptomer hos deg vil være sårhet eller stikkende/sviende smerter på eller i brystene. Begge bør da behandles med Mykostatin om det er sopp. Hun bør få liniment og du salve. I denne perioden bør det ikke brukes innlegg som ikke kokes eller skiftes hver dag. Det er ikke så vanlig å få sopp i munnen så tidlig. Det er derfor viktig at datteren din undersøkes i munnen for å være sikker på at det er sopp. Er du sår kan dette også være en bakteriell infeksjon. Din datter som kun er 17 dager bør ikke behandles med youghurt. Det er kumelksproteiner og hun bør kun få morsmelk eller morsmelkserstatning.Se ellers hva som er skrevet om amming og sopp/trøske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til behandling på resept:

Ha eddikk i innleggenes siste skyllevann ved soppinfeksjon,vask dem hver eneste dag i så varmt vann som mulig,og kast dem når de har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til behandling på resept:

Ha eddikk i innleggenes siste skyllevann ved soppinfeksjon,vask dem hver eneste dag i så varmt vann som mulig,og kast dem når du har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...