Gå til innhold

Vondt i kneet ved belastning nedoverbakke etc.


blåbæra

Anbefalte innlegg

I vinter var jeg ute og gikk en rimelig lang tur, ca 3,5 mil. Dagen etter merket jeg at jeg hadde veldig vondt i begge knærne, og hadde problemer med å gå ordentlig. Vondt å bøye, så måtte prøve å ha beina så rette som mulig. Dette vedvarte i 3-4 uker, så gikk det mer og mer over. Gikk aldri til legen. Men det kommer fortsatt tilbake i det høyre kneet nå etter 4 mnd hvis jeg går mye nedover, det være bakker, trapper etc. Gjør veldig vondt på utsiden av kneet. Merker ingenting når jeg går på rette strekninger, oppover etc. Bare nedover at det gjør vondt. Har nok overbelastet kneet. Noen som vet hva dette kan være snakk om? Skal på fjelltur om en uke. Kan det hjelpe med støttebandasje eller er det noen smertestillende piller jeg kan ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Lange nedoverbakker på fjellturer er en skikkelig belastning for knærne. Er man ikke skikkelig forberedt på dette ved regelmessige turer i kupert terreng i skog og mark, kan fjellturen bli litt av et mareritt. Mange har erfaring med bakken ned fra Besseggen med smerter og hevelse i kneleddene med det resultat at baklengs er den eneste gangarten som fører ned til overnattings-hytta.

Ved nærmere undersøkelse finner vi som oftest en generell overbelastning av de fleste strukturer i og rundt leddet. Det være seg leddhinnen, leddbånd og muskulatur. Noen ganger ser vi en overtøyning av meniskenes festepunkter.

Ro og hvile er det som hjelper best men antiinflamatoriske medikamenter som også er smertestillende som f.eks. Ibux kan hjelpe godt for å komme seg på bena igjen. Men som sagt, allsidig turtrening anbefales god tid i forkant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ble i tvil

Lange nedoverbakker på fjellturer er en skikkelig belastning for knærne. Er man ikke skikkelig forberedt på dette ved regelmessige turer i kupert terreng i skog og mark, kan fjellturen bli litt av et mareritt. Mange har erfaring med bakken ned fra Besseggen med smerter og hevelse i kneleddene med det resultat at baklengs er den eneste gangarten som fører ned til overnattings-hytta.

Ved nærmere undersøkelse finner vi som oftest en generell overbelastning av de fleste strukturer i og rundt leddet. Det være seg leddhinnen, leddbånd og muskulatur. Noen ganger ser vi en overtøyning av meniskenes festepunkter.

Ro og hvile er det som hjelper best men antiinflamatoriske medikamenter som også er smertestillende som f.eks. Ibux kan hjelpe godt for å komme seg på bena igjen. Men som sagt, allsidig turtrening anbefales god tid i forkant !

Apropos Besseggen.

Jeg skal gå der i sommer, men har ikke trent fotturer på forhånd. Har du noen råd for å unngå skader for en nybegynner når man går ned Besseggen?

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...