Gå til innhold

Skolearbeid med seg hjem i ferien?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Min snart 3.klassing hadde ikke jobbet så raskt i andre klasse, så hun fikk med seg en bok hjem som hun skulle jobbe med i ferien. Det var en tykk bok med masse oppgaver i, tar laaaang tid å jobbe seg gjennom. Foreløpig har hun ikke åpnet den, men hun har lovet å se på den snart. Hvor mye synes dere jeg bør mase på henne med å gjøre dette? Har ditt småskolebarn fått arbeid med hjem i skoleferien? Er dette en form for straffelekse?

Boken er en ekstrabok som de skulle jobbe i i timene når de var ferdige med det obligatorieske arbeidet.....i norsk.

Jeg er ikke mot at hun jobber i den, forsåvidt, men jeg syntes kanskje det var litt vel mye med en hele bok der hun nesten ikke hadde gjort noenting.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281394-skolearbeid-med-seg-hjem-i-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjernen trenger også trim. Aktiviseres hun en 1/2 time her og 1/2 time der, så blir kanskje ikke skolestarten så hard enn ellers?

Men det er så mye opp til deg også, hvordan du legger dette opp. Hvis dere to samarbeider, og finner dette som en lystbetont samarbeid -kanskje med en felles belønning, så kan dette virke positivt.

En av ungene hadde for noen år siden en "Feriebok" som "lekse". Ungene skulle skrive, tegne og lime inn div. i løpet av ferien. Tror resultatet i klassen var svært varierende - det er ikke lett å motivere barn til noe skolearbeid i ferien, er min erfaring.

Gjest midia

Hjernen trenger også trim. Aktiviseres hun en 1/2 time her og 1/2 time der, så blir kanskje ikke skolestarten så hard enn ellers?

Men det er så mye opp til deg også, hvordan du legger dette opp. Hvis dere to samarbeider, og finner dette som en lystbetont samarbeid -kanskje med en felles belønning, så kan dette virke positivt.

Jeg ville ikke ha tatt dette tipset, for å starte på å være skolelei allerede i det skolen starter igjen ser jeg på som innmari dumt.

Sommerferien skal man kose seg sammen som familie og legge vekk de daglige gjøremål og finne på helt andre ting mener jeg.

Synes det høres helt feil ut at barna skal ha skolearbeide i ferien også! Hadde vel tatt en prat med læreren og sagt at mitt barn også har ferie fra direkte skolearbeide i ferien, men kanskje prøvd å lure inn litt ellers - lese på skilter, være med å lese oppskrifter og slike ting.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg tror ikke læreren gjorde dette for å være slem.

Jeg tror derimot dette er gjort for å forebygge et potensielt problem.

Det som er dumt er at _barnet_ og ikke du - fikk beskjeden.

Jeg har selv hatt barn som har fått oppgaver i ferien- og dette har vært med og hjelpe h*n og ta igjen de andre. Jeg ville det- og motiverte barnet til det. Det ble med den ene sommeren (og en jul), men så leste barnet like fort som de andre.

Jeg valgte se på det som en investering og mulighet for å hjelpe mitt barn å ta igjen de andre.

black wealch

Det er ikke straffelekse, det er for at barne skal ha mulighet til å ta igjen de andre, og stille likere ved skolestart.

Må da være kjempefint at lærer engasjerer seg, og anbefaler dette?

Ta det innimellom en regnværsdag når dere kjeder dere, og bak en kake etterpå ;-)

Husk barnet tjener på dette.

Jeg syns ikke nødvendigvis det er så dumt å sende med litt å jobbe med i ferien, hvis barnet risikerer å bli hengende etter de andre faglig. Da er jo det en mulighet barnet har til å ta igjen det tapte.

Det jeg stusser på er at du som forelder ikke har fått noen beskjed fra læreren om dette. Jeg syns du burde fått en forespørsel om dette var greit, og noen tips om hva hun har størst behov for å jobbe med. Jeg ville over ferien spurt læreren om dette og etterlyst bedre kommunikasjon.

Hvis barnet ditt _ikke_ henger etter faglig, og dette bare er en bok hun kan jobbe i dersom hun har lyst, burde du også fått beskjed om dette. Det hadde holdt med en gul klistrelapp utenpå boka, så hadde du visst.

Rhea Silvia

Litt rart at du ikke fikk info, i seg selv synes jeg ikke det er rart at hun fikk med boka hjem.

Det kan jo hende at samtalen med læreren falt seg litt annereldedes enn hun frteller...ikke at hun lyver, men barn toker og gjenforteller ikke nødvendigvis det som ble sagt/ment. Kanskje var det et tilbud om å få jobbe med boken. kanskje barnet selv har kommentert noe om at hun haddde gjort lite og at læreren tilbød henne å ta boken med hjem etc etc.

Jeg tror ikke dere skal satse på å gjøre alt, men deler av oppgavene. Noen oppgaver hun synes er morsomme, noen lette, noen vanskelige og noen kjedelige. Det trenger ikek være så lenge i gangen, men ta det som en koselig stund. Sitt ved kjøkkenbordet, kanskje du kan gjøre noen "oppgaver" også, lage hadnleliste, sette opp budsjett og andre "morsomme" ting!

Her har vi det motsatte problemet, til guttungen har vi kjøpt mattebok som han kan jobbe med i ferien. Han får aldri nok...

• 2 uker senere...

Har også ei som skal begynne i 3. klasse. Der fikk de med en kladdebok hvor de skulle skrive litt i fra hver dag.

Til nå har det vel blitt ca. 6 sider. Jeg maser litt for at ho skal gjøre noe, men det blir langt fra hver dag.

I tillegg har vi brukt litt tid på lesing (ho trenger litt ekstra trening her synes jeg)

MEN alt med måte. Jeg synes ikke barn skal sitte daglig med skolearbeid i ferien om de ikke ønsker det.

Men det er litt skremmende å lese statistikken som sier at barn i småskolealder går ca. 2 mnd. tilbake i lesehastighet i løpet av sommerferien...

Målet her må jo være at ho skal bli bedre. Kanskje det finnes andre måter å trene norsk på? Fikkes bl.a. mange gode pc-spill + div. ting på nettet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...