Gå til innhold

Rydde rydde rydde

Anbefalte innlegg

Gjest Litt lei av det!

Jeg syns ikke jeg gjør noe annet enn å rydde opp etter (sammen med) 2åringen i huset hele dagen. Hun drar utover, vi rydder opp og så fort hun er ferdig drar hun alt utover igjen. Er det noen her som har ett rotefritt hjem? Eller lar dere rotet til de små bare ligge? Slik at de rydder på kvelden og ikke mange ganger hver dag? Har ferie nå, så jeg er litt lei av denne ryddinga. :-) P.s. hun er veldig snill altså, så hun hjelper til med å rydde, men gjør det ikke ferdig alene ennå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nok aldri hatt noen sjanse til å få noen pris for ryddigste mamma.

;-)

Men se på det du gjør nå som en god investering. Klarer du allerede nå å innarbeide orden og rydd-opp-etter-deg-selv på en selvfølgelig og lystbetont måte, har du vunnet mye. Klarer du i tillegg å holde på dette etter som hun vokser til, har du spart deg ukjente mengder mas, krangel frustrasjon og rydding.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265607
Del på andre sider

Gjest Litt lei av det!

Har nok aldri hatt noen sjanse til å få noen pris for ryddigste mamma.

;-)

Men se på det du gjør nå som en god investering. Klarer du allerede nå å innarbeide orden og rydd-opp-etter-deg-selv på en selvfølgelig og lystbetont måte, har du vunnet mye. Klarer du i tillegg å holde på dette etter som hun vokser til, har du spart deg ukjente mengder mas, krangel frustrasjon og rydding.

mvh

Kanskje greit å se på det på den måten. Og vi prøver å holde en lystig tone hår vi holder på. En annen ting er at frøken kan være noe arvelig belastet, siden hverken mamma eller pappa er spesielt ryddige av seg. Sikkert greit å fortsette å rydde hele dagen. Og spesielt nøye om kveldene.

Men alikevel jeg er litt lei av det. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265628
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg bestemte meg en dag for å ikke rydde i det hele tatt i løpet av dagen. Skulle bare ta mitt eget rot. Gubban som det så ut her!! Jeg tror det først var da gubben og ungene (tre stk) skjønte at mamma er ganske god på "usynlig" rydding ;)

Jeg har forresten tendenser til ryddemani, så hos oss er det stort sett strøkent... Klarer ikke å slappe av før jeg har rydda :-/

Samtidig gir det en slags hærlig følelse å være ferdig med rydding, en følelse jeg ikke vil være foruten ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265798
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg bestemte meg en dag for å ikke rydde i det hele tatt i løpet av dagen. Skulle bare ta mitt eget rot. Gubban som det så ut her!! Jeg tror det først var da gubben og ungene (tre stk) skjønte at mamma er ganske god på "usynlig" rydding ;)

Jeg har forresten tendenser til ryddemani, så hos oss er det stort sett strøkent... Klarer ikke å slappe av før jeg har rydda :-/

Samtidig gir det en slags hærlig følelse å være ferdig med rydding, en følelse jeg ikke vil være foruten ;)

enig. Derfor er det helst ryddig her også.

Men av og til MÅ jeg la alt ligge- rett og slett for at de andre skal SE hva som skjer om ingen rydder.

Og så tar jeg med gjengen og delegerer ryddinga.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265807
Del på andre sider

Gjest togli

enig. Derfor er det helst ryddig her også.

Men av og til MÅ jeg la alt ligge- rett og slett for at de andre skal SE hva som skjer om ingen rydder.

Og så tar jeg med gjengen og delegerer ryddinga.

Vi har heldigvis ganske gode rutiner her i heimen også, men alt sklei ut når vi kom hjem fra ferie. Snodige greier altså!

Men nå håper jeg at jeg har fått skikk på folka mine igjen ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265820
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litt lei av det!

Så det er altså noen, med små barn som klarer å ha det helt strøkent... Det beundrer jeg dere for. Skulle foresten ønske jeg var slik selv at jeg gadd å gå å rydde absolutt hele dagen, så det kunne være strøkent her også. Men kanskje rekker jeg (og andre som ikke gidder det) andre ting i løpet av dagen som dere ryddere ikke gjør? ;-)

Som jeg skrev rydder vi også sammen. Tross alt er hun bare to år (25mnd) så en kan ikke forvente at hun skal rydde selv. Vi rydder sammen, så får vi håpe hun rydder selv slik etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265880
Del på andre sider

Gjest sola mi

Hos oss så har vi øverste soveromsavdeling med loftstue til lekeplass for ungene. Her kan de rote så mye de vil og vi rydder bare en gang i uka før vask.

I stua hadde vi kun en kurv med leker når barna var så små som din og dette var så lite i mengde at jeg kunne leve med det og bare rydde opp om kvelden. Nå som barna er større så får de ikke lov å ta leker ned i stua hvis de ikke tar dem tilbake igjen med en gang etter lekens slutt. Og dette er så kjedelig for dem at de som regel alltid leker oppe. Og jeg har en noenlunde rydding stue og kjøkkenavdeling.

Prøv med få leker som ungen elsker å bruke i stua og se om det hjelper. Og da mener jeg ikke lego eller andre leker med tusen deler!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265881
Del på andre sider

Gjest togli

Så det er altså noen, med små barn som klarer å ha det helt strøkent... Det beundrer jeg dere for. Skulle foresten ønske jeg var slik selv at jeg gadd å gå å rydde absolutt hele dagen, så det kunne være strøkent her også. Men kanskje rekker jeg (og andre som ikke gidder det) andre ting i løpet av dagen som dere ryddere ikke gjør? ;-)

Som jeg skrev rydder vi også sammen. Tross alt er hun bare to år (25mnd) så en kan ikke forvente at hun skal rydde selv. Vi rydder sammen, så får vi håpe hun rydder selv slik etterhvert.

Strøkent er nok å ta litt hardt i ;)

Vi har ganske gode rutiner på rydding, men det har tatt tid og jeg har måttet være veldig konsekvent! Når pappaen styrer hjemme, sklir alt ut fordi han ikke klarer å være like konsekvent;)

Vi har soverommene på loftet og i trappa ned til 1.et. står det ei balje. Når ungene tar med leker ned, legger de dem automatisk oppi balja når de er ferdige med dem. Når jeg legger meg for kvelden, tar jeg balja med opp og tømmer den på et bord vi har oppe. Når ungene står opp om morgenen, får de ikke gå ned før de har redd opp sengene, rydda evt. rot og klær på rommet og satt på plass leker og div. som jeg bar opp kvelden før.

Nå skjer dette helt automatisk:)

Når de leker i 1.etasje på dagtid, er de flinke til å rydde før de begynner på en ny aktivitet. Vi prøver også å begrense lekingen til hallen i 1.etasje. Her er det god plass og også gulvvarme. Rotet blir da sentrert til et sted og mye lettere å rydde!

Før barnetv skal alle leker være på plass enten i lekekasser nede eller i balja i trappa. Rommene skal også være rydda.

Ungene har selv sagt at de liker å ha det sånn, for da blir det mye lettere å rydde uten at de føler at de rydder ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265895
Del på andre sider

Gjest Litt lei av det!

Vi har ganske gode rutiner på rydding, men det har tatt tid og jeg har måttet være veldig konsekvent! Når pappaen styrer hjemme, sklir alt ut fordi han ikke klarer å være like konsekvent;)

Vi har soverommene på loftet og i trappa ned til 1.et. står det ei balje. Når ungene tar med leker ned, legger de dem automatisk oppi balja når de er ferdige med dem. Når jeg legger meg for kvelden, tar jeg balja med opp og tømmer den på et bord vi har oppe. Når ungene står opp om morgenen, får de ikke gå ned før de har redd opp sengene, rydda evt. rot og klær på rommet og satt på plass leker og div. som jeg bar opp kvelden før.

Når de leker i 1.etasje på dagtid, er de flinke til å rydde før de begynner på en ny aktivitet. Vi prøver også å begrense lekingen til hallen i 1.etasje. Her er det god plass og også gulvvarme. Rotet blir da sentrert til et sted og mye lettere å rydde!

Før barnetv skal alle leker være på plass enten i lekekasser nede eller i balja i trappa. Rommene skal også være rydda.

Ungene har selv sagt at de liker å ha det sånn, for da blir det mye lettere å rydde uten at de føler at de rydder ;)

Det med ei kasse eller kurv nederst i trappa var en god ide! Tror jammen jeg må innføre det her også.

Har jo ei kasse på stua med noen leker i. Tror frøken syns det er litt kjedelig å være alene i 2. etg hele tiden en ønsker å leke. Litt greit å kunne holde øye med hvordan hun leker også. Ellers får hun ikke med seg mange lekene ned da, for hun holder jo i gelenderet med begge hender, så må leken puttes under albuen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2265972
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg er hjemme med 1-åring. Han roter som jeg aldri har sett andre gjøre. Vi rydder hverdager hver kveld når barna er i seng. I helgene rydder vi i tillegg en gang midt på dagen. Rydder ekstra hvis vi får besøk. Nå f.eks. ligger det 7 kjøkkenkluter, 3 kopper, 4 tallerkener, 1 vitaminboks, kjøkkenhåndkle, klesrull og kleenex på kjøkkengulvet. 8 puslespill, 30-40 bøker, div leker utover stua. 2 skuffer med ullklær utover gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2266033
Del på andre sider

Gjest togli

Det med ei kasse eller kurv nederst i trappa var en god ide! Tror jammen jeg må innføre det her også.

Har jo ei kasse på stua med noen leker i. Tror frøken syns det er litt kjedelig å være alene i 2. etg hele tiden en ønsker å leke. Litt greit å kunne holde øye med hvordan hun leker også. Ellers får hun ikke med seg mange lekene ned da, for hun holder jo i gelenderet med begge hender, så må leken puttes under albuen :-)

Ungene våre vil helst leke der vi er de også, men hallen vår er kjempefin for det. Den har dobbel dør inn mot kjøkkenet (stort kjøkken), så da leker de nesten sammen med oss:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2266037
Del på andre sider

Annonse

*imponert*

Her bor vi stort sett i evig kaos føler jeg...*sukk* Lever i håpet om at det blir lettere å holde hodet over vannet når vi flytter, en treroms er i knappeste laget for en familie på fire :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2267288
Del på andre sider

Etter å ha jobbet mange år av ungdomstida mi (helgearbeid) på kafe/restaurant så har jeg lært meg ett og annet. Der ble vi innpodet av vår arbeidsgiver en god regel. Man går ALDRI fra ett rom til et annet uten å ta med seg noe, for det er alltid ting som skal ryddes settes på plass. Så i stedet for å sette av tid til å _rydde_, så er det veldig enkelt å ta med seg en gjenglemt sokk ned i underetasjen når man likevel har et ærend der, å ta med seg en kopp som hører hjemme på kjøkkenet når man likevel går inn dit.....Dette høres utrolig enkelt ut og det er det faktisk:-) Har to gutter som kan rote mye jeg også men her er det sjeldent rotete.

Jeg lærer dem jo å rydde etter seg selv også da. Alt "ettermiddagsrot" blir liggende og skal tas de ti siste min før barnetv. Om ikke det skjer så kommer barnetv ganske enkelt ikke på, det fungerer alltid:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2267404
Del på andre sider

Gjest togli

*imponert*

Her bor vi stort sett i evig kaos føler jeg...*sukk* Lever i håpet om at det blir lettere å holde hodet over vannet når vi flytter, en treroms er i knappeste laget for en familie på fire :o)

Det blir sikkert lettere å få det til når dere får noe større, men regn med å måtte være veldig konsekvent mht rydding. Jeg tror jeg holdt på noen mnd før det ble en automatikk i at ungene rydda etter seg. Det sklir veldig lett ut (etter ferie, når pappaen har hovedansvaret hjemme ;) eller etter at noen av oss har vært syke etc..). Likevel ser jeg at vi veldig kjapt kommer på rett spor igjen siden ryddinga er godt innarbeida og organisert :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2267446
Del på andre sider

Jeg smårydder litt når det trengs, enten alene eller sammen med ungene ( de er 6 og 3 år), og så tar jeg stor-opprydding innimellom (bærer leker fra stua inn på rommene til ungene).

Da førstemann var liten rydda jeg og mannen min opp lekene HVER kveld.... hehe.. Nå er det mer sånn at vi sparker det verste inn under trappa når det blir vanskelig å bevege seg på stuegulvet..... men sånn til hverdags flyter det med leker her, vi er blitt litt immune, tror jeg. Dessuten lever vi etter et motto om at dette faktisk er ungenes hjem også, og de må få lov å utfolde seg litt (men vi lærer dem jo å rydde også da). Får helt fnatt når jeg kommer inn i et hus hvor jeg vet at det bor små barn - og ikke en eneste leke er å se!!!!! Alt skal være på rommene deres til enhver tid, ingenting skal ødelegge det ryddige og smakfulle "voksen-arealet"..... nei, sånn vil ikke vi ha det! Hos oss bor det to (snart tre) barn, og det synes - og det er jeg stolt av :o)

Så ikke rydd deg ihjel, rydd når det blir for ille - og trøst deg med at dette varer bare en kort tid av livet.... kos deg med ungene istedet!!!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281646-rydde-rydde-rydde/#findComment-2268156
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...