Gjest 1149 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Takk for svar. Min datter har noen flere spørsmål som jeg håper du kan prøve å svare på. 1. Hvor fort vil det være mulig å få en slik operasjon i Norge? 2. Hva er sjansen for at babyen kan vokse det av seg? 3. Hun er født først i april, i juni la hun på seg under 100 gr pr uke, og i juli har hun ikke lagt på seg noe - hvor lenge kan hun gå uten å legge på seg før det blir kritisk? 4. Hva betyr det at hun "ikke kan kaste opp på vanlig måte?" 5. Hvilke andre negative sider er det ved en operasjon? 6. Foretas operasjonen i Norge med laproskopi? 7. Hun får nå 15ml Lanzor pr dag. Kan en baby få denne medisinen over langt tid uten negative følger? 8. Vet norske leger noe om kompetanse på hiatus hernie i Sør-Afrika? Kjenner dere til noen barnekirurger i Sør-Afrika? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281794-hiatus-hernie-oppf%C3%B8lgingssp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 1.Jeg vil regne med at operativ behandling kan gjøres i løpet av meget kort tid, dersom kirurgen finner at det er grunn til å operere. Det er ikke ventetid for nødvendige operasjoner av denne typen i Norge. 2. Sjansen for at spedbarn vokser det av seg er stor, og et flertall gjør det. 3. Dersom barnet ikke legger på seg noe i løpet av 6 uker vil det være grunn til å overveie operasjon, såfremt det ikke er annen årsak til den manglende vektoppgang. 4. Ved den vanligste operasjon for hiatushernie, Nissens plastikk, er problemet at barnet etter operasjonen ikke kan rape og heller ikke kaste opp. 5.Andre negative sider er det vanligvis ikke. 6. Operasjonen foretas vanligvis laparoskopisk.7. Det er forskjellige medikamentnavn i de forskjellige land, slik at jeg kan ikke uttale meg om dette. 8. Desverre kjenner jeg ikke til noen barnekirurger i Sør-Afrika, men jeg vil regne med at det ved universitetssykehusene der er generelt høy standard. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281794-hiatus-hernie-oppf%C3%B8lgingssp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-2267265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.