Gå til innhold

Langvarig bruk av SSRI

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en 46 år gammel mann. Jeg har brukt forskjellige SSRI siden 1995 - i de siste årene Fontex - mot depresjon og angst. Bruker ft 40 mg/dag. De holder angsten i sjakk men gradvis kommer depresjonen tilbake. Virker som om pillene fungerer ved å gjøre meg følelsesløs. Jeg føler at jeg mangler vanlige emosjoner og at jeg blir veldig kald og kynisk. Jeg har mest lyst til å slutte men det har jeg prøvd før og resultatet ble at jeg ble nesten lammet av angst. Jeg får resept av min fastlege - men jeg føler ikke at han har kompetanse til å hjelpe meg med å trappe ned på bruk eller å finne alternativer som samtaleterapi eller andre ting som kan hjelpe meg. Jeg har prøvd psykolog - men de jeg har gått til har ikke hatt noe særlig greie på disse medisinene. Noen forslag til hvor jeg kan gå for å få hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282108-langvarig-bruk-av-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykiatere har gjerne mer kunnskap om medisiner enn psykolger,siden de tross alt er leger i tillegg...mulig du kan få hjelp der?

Lykke til iallefall:)

Jeg har vel kanskje ikke noe annet valg. Må jeg ha rekvisisjon av fastlegen min? Jeg hadde inntrykk av at psykiatrere mest ble brukt til "tyngre" tilfeller.

Gjest nevermind_PL

Jeg har vel kanskje ikke noe annet valg. Må jeg ha rekvisisjon av fastlegen min? Jeg hadde inntrykk av at psykiatrere mest ble brukt til "tyngre" tilfeller.

du må vel det ja.

var bare et forslag fra min side,men vet at de har bedre peiling på medisiner.har selv brukt både psykolog og psykiater,med samme problem-områder...

du må vel det ja.

var bare et forslag fra min side,men vet at de har bedre peiling på medisiner.har selv brukt både psykolog og psykiater,med samme problem-områder...

Ta med deg dette brevet og vis det til legen din . Når det gjelder medesinering av psykiske lidelser;lettere og tyngre, kan det være at en psykiater er til større hjelp. Problemet er at det som regel er lang ventetid. Prøv likevel å diskuter med legen din neste gang. Kanskje du får mere hjelp av h*n når du får snakket mer om det som plager deg.

Lykke til.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mange har en type depresjon der samtaleterapi ikke er tilstrekkelig.

Langt flere enn vi liker å tro trenger livslang medisinering.

For de som opplever "følelsesavflating" som en alvorlig bivirkning, anbefaler jeg å prøve Wellbutrin som kommer på merkedet/apoteket 8. august.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...