Gå til innhold

NHD - Alternativ til Nozinan

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en skikkelig forskrekkelse. Etter inntak av Nozinan mistet jeg flere ganger bevisstheten og gikk i bakken flere ganger. Jeg ligner nå Stælken Gundersen, og har pådratt meg en hjernerystelse. Jeg leser følgende i Felleskatalogen:

”Forsiktighetsregler: Initialt, parenteralt og hos eldre må en være oppmerksom på faren for blodtrykksfall og kollaps (til behandling av hypotensive kriser brukes noradrenalin)”.

Hvor vanlig er det at også yngre mennesker opplever blodtrykksfall/kollaps ved bruk av Nozinan?

Finnes det et alternativ til Nozinan som ikke så lett gir slike konsekvenser?

Tror du jeg kan tolke denne hendelsen som et engangs-uhell, eller kan det tenkes at jeg har fått en slags overfølsomhet overfor Nozinan siden dette skjedde, og at jeg i fremtiden bør holde meg unna dette medikamentet?

Fortsatt god sommer :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282153-nhd-alternativ-til-nozinan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange takk for raskt svar, da forsøker jeg Truxal.

jeg neste kollapset da jeg tok nozinan 50 mg første gang. grufull drittmedisin. Slik er det i det hele tatt mye med de gamle medisinene. skal liksom virke beroligende, men er mere som et slag i tinningen.

Annonse

Jeg tok Nozinan et par ganger da jeg var innlagt, har vært innlagt 1 gang i mitt liv.

Det var en medisin som slo meg pang ut.Følte som jeg ikke var inni min egen kropp, og fryktelig trett og sløv. Tørr i munnen som sand.Virkningen hang i helt til neste dag.

Aldri mer.

Gjest æsj ja

Jeg tok Nozinan et par ganger da jeg var innlagt, har vært innlagt 1 gang i mitt liv.

Det var en medisin som slo meg pang ut.Følte som jeg ikke var inni min egen kropp, og fryktelig trett og sløv. Tørr i munnen som sand.Virkningen hang i helt til neste dag.

Aldri mer.

Samme her. Skulle prøve det for å få sove. Fikk ved en feiltakelse 25 mg i stedenfor 5 mg. Veldig utenfor min egen kropp, nummen i huden, hodepine i bihulene og diare. Aldri mer!

Prøv med 5 mg og trapp opp om nødvendig.

Alternativer er Largactil og Truxal.

Nozinan er "storslegga" vår.

Hvorfor brukes ikke da truxal/largactil som førstevalg når noen for første gang trenger noe å sove/roe seg på? Jeg fikk også nozinan av legen min og gikk "glipp av" neste dag. Ikke så hyggelig når du samtidig skal fungere hjemme som mor! Jeg følte meg som en "stein", greide ikke å bevege meg. Synes det er rart at leger bare skriver ut nozinan som sovemedisin, uten å informere om at slike bivirkninger kan forekomme. Hadde jeg visst det, hadde jeg ordnet med noen som kunne vekke barna så de kom seg opp og på skolen!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor brukes ikke da truxal/largactil som førstevalg når noen for første gang trenger noe å sove/roe seg på? Jeg fikk også nozinan av legen min og gikk "glipp av" neste dag. Ikke så hyggelig når du samtidig skal fungere hjemme som mor! Jeg følte meg som en "stein", greide ikke å bevege meg. Synes det er rart at leger bare skriver ut nozinan som sovemedisin, uten å informere om at slike bivirkninger kan forekomme. Hadde jeg visst det, hadde jeg ordnet med noen som kunne vekke barna så de kom seg opp og på skolen!

"Hvorfor brukes ikke da truxal/largactil som førstevalg når noen for første gang trenger noe å sove/roe seg på? "

Meget godt og klokt spørsmål.

Ja, det er vel et godt spørsmål :). Svaret må jo være at leger ikke alltid er oppdatert og vet om hvilke bivirkninger medisiner har! Det er også en stor forskjell på å lese om bivirkninger i en felleskatalog og å føle dem på kroppen! Kanskje burde psykiatere/leger ol. forsøke endel medisener selv for å virkelig forstå hvordan man kan reagere på dem? Personlig er jeg veldig "var" for både truxal, largactil, sobril. Trenger ikke store doser for å bli "slått helt ut." Men jeg er kanskje et unntak i så måte?

"Hvorfor brukes ikke da truxal/largactil som førstevalg når noen for første gang trenger noe å sove/roe seg på? "

Meget godt og klokt spørsmål.

Takk ;). Forsøkte å svare deg, men dette svaret havnet visst et sted ovenfor! Ihvertfall tror jeg at (skriver det en gang til), mange leger leser seg "blind" i felleskatalogen og ser for lite på de praktiske bivirkningene. "Du kunne jo prøve det.... sier de", vet de egentlig hva de sitter og skriver ut? Teori og praksis er to vidt forskjellige ting!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...