Gå til innhold

Tok 13-åringen min i røyking...

Anbefalte innlegg

Tok 13-åringen min på ferken med røyking.Jeg ble skuffa,for det samme skjedde for et år siden.Vi har en avtale om at hun skal få sertifikatet hos oss hvis hun ikke begynner å røyke.

Jeg røyker selv(kun utendørs),og har forklart henne at det er utrolig vanskelig å slutte.

Hun sier hun ikke skal gjøre det mer.

Straff: Ingen mobil,ingen pc og inne kl 20.30.

For streng straff?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282157-tok-13-%C3%A5ringen-min-i-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg Lillemus,jeg vet jeg burde slutte,men det er jo så p*** vanskelig!

Min mor var storrøyker i godt over 40 år - og da mener jeg _stor_! Hun fikk brystkreft og klarte å slutte på kort tid ved hjelp av røykeplaster og ifølge henne var det ikke noe vanskelig engang.

Kanskje du skulle prøve det? Lag en avtale med datteren din at om du klarer å slutte å røyke frem til høstferien (eller en annen dato ikke så alt for langt frem i tid) så skal dere to gjøre noe morsomt sammen? Kanskje det vil motivere deg mer? Lykke til! :o)

Uæææh! Får helt angst når jeg leser innlegget ditt! Jeg har nemlig også en datter på 13, og jeg røyker selv... Min mor røykte også, jeg begynte da jeg var ca 17. Hun ble helt fortvilet, og prøvde å bestikke meg med gaver for å få meg til å slutte, men det gikk jo ikke! Men, jeg TROR at dersom hun da hadde sluttet selv, hadde jeg også gjort det. Jeg har derfor lovet meg selv at dersom jeg noensinne tar barna mine i å røyke, blir det bråstopp for meg.

Lykke til!

mvh

Uæææh! Får helt angst når jeg leser innlegget ditt! Jeg har nemlig også en datter på 13, og jeg røyker selv... Min mor røykte også, jeg begynte da jeg var ca 17. Hun ble helt fortvilet, og prøvde å bestikke meg med gaver for å få meg til å slutte, men det gikk jo ikke! Men, jeg TROR at dersom hun da hadde sluttet selv, hadde jeg også gjort det. Jeg har derfor lovet meg selv at dersom jeg noensinne tar barna mine i å røyke, blir det bråstopp for meg.

Lykke til!

mvh

''Jeg har derfor lovet meg selv at dersom jeg noensinne tar barna mine i å røyke, blir det bråstopp for meg.''

Hvorfor vente til da?! Hvorfor forgifte og ødelegge kroppen din enda mer? Jeg skulle virkelig ønske at verken min mor, min fars samboer eller min fars lillesøster røykte på seg kreft og døde i forholdsvis ung (knapt 50 år to av dem) alder.... Skulle virkelig ønske de hadde sluttet å røyke - evt. at de aldri hadde begynt!

I dag finnes det så mange hjelpemidler på markedet at det finnes ingen unnskyldning for ikke å slutte!

Annonse

Lykke til!

mvh

Men hvorfor ikke slutte med en gang? Hvorfor vente til det er nesten for sent? Det er like viktig for barnet ditt at du slutter nå som at du slutter om det blir helt krise. Hva tror du vil gjøre deg mer i standt til å slutte å røyke når det er krise, enn du er nå?

mvh

Du kan straffe henne så mye du vil, men så lenge du røyker selv, mangler du fullstendig autoritet. Hvilken straff får du fordi du ikke tar deg sønder og sammen og slutter? Straffen kan virke prevantiv, men den kan like gjerne vekke trass.

Det aller beste du kan gjøre er å vise at du mener det du sier ved å selv slutte å røyke. Er ikke røyken verre enn at du kutter den ut, står du uten argumenter overfor dine barn.

Det er ikke enkelt, men det finnes både piller, plaster og tyggegummi å hjelpe seg med. Skaff deg den hjelpen du trenger for å bli et troverdig eksempel.

mvh

''Tok 13-åringen min på ferken med røyking.Jeg ble skuffa,for det samme skjedde for et år siden.Vi har en avtale om at hun skal få sertifikatet hos oss hvis hun ikke begynner å røyke. Jeg røyker selv(kun utendørs),og har forklart henne at det er utrolig vanskelig å slutte. Hun sier hun ikke skal gjøre det mer.

For streng straff?''

Straffen er ikke for streng, men den er feil. Dere hadde en avtale hun ikke holdt, så da kan hun betale sertifikatet selv.

Det er fullt lovlige å røyke i Norge, men en må være 18 år for å få kjøpt tobakk/sigaretter. Jeg ville prøvd å finne ut hvor jenta har fått røyk fra. Det er ikke lov å kjøpe røyk til noen under 18 år, så det beste ville være å finne "kilden".

Jeg er ellers ikke enig med de under her som mener du må slutte selv for at jenta de skal slutte. Det er med røyk som med mye annet - det finnes aldersgrenser. Foreldrene kan jo ikke slutte med alt de tar barna i å gjøre før de er gamle nok.

Hadde du tatt henne i å drikke alkohol, tviler jeg på at noen ville foreslått at du skulle være avholden for å "vise at det går ann". Det samme hvis du flere ganger hadde tatt jenta de i å kjøre bil. Skulle du da slutte å kjøre for å vise henne at det går ann?

Om du røyker så synes jeg du skal kunne gjøre det uten at andre legger seg opp i det. Det er ditt liv og ditt valg. Men når det gjelder din datter, så er det ennå 5 år igjen til hun faktisk har lov til å kjøpe røyk.

Nja...Det var forsåvidt en grei straff, men jeg henger meg mer opp i det andre du skriver. Det at hun skal få sertifikat hvis hun ikke begynner å røyke f.eks. Hvordan har du tenkt å håndheve det? Du har allerede tatt henne i å røyke, betyr det at sertifikatet røk? Eller er det hvis hun begynner å røyke fast? Dersom du ikke har tenkt over disse spørsmålene, så kan det bli vanskelig å optre konsekvent. Jeg reagerer også på dobbeltmoralen med å be henne ikke røyke når du gjør det selv. I stedet for straff ville jeg satt meg ned med henne og spurt hvorfor hun røyker. Prøvd å få igang en dialog, og prøvd å forstå henne. Hva synes hun om din røyking?

Nja...Det var forsåvidt en grei straff, men jeg henger meg mer opp i det andre du skriver. Det at hun skal få sertifikat hvis hun ikke begynner å røyke f.eks. Hvordan har du tenkt å håndheve det? Du har allerede tatt henne i å røyke, betyr det at sertifikatet røk? Eller er det hvis hun begynner å røyke fast? Dersom du ikke har tenkt over disse spørsmålene, så kan det bli vanskelig å optre konsekvent. Jeg reagerer også på dobbeltmoralen med å be henne ikke røyke når du gjør det selv. I stedet for straff ville jeg satt meg ned med henne og spurt hvorfor hun røyker. Prøvd å få igang en dialog, og prøvd å forstå henne. Hva synes hun om din røyking?

''Jeg reagerer også på dobbeltmoralen med å be henne ikke røyke når du gjør det selv. I stedet for straff ville jeg satt meg ned med henne og spurt hvorfor hun røyker. Prøvd å få igang en dialog, og prøvd å forstå henne. Hva synes hun om din røyking?''

Skjønner ikke hvor du ser denne "dobbeltmoralen". Voksne mennesker over 18 år har lov til å røyke hvis de vil det. Barn på 13 år blir noe helt annet.

Og hva 13-åringens mening om mors røyking å gjøre?

''Jeg reagerer også på dobbeltmoralen med å be henne ikke røyke når du gjør det selv. I stedet for straff ville jeg satt meg ned med henne og spurt hvorfor hun røyker. Prøvd å få igang en dialog, og prøvd å forstå henne. Hva synes hun om din røyking?''

Skjønner ikke hvor du ser denne "dobbeltmoralen". Voksne mennesker over 18 år har lov til å røyke hvis de vil det. Barn på 13 år blir noe helt annet.

Og hva 13-åringens mening om mors røyking å gjøre?

Joda, det var vel en smule feilformulert. Du kan gjerne fokusere på morens rett til å ta seg en røyk, men du kan ikke komme bortifra at de fleste ungdommer som begynner å røyke har foreldre som gjør det. Jeg lukter ungdomsopprør/ eller en jente som har problemer med å sette grenser, og det er derfor jeg anbefaler at moren snakker mer med datteren om dette. Det kan være mer som ligger bak, en at hun synes røyk smaker godt.

Annonse

Joda, det var vel en smule feilformulert. Du kan gjerne fokusere på morens rett til å ta seg en røyk, men du kan ikke komme bortifra at de fleste ungdommer som begynner å røyke har foreldre som gjør det. Jeg lukter ungdomsopprør/ eller en jente som har problemer med å sette grenser, og det er derfor jeg anbefaler at moren snakker mer med datteren om dette. Det kan være mer som ligger bak, en at hun synes røyk smaker godt.

Ja, og de fleste ungdommer som begynner å drikke alkohol har foreldre som gjør det, men det blir det sjelden noen diskusjon av, for det er alltid røykerne som blir hengt ut.

Å fortelle ungdommen hvor farlig det er å røyke synker omtrent like lite inn som å fortelle om faren ved å drikke seg full, kjøre for fort eller uten bilbelte. Ungdommen vil alltid være i "opprør" og jeg mener det da er ekstra viktig at foreldrene setter foten ned og viser hvor skapet skal stå, og ikke minst at vi er konsekvente.

Ja, og de fleste ungdommer som begynner å drikke alkohol har foreldre som gjør det, men det blir det sjelden noen diskusjon av, for det er alltid røykerne som blir hengt ut.

Å fortelle ungdommen hvor farlig det er å røyke synker omtrent like lite inn som å fortelle om faren ved å drikke seg full, kjøre for fort eller uten bilbelte. Ungdommen vil alltid være i "opprør" og jeg mener det da er ekstra viktig at foreldrene setter foten ned og viser hvor skapet skal stå, og ikke minst at vi er konsekvente.

Hvis hun skal være konsekvent i dette tilfellet så blir det ikke noe sertifikat på den 13-åringen da. Og når avtalen allerede er brutt, så kan jo 13-åringen like gjerne fortsette å røyke. Jeg mener at det er mye viktigere å lære barna holdninger, enn å straffe dem. Det er også viktig å gi dem selvtillit og styrke til å stå imot gruppepress.

Hvis hun skal være konsekvent i dette tilfellet så blir det ikke noe sertifikat på den 13-åringen da. Og når avtalen allerede er brutt, så kan jo 13-åringen like gjerne fortsette å røyke. Jeg mener at det er mye viktigere å lære barna holdninger, enn å straffe dem. Det er også viktig å gi dem selvtillit og styrke til å stå imot gruppepress.

''Hvis hun skal være konsekvent i dette tilfellet så blir det ikke noe sertifikat på den 13-åringen da.''

Jeg synes den type avtaler er helt idiotiske, og skrev i mitt første svar at siden avtalen var brutt så må jo datteren betale sertifikatet selv. Det er jo ikke akkurat verdens undergang da. Jeg måtte selv jobbe og tjene penger for å betale sertifikatet, og det samme må mine barn.

Det er ikke sånn at en blir uten sertifikat fordi foreldrene ikke betaler, men det kan ta litt lenger tid før en selv får råd. Ser egentlig ingen ulemper med det i det hele tatt.

Foreldre lager avtaler med barna og tror de kan slappe av eller ta lettere på ting, fordi dette skal være nok (vil understreke at jeg ikke snakker om denne moren, for jeg kjenner henne ikke). Jeg tror ikke en 13-åring har noe realistisk forhold til den type avtale, som å få en bil på 18-årsdagen, få sertifikatet betalt eller 10.000 på konto. Når du er 13 så er 18 år veldig langt unna.

''Og når avtalen allerede er brutt, så kan jo 13-åringen like gjerne fortsette å røyke.''

Og da mener du hva? At avtalen skal opprettholdes? At moren skal slutte å røyke fordi datteren brøt avtalen? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den setningen.

''Jeg mener at det er mye viktigere å lære barna holdninger, enn å straffe dem. Det er også viktig å gi dem selvtillit og styrke til å stå imot gruppepress.''

Ja, jeg er enig med deg i det

''Tok 13-åringen min på ferken med røyking.Jeg ble skuffa,for det samme skjedde for et år siden.Vi har en avtale om at hun skal få sertifikatet hos oss hvis hun ikke begynner å røyke. Jeg røyker selv(kun utendørs),og har forklart henne at det er utrolig vanskelig å slutte. Hun sier hun ikke skal gjøre det mer.

For streng straff?''

Straffen er ikke for streng, men den er feil. Dere hadde en avtale hun ikke holdt, så da kan hun betale sertifikatet selv.

Det er fullt lovlige å røyke i Norge, men en må være 18 år for å få kjøpt tobakk/sigaretter. Jeg ville prøvd å finne ut hvor jenta har fått røyk fra. Det er ikke lov å kjøpe røyk til noen under 18 år, så det beste ville være å finne "kilden".

Jeg er ellers ikke enig med de under her som mener du må slutte selv for at jenta de skal slutte. Det er med røyk som med mye annet - det finnes aldersgrenser. Foreldrene kan jo ikke slutte med alt de tar barna i å gjøre før de er gamle nok.

Hadde du tatt henne i å drikke alkohol, tviler jeg på at noen ville foreslått at du skulle være avholden for å "vise at det går ann". Det samme hvis du flere ganger hadde tatt jenta de i å kjøre bil. Skulle du da slutte å kjøre for å vise henne at det går ann?

Om du røyker så synes jeg du skal kunne gjøre det uten at andre legger seg opp i det. Det er ditt liv og ditt valg. Men når det gjelder din datter, så er det ennå 5 år igjen til hun faktisk har lov til å kjøpe røyk.

''Det er ikke lov å kjøpe røyk til noen under 18 år, så det beste ville være å finne "kilden".''

Det er desverre altfor mange utsalgssteder som ikke bryr seg om det.

Ja, alt for streng straff!! Du må heller sette deg ned og virkelig snakke med 13-åringen din. Fortell konsekvenser av røyking, hvis hn begynner er det meget/nesten umulig og slutte!. Og til sist: Det beste du kan gjøre er å slutte selv, ihvertfall VISE at du prøver. Vet hva jeg snakker om da jeg har vært igjennom det samme selv . Har nå 3 fine ungdommer som har en ikke-røykende mor og som hater røyk og arbeider imot røyk selv.

Du må se at straffen må stå i forhold til det ungene gjør. Du røyker jo selv, får du noen som helst straff for dette? Kan du se at dette oppleves veldig urimelig for tenåringen din? Jeg har aldri vært "for" sånne straffemetoder, tror mere på det å ha tid i hverdagen til å diskutere ting og skape gode holdninger på sikt. Vær en god venn for barna dine, ikke fiende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...