Gå til innhold

Tok 13-åringen min i røyking...

Anbefalte innlegg

Ja, alt for streng straff!! Du må heller sette deg ned og virkelig snakke med 13-åringen din. Fortell konsekvenser av røyking, hvis hn begynner er det meget/nesten umulig og slutte!. Og til sist: Det beste du kan gjøre er å slutte selv, ihvertfall VISE at du prøver. Vet hva jeg snakker om da jeg har vært igjennom det samme selv . Har nå 3 fine ungdommer som har en ikke-røykende mor og som hater røyk og arbeider imot røyk selv.

Du må se at straffen må stå i forhold til det ungene gjør. Du røyker jo selv, får du noen som helst straff for dette? Kan du se at dette oppleves veldig urimelig for tenåringen din? Jeg har aldri vært "for" sånne straffemetoder, tror mere på det å ha tid i hverdagen til å diskutere ting og skape gode holdninger på sikt. Vær en god venn for barna dine, ikke fiende!

''Du må se at straffen må stå i forhold til det ungene gjør. Du røyker jo selv, får du noen som helst straff for dette? Kan du se at dette oppleves veldig urimelig for tenåringen din?''

Hvor idiotiske ting er det egentlig mulig å skrive?? Hvorfor i svarte svingene skulle et voksent menneske få straff for å røyke? Det er faktisk lov til både og kjøpe og nyte røyk her i landet!

Og hvorfor skulle det virke urimelig for tenåringen? La oss slutte med alt som har aldersgrense, for det er jo urimelig at mamma og pappa har lov til ting som ikke 13-åringen har lov tul!

Fortsetter under...

''Du må se at straffen må stå i forhold til det ungene gjør. Du røyker jo selv, får du noen som helst straff for dette? Kan du se at dette oppleves veldig urimelig for tenåringen din?''

Hvor idiotiske ting er det egentlig mulig å skrive?? Hvorfor i svarte svingene skulle et voksent menneske få straff for å røyke? Det er faktisk lov til både og kjøpe og nyte røyk her i landet!

Og hvorfor skulle det virke urimelig for tenåringen? La oss slutte med alt som har aldersgrense, for det er jo urimelig at mamma og pappa har lov til ting som ikke 13-åringen har lov tul!

Ok, uttalte meg kanskje litt feil, men jeg legaliserer ikke røyk hverken for de som er 30 eller 50! Men det var nå meg, kan sikkert arge på meg "gråstein" ved å si dette ;)).

Uansett: Holdninger skapes over tid, vi må ha tid til å snakke med barna våre, de må selv innarbeide holdninger og lære å stå imot når andre ungdommer kommer og tilbyr dem ting, kan være både røyk, alkohol, narkotika...

Straffen må de også kunne kjenne igjen, synes det er tullete å love førerkort som 18-åring, når ungdommen bare er 13 år. Gjøre noe galt som 13-åring og få straffen 5 år senere? Det er vel ikke sånn det skal fungere? Synes dette virker helt skrullete jeg ;((

Ok, uttalte meg kanskje litt feil, men jeg legaliserer ikke røyk hverken for de som er 30 eller 50! Men det var nå meg, kan sikkert arge på meg "gråstein" ved å si dette ;)).

Uansett: Holdninger skapes over tid, vi må ha tid til å snakke med barna våre, de må selv innarbeide holdninger og lære å stå imot når andre ungdommer kommer og tilbyr dem ting, kan være både røyk, alkohol, narkotika...

Straffen må de også kunne kjenne igjen, synes det er tullete å love førerkort som 18-åring, når ungdommen bare er 13 år. Gjøre noe galt som 13-åring og få straffen 5 år senere? Det er vel ikke sånn det skal fungere? Synes dette virker helt skrullete jeg ;((

Ja, hopper vi over den røykegreia så er jeg ellers fullstendig enig med deg i resten av innlegget ditt :)

Problemet er at argumentene man bruker i forhold til røyking ikke går på alder, men på helseskader og avhengighet. Når hørte du sist noen si til barna sine at de må vente til de er 18 føre de begynner å røyke? All argumentasjonen går på at man _aldri_ må begynne å røyke.

Da har man skutt seg selv i foten i om man røyker selv. I en 13-åriings øyne har man null troverdighet. 13-åringen forstår ikke hvorfor voksne skal ha lov å rasere helsen sin og samtidig nekte barna å gjøre det.

I forhold til alkohol gjør også barna i stor grad som sine foreldre. Og ungdommers alkoholforbruk speiler som regel foreldrenes. Så de foreldrene som ønsker å dempe sine barns alkoholkonsum og utsette alkoholdebutten bør kutte ned på eget forbruk. Men dette er lite populært å si. I forhold til røyking har det derimot de siste årene blitt tillatt å påpeke hvordan foreldrenes holdninger og handlinger kan påvirke barnas valg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...