Gå til innhold

våpen og mental helse

Anbefalte innlegg

Er det noe som heter psykoseregistret som alle som er som har vært behandlet for psykoser står oppført? Eller er dette bare noe paranoid vås som jeg har fanget opp av en paranoid person en gang i tiden? Kan jeg som upsykotisk person, med muligens psykotisk (diagnostisert tidligere som schizofren, vist seg å være feil), sykdom eie våpen under samme premisser som alle andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282196-v%C3%A5pen-og-mental-helse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykoseregisteret er nedlagt og destruert for flere år siden.

For å erverve våpen må du enten være jeger eller aktiv skytter i en godkjent skytterorganisasjon. Jegere må ha tatt Jegerprøven og være registrert i Jegerregisteret. I tillegg må du ha/få tillatelse fra Politiet som har den endelige avgjørelsen. Dersom Politiet er i tvil om din psykiske helse, vil de be om uttalelse fra en spesialist.

For håndvåpen (pistol/revolver) er det enda strengere vilkår.

Gjest Blåbærpiken

For å erverve våpen må du enten være jeger eller aktiv skytter i en godkjent skytterorganisasjon. Jegere må ha tatt Jegerprøven og være registrert i Jegerregisteret. I tillegg må du ha/få tillatelse fra Politiet som har den endelige avgjørelsen. Dersom Politiet er i tvil om din psykiske helse, vil de be om uttalelse fra en spesialist.

Hvorfor hadde man et psykoseregister?

Eksisterte det lenge?

Håper du svarer for nå ble jeg nysgjerrig her....:-) !

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor hadde man et psykoseregister?

Eksisterte det lenge?

Håper du svarer for nå ble jeg nysgjerrig her....:-) !

Norge er et unikt land for epidemiologisk forskning. Vi har stabil bosetting samt at alle personer har et unikt personnummer. Dvs at det er lett å følge personer over tid.

Psykoseregisteret, opprettet 1935, hadde vært helt enestående som materiale for å få mer kunnskap om psykoser.

Dessverre for forkningen og dermed også for pasientene, ble nyinnføringer i psykoseregisteret stoppet i 1983. Det er nå overført Riksantikvaren. Det er "lukket" og helt utilgjengelig for forskere.

Gjest Blåbærpiken

Norge er et unikt land for epidemiologisk forskning. Vi har stabil bosetting samt at alle personer har et unikt personnummer. Dvs at det er lett å følge personer over tid.

Psykoseregisteret, opprettet 1935, hadde vært helt enestående som materiale for å få mer kunnskap om psykoser.

Dessverre for forkningen og dermed også for pasientene, ble nyinnføringer i psykoseregisteret stoppet i 1983. Det er nå overført Riksantikvaren. Det er "lukket" og helt utilgjengelig for forskere.

Ja, det hadde vært bra å ha så mye materiale å forske på.

Takk for svar. :-)

Annonse

Det finnes vel ikke akkurat et psykoseregister, men man må vel ha legeerklæring for å få våpentillatelse. Der vil det jo komme fram om man er mentalt skikket til å eie et våpen eller ikke. Men noe register finnes det ikke:-)

Nei det trenger du ikke. Men hvis du har et rulleblad så kan det vel kansje bli et hinder.

Oki, takk for svar. Jeg har alltid lurt på det der med psykoseregistret. Egentlig må jeg si meg glad for at det er nedlagt, men du ser det jo fra en annen vinkel. På tale om pasientkontakt, hadde det ikke vært bra hvis den første psykiateren man går i behandling over tid, fikk møte igjenn pasienten etter noen år? Ville ikke det vært mye bedre enn et register? Jeg klør etter å fortelle han som slang en hebefren schizofreni diagnose etter meg, og kjørte meg på et kronikerhjem stående på 16 mg haldol, at han tok feil.

Oki, takk for svar. Jeg har alltid lurt på det der med psykoseregistret. Egentlig må jeg si meg glad for at det er nedlagt, men du ser det jo fra en annen vinkel. På tale om pasientkontakt, hadde det ikke vært bra hvis den første psykiateren man går i behandling over tid, fikk møte igjenn pasienten etter noen år? Ville ikke det vært mye bedre enn et register? Jeg klør etter å fortelle han som slang en hebefren schizofreni diagnose etter meg, og kjørte meg på et kronikerhjem stående på 16 mg haldol, at han tok feil.

Du er inne på noe vesentlig, ikke bare i psykiatrien, men i hele helsevesenet. Det er alt for lite lagt opp til at helsepersonell skal kunne lære ved å se resultatet av den behandlingen de gir.

Kirurger sender pasientene til rehabilitering og ferdig med det. Jordmødre har en fødselssamtale ofte før kvinnen har landet etter fødselen og tror de gjør en fantastisk jobb.

Jeg tror at mye som de bruke 20-30 år på å forske seg fram til, ville de funnet ut av på en tiendedel av tiden om det var bedre systemer og bedre holdninger for å følge opp sitt arbeid og lære både av det som ble riktig og feil.

Nå har f.eks. forskerne og spesialistene begynt å finne ut at det massive ammepresset kan virke svært negativt på mange måter og at det har vært for ensidig fokus på amming. Men det visste da vi damer som har født barn for 15 år siden...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...