Gå til innhold

Nevropsykologisk test?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

* senso-motorisk funksjon

* oppmerksomhet og reaksjonsevne

* apraksi og neglekt

* psykomotorisk tempo

* språk og kommunikasjon

* hukommelse og innlæring

* visuokonstruktive ferdigheter

* sammensatte intellektuelle ferdigheter

* overordnete reguleringsfunksjoner

inngår i en nevropsykologisk utredning. Man kan meg bekjent ikke fastslå om en evt depresjon er som en følge av en svulst. Dersom man har en depresjon under testing, så vil dette kunne påvirke resultatet, bl a ved at man jobber noe langsommere enn ellers, gir lettere opp og gir mindre utfyllende svar, svarprofilen vil likevel være den samme som når man ikke er deprimert.

Gjest BipolarII..jeg visst

Det en slik test avdekker er hvorvidt_ eller om_ svulsten synes å påvirke noen av dine nevrologiske funksjoner eller ikke. Om du kun skal inn og utredes for det nevrologiske, er det dette psykologen utfører. Eventuell depresjon, (test på om du har dette, behandling etc.) kan du ta med fastlegen din først dersom du ikke er i psykiatrien fra før.

Det fins flere depresjonstester som ligger ute på nettet. Du kan kanskje ta en sånn for deg selv, for å gi deg selv en pekepinn om depresjon er noe du kan ha eller ikke.

http://bluepages.anu.edu.au/no/symptoms/depression_quiz/

Det en slik test avdekker er hvorvidt_ eller om_ svulsten synes å påvirke noen av dine nevrologiske funksjoner eller ikke. Om du kun skal inn og utredes for det nevrologiske, er det dette psykologen utfører. Eventuell depresjon, (test på om du har dette, behandling etc.) kan du ta med fastlegen din først dersom du ikke er i psykiatrien fra før.

Det fins flere depresjonstester som ligger ute på nettet. Du kan kanskje ta en sånn for deg selv, for å gi deg selv en pekepinn om depresjon er noe du kan ha eller ikke.

http://bluepages.anu.edu.au/no/symptoms/depression_quiz/

Takk for svar. Ikke noe tvil om at jeg har en jævla depresjon. Den har jeg hatt I sju måneder, og den nekter å gi slipp.

* senso-motorisk funksjon

* oppmerksomhet og reaksjonsevne

* apraksi og neglekt

* psykomotorisk tempo

* språk og kommunikasjon

* hukommelse og innlæring

* visuokonstruktive ferdigheter

* sammensatte intellektuelle ferdigheter

* overordnete reguleringsfunksjoner

inngår i en nevropsykologisk utredning. Man kan meg bekjent ikke fastslå om en evt depresjon er som en følge av en svulst. Dersom man har en depresjon under testing, så vil dette kunne påvirke resultatet, bl a ved at man jobber noe langsommere enn ellers, gir lettere opp og gir mindre utfyllende svar, svarprofilen vil likevel være den samme som når man ikke er deprimert.

Takk for informativt svar. Jeg søkte litt rundt på nettet, men fant ikke denne informasjonen. Ligger det noen eksempel på tester der ute?

Takk for informativt svar. Jeg søkte litt rundt på nettet, men fant ikke denne informasjonen. Ligger det noen eksempel på tester der ute?

Jeg vil ikke tro det. Litt av poenget er at man ikke skal kunne øve seg på forhånd, for ellers kan resultatet bli uriktig, og det hjelper ingen. Testingen vil kunne si noe om hvilke (om noen) funksjoner som er påvirket av svulsten/skaden, og i hvilken grad. Det er ikke det totale testresultatet som er viktig i en slik utredning, det er profilen: om man skårer mye bedre/dårligere på noen områder i forhold til ens eget gjennomsnitt.

Testene består både av spørsmål man skal besvare muntlig og mer praktiske ting man skal utføre. Vanligvis gir man generelle tester først som består av mange deltester som tapper forskjellige funksjoner. Hvis man skårer nokså jevnt på de forkjellige testene så er det ikke grunn til å tro at noen funksjoner er påvirket av en skade/svulst. Dersom resultatprofilen er svært ujevn, så _kan_ dette skyldes en skade/svulst. Man vil da om det ansees nødvendig gå videre med tester rettet direkte mot de(n) påvirkede funksjonen(e). Evt. skader trenger ikke være permanente. Lykke til! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...