Gå til innhold

Avvenning


KinderEie

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på arbeid, og lillegutt(9 1/2 md) er hjemme med pappa. Han får morsmelk tidlig om morgenen, og så mye han vil om ettermiddag+kveld

Han drikker lite om dagen. Jeg synes det er vanskelig i helgene. Han avviser vann og melk i kopp, og vil bare drikke fra meg. Men jeg må vel være konsekvent med nedtrappingen? Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære KinderEie. Hvorfor må du være konsekvent? Det er mange som syns det fungerer fint å amme når man er tilgjengelig dvs. feks morgen og kveld de dagene de arbeider og hyppigere når de har fri. Er det noen andre som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør slik som helsesøster sier her. Jeg ammer tidlig om morgenen før jeg går på jobb og så ofte han vil ettermiddag og i helgene/fridager. Det går helt greit, det. Gutten min er forøvrig 10 mnd og jeg har jobbet siden han var 7.5 mnd.

Nå har ikke jeg som mål å trappe ned, men har tenkt at han kan få morsmelk en god stund enda, hvis han vil :-) Hvis du har som mål å slutte snart, bør du kanskje være konsekvent med antall ammemåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe da barnet mitt var 8,5 mnd. Nå er han 13,5, og jeg ammer fremdeles morgen, ettermiddag og kveld i ukene. I helgene får han når han vil, stort sett fire ganger pr. dag. Men så har jeg ikke noen planer om å slutte. Tenkte det kunne være verdt å amme de første mnd. når han begynner i barnehage til høsten. Håper det vil beskytte mot smitte i større grad enn om jeg ikke ammet.

Frem til han var et år fikk han litt morsmelkerstatning på flaske mens jeg var på jobb. Nå er vi im. gått over til vanlig melk.

Så mitt råd er å la ha få ofte i helgene hvis han ønsker, og du ikke har tenkt å avslutte ammingen. Puppen er nå det beste, og når den først er tilgjengelig smaker det vel ikke så godt med vann eller melk fra kopp.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...