Gå til innhold

Tungtrent?


Gjest tungtrent jente

Anbefalte innlegg

Gjest tungtrent jente

Hei, Jeg skriver fordi jeg har et problem med at jeg føler meg tungtrent. Jeg har egentlig alltid følt at det er litt tungt for meg å være i fysisk aktivitet. Jeg kan heller ikke kjenne meg noe mer opplagt av å trene, noen ganger må jeg gå og legge meg etterpå fordi jeg er så sliten. Jeg er ei jente på 27 år, og ser på meg selv som forholdsvis aktiv person. Jeg går tur en time hver dag, og prøver å trene tre ganger i uka. Jeg bruker gjerne å trene hjemme etter videoer, det går på styrke, utholdenhet, og smidighet. Ellers liker jeg meg utendørs og bytter på med sykling, svømming, jogging, ski. Problemet er bare at jeg aldri føler at jeg er i god form. Jeg føler at jeg har ekstremt dårlig progresjon i treningen, også når jeg i perioder trener målbevisst. Jeg velger treningsprogram "low impact" , men peser meg opp i 170 i puls, og må stoppe og ta pause. Ofte når jeg trener får jeg en veldig tunghetsfølelse i kroppen. Jeg kan være på løpetur og bare kjenne at jeg MÅ legge meg ned. Dette kan skje også i perioder da jeg er godt trent. Jeg trener ofte sammen med samboeren min, og selv om jeg har trent jevnlig, og han har ligget på sofaen, så er han alltid bedre form enn meg. Han har alltid lav puls når vi jogger eller sykler sammen, mens jeg kommer pesende etter. En tur som han ser på som en rolig kosetur, regnes som en hard tur for meg, og pulsen ligger på 150-160 i gjennomsnitt ved rolig jogging. Jeg kommer gjerne opp i 182 hvis jeg prøver å jogge i motbakke, og presser jeg meg kan jeg føle meg kvalm og uvel. Jeg prøver å tenke at menn er mer lettrent enn kvinner, og at det sikkert ikke er noe i veien, men samboeren min er så sikker på at noe må være galt, og vil at jeg skal undersøke det. Jeg har vært hos legen og fått normal helsesjekk, og jeg har også hatt ultralyd av hjertet og alt er i orden. Jeg har liksom ikke noe å sammenlikne meg med, annet enn at jeg sammenligner meg med samboeren min. Jeg tror kanskje ikke det er helt riktig, vi har kansje helt forskjellig utgangspunkt..? Sånne ellers så får jeg nok søvn, og får i meg sunn mat til regelmessige måltider. Jeg har slitt med angst og depresjon, og legen min sier at det kan ha hatt noe innvirkning på formen. Men andre igjen som har peiling på psykisk helse sier at det ikke skal være noen hindring for å komme i god fysisk form. Hva synes du? Høres dette normalt ut, eller er det noe jeg bør undersøke? mvh meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei! Du holder et bra aktivitetsnivå:) Du er ikke alene om å føle at treningen ikke alltid gir den ønskede effekten. Jeg skal prøve å svare/ kommentere spørsmålene dine så godt jeg kan. 1)Du er tungtrent og blir ikke opplagt av å trene. Alle mennesker har ulike forutsetninger for å ”reagere” på trening. Noen blir kjapt utholdende når de begynner å trene kondisjon, mens andre blir fort sterke når de setter i gang med styrketrening. Dette har ganske mye med hvilke fysiologiske forutsetninger vi har for å utvikle ulike egenskaper (styrke, kondisjon, bevegelighet etc). Uansett forutsetninger vil alle kunne forbedre alle disse egenskapene, men det tar altså litt ulik tid. 2)Du blir fryktelig sliten når du trener. Dette høres ikke noe hyggelig ut. Hvis det alltid føles slik, tror jeg nesten det kan være lurt å gå til legen en gang til. Det du bla kan sjekke, er jernstatus og om du ev har kyssesyke. Lav jernstatus og kyssesyke oppleves ofte slik du beskriver det i spørsmålet ditt. Det trenger ikke å være dette (jeg er ingen lege!), men sjekk i hvert fall opp slik at du er sikker. 3)Du har høyere puls og er mindre sprek enn samboeren. Ikke sammenlign dine pulsverdier med andres. Pulsen er helt individuell, så det virker bare forvirrende å sammenligne hva dere har i puls vår dere trener samen. Dere har helt sikkert ulik maksimalpuls og form, slik at pulsen din vil være ulik samboerens når dere trener. Bruk pulsen kun til å sammenligne og kontrollere deg selv. Hvis du har en fast treningsrunde, kan du se hva du har i snittpuls når du løper i en bestemt fart. Etter hvert som formen blir bedre vil trolig pulsen gå ned selv om farten er like stor. Ellers så vil pulsen være som før, men farten øke (du bruker kortere tid på runden). Hva gjør du? Mitt råd er at du tar en sjekk hos fastlegen (jernstatus og kyssesyke og ev annet han/ hun anbefaler). Treningsmessig vil jeg at du gjennomfører et lite eksperiment på deg selv: finn deg en gå/ joggerunde på ca 5 – 7 km. Denne bør være så flat som mulig (da er det lettere å ha kontroll på pulsen og beina. Pulsen hopper i været og beina stivner hver gang du komer i en motbakke). Ta denne runden 3 ganger i uken i det tempoet du synes er ok (gå/ jogg jevnt gjennom hele runden slik at du holder noenlunde samme tempo hele veien). Ha minst en dag pause mellom hver gang du tar runden. Prøv dette i 4 uker uten noen annen form for kondistrening og se hvordan formen utvikler seg og sjekk om pulsen: a)etter hvert går ned selv om du tilbakelegger runden like fort, eller b)du bruker kortere og kortere tid på runden, men pulsen er omtrent som før selv om du jogger fortere. Hvis ett eller begge av disse skjer, er det et sikkert tegn på bedre form. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...