Gjest er det et utstyrs-jag? Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Bare et lite tips når det gjelder seng til minsten: Du får sprinkelsenger fra en rimelig penge, men vi valgte å legge litt mer i akkurat den fordi vi ville ha en seng der man kunne senke og heve den ene "langveggen" med et enkelt tohåndsgrep. Når ungen ligger nederst er det fryktelig langt ned, særlig for en mor som ikke er så lang... ) Så de ekstra kronene sengene kostet (ca. 2000?) var vel verdt syntes vi. Takk for tips. Akkurat seng har vi fått etter pappaen, det er sånn gammeldags uttrekkseng. Mener en kan velge ulike høyder på veggene som en kan sette på. Ellers er det mulig at vi setter en lav vugge på rommet den første tida, har dette etter jeg var liten. Interessant å lese svarene her, mye fornuftig virker det som. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2270813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det har blitt nesten hysteriske tilstander hos mange føler jeg. Det jeg, som trebarnsmor, har følt har vært viktig er: En vogn som er god for barnet og god og trille på norske veier. Dvs. en solid vogn med store hjul som takler brøytekanter og grusveier. (Simo er utrolig god!) Voksi-pose. Tror hverdagen min med barn hadde blitt mye vanskeligere uten den. Vi kjøpte vår på tilbud noen mnd før førstemann ble født, og den har vært brukt (og blir fortsatt brukt) av alle barna. Et solid stellebord, gjerne med skuffer. Vårt stellebord har også blitt brukt av alle 3 barna, og er nokså slitt etter diverse småreparasjoner osv., men det fungerer utmerket. Jeg har kluter og bleier samt klesskift til minsten lett tilgjengelig. Og stellebordet står slik at jeg har vasken lett tilgjengelig - da er det lett å bruke klut og vann til å vaske små stumper Jeg sverger til min stelleryggsekk. Den kjøpte jeg også til førstemann (BabyBjörn - så det er merkevare), og den er veldig kjekk å ha når vi triller turer, eller skal bort på div. ting. Hendene mine er frie fordi sekken er på ryggen. Du trenger definitivt ingen stellebag som koster mange tusen kroner. Egentlig holder det med en romslig veske der du får plass til et håndkle, noen bleier, klesskift, smokker, vaskekluter og litt annet dill og dall som er kjekt å ha med seg. En god seng der bunnen kan stilles i høyden er kjekt å ha, men ikke noe "must". Den første tiden har mine ligget i vognbagen ved siden av senga mi - for sprinkelsenga har blitt så voldsomt stor. Bilsete. Vi har leid det første setet til barna våre på en barneutstyrsbutikk, og så kjøpt HTS BeSafe når barna ble rundt 8-9 mnd gamle. Det var vel det mest nødvendige tror jeg. Handle brukt det du får tak i. Ingen ting er lurer enn det. H&M har mye flott til barna, jeg handler det meste av vårt der, på Cubus, KappAhl eller Lindex. Synes det er noe tull å bruke masse penger på fancy klær til de små som vokser ut av det fortere enn du klarer å vaske det (nesten). Jeg støtter deg 100%! Vi har arvet masse klær, til alle 3 ungene, og vi har aldri kjøpt 1 "merkeplagg". Noen av plaggene vi har arvet, har vært både Benetton, Mexx og et par Reima-dresser. Men disse plaggene har ikke utmerket seg ved å være spesielt gode, eller spesielt fine. Cubus, H&M, Lindex og Kappahl har vært flittig frekventert ved salg, men vi har nesten ikke hatt behov for å handle sjøl. Når det gjelder stelleplass, har vi hatt en stellematte liggende oppå en kommode med skuffer, og ved siden av vask. Kurant og greit, og kommoden brukes nå av andre i huset. Endelig er stellematta vekke!;-) Som stelleveske har jeg brukt en vanlig ryggsekk, som mellomste nå bruker som barnehagesekk. Jeg fikk sydd en flott stelleveske til 1.mann: Stelleunderlag i skumgummi, trukket med "tisse-laken", dette lå inni ei "mappe" med 3 lommer på hver side, og ble lukket med en klaff. Kjempefin på ferieturer, og når vi var lengre tid på en plass. Men den var utrolig stor, og litt klumpete å ha med på kafe-besøk osv. Jeg tror det er lurt å satse på ting som man kan bruke etterpå, også! Man trenger ikke ha et fancy stellebord til flere 1000-lapper, for så å måtte kjøpe kommode, eller skap etterpå. Jeg har også merket meg dette fenomenet med "merke-vogner", og må bare si at stort styggere vogner enn Bugaboo og Stokke, skal man lete lenge etter!;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2270842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Bare et lite tips når det gjelder seng til minsten: Du får sprinkelsenger fra en rimelig penge, men vi valgte å legge litt mer i akkurat den fordi vi ville ha en seng der man kunne senke og heve den ene "langveggen" med et enkelt tohåndsgrep. Når ungen ligger nederst er det fryktelig langt ned, særlig for en mor som ikke er så lang... ) Så de ekstra kronene sengene kostet (ca. 2000?) var vel verdt syntes vi. Amen! Den justerbare siden på senga er kongebra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2270845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg fikk mitt første barn for snart to år siden. Jeg har ingen kjente som kjøper merkeklær til ungene (annet enn evt Troll- og Reimadress, da...). Alle andre jeg kjenner handler på H&M, KappAhl, Lindex osv. Vi kjøpte ny, forholdsvis dyr vogn. Min mor ville at jeg skulle ha akkurat den vogna jeg hadde mest lyst på, og ville så gjerne betale. Jeg kunne selvfølgelig ha takket nei, men vi kjøpte den vogna jeg hadde mest lyst på til 6000 kroner (kjøpte i Sverige, koster vel tusenlappen mer her), og jeg elsker den vogna fortsatt - et utrolig godt kjøp! Stelleveske fulgte med vogna, og voksipose kjøpte jeg brukt. Elsker voksi'n om vinteren, og det var også et veldig godt kjøp (ga vel 500 kroner for den, det syntes knapt at den var brukt). Jeg sitter og vurderer å kjøpe en dyr vinterdress i år (altså type Reima f.eks.), men jeg tror nok det blir til at jeg dropper det. Men i år, den vinteren hun er 2 år, er første gang jeg i det hele tatt har vært inne på tanken. Nei, jeg har heldigvis ikke omgangskrets med merkehysteri. Og glad er jeg for det, for det hadde jeg aldri hengt med på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2270884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det er i hvert fall DU som er fornuftig og ikke minst miljøvennlig! Det er sykt at det skal gå mote i så små barns liv. De har jo absolutt ingen glede av det! Nei, vent med merkepresset til de er tenåringer, DA har de muligens litt glede av å ha en bukse av et gitt merke. Jeg handler mer enn gjerne på hM, Cubus etc. synes det er mer enn bra nok for mine på 6 og 8 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2270889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det går vel litt begge veier - på Internett er det lett tilgang på informasjon, både om dyrt og billig utstyr, og på fora som dette er det enkelt via et par tastetrykk å dele med seg om tips blant "likesinnede" (de som er på foreldrefora er jo der pga en interesse for det å være forelder). For min del har det betydd at jeg er blitt veldig bevisst på hva som finnes, og jeg har kunnet tipse venninner i RL om ulike undersøkelser, tester og tilbud. Jeg føler imidlertid absolutt ikke noe kjøpepress i forhold til å velge det dyreste - det bryr meg midt på leggen at nicket "mammatilto" (fiktivt eksempel) kjøper ReimaTec til sine barn, men jeg samler interessert på sammenligninger av utstyr ved å lese erfaringer fra ulike foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2271007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg er en slik som legger penger i ting. Jeg har kjøpt splitter nye, relativt dyre vogner og har klær fra Nøstebarn, danske merker, voksipose, spinndyr bilstol og kommer til å kjøpe Reimadress. Jeg har til og med en Skip hop og en Bob. Jeg blåser egentlig i merker, det er kvalitet jeg vil ha og da mener jeg kvalitet på de viktige tingene som angår babyens komfort og sikkerhet. Og jeg liker enkelt og greit ikke brukte ting. Dvs, arvede klær går fint, men alt annet liker jeg å kjøpe nytt. Slik er det bare. Av hverdagsklær handler jeg stort sett på Lindex og litt på Cubus. H&M liker jeg ikke klærne til, det er det eneste som gjør at jeg ikke handler der. Jeg kan være enig i at enkelte tar helt av, men mitt genrelle inntrykk er at de aller fleste er ganske jordnære og opptatt av å spare litt her og litt der. Lykke til med utstyrsinnkjøpene c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2271489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Vi kjøpte alt nytt til førstemann, men til min/vår unnskyldning: Vi hadde ikke oppdaget finn.no. Seriøst. Hadde jeg/vi skjønt hvilken verden som ligger i bruktmarkedet hadde vi aldri i verden kjøpt alt nytt. Til mitt/vårt forsvar kan jeg bare si to ting: a) vi kjøpte absolutt ikke dyrt og merkerelatert og vi gav alt bort for noen år siden til et barnehjem i Latvia. Som flere har skrevet, så er det jo ren og skjær idioti å kjøpe alt nytt av seng og vugge og vogner og you name it, det er kort tid man kan bruke dette med mindre man skal ha en 4-8 barn. Nå har ungene blitt 5 og 6 år, og vi lever svært godt i "arve-land". Heldigvis! Omtrent det eneste vi kjøper nytt til ungene er sko og yttertøy for vinterbruk (i tillegg til strømpebukser, truser og sokker), og da legger vi gjerne penger i det hvis det er nødvendig for å få det som er best på foten/ytterst på kroppen. Følg hodet, og husk: En dag koster det mye mer å ha barn enn det gjør nå! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2271512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vognkjøper snart Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg er av den mening at folk må få gjøre som de vil. Noen har behov for å kjøpe dyrere ting fordi det gir dem en god følelse, mens andre får en god følelse av å kjøpe brukte og/eller billigere ting. Vi er så forskjellige og alle bør respekteres uansett hva de velger å gjøre. Jeg har aldri sett behovet for å kjøpe dyre klær til mine unger og blir meget fornøyd når jeg finner fine, rimelige klær. Her går det i H&M, KappAhl etc. Når det gjelder vogner, så har jeg kjøpt nye. Splitter ny vogn gir meg en god følelse, selv om jeg vet det er unødvendig Til minstemor kjøpte vi Teutonia Joe-vogn, med pose, bilstol etc. Dette kom på nesten 10 000 kroner (vi var så heldige å få vognen i gave). Når hun vokste ut av vogna solgte vi alt for 5000 kroner og kjøpte en Easy Walker-vogn med pose og stelleveske for 5000 kroner. Nå skal vi kanskje selge også denne for ca 2500 kroner. Vognfetisj kanskje? Jeg tror kanskje kjøpejaget kan få noen foreldre til å bli litt usikre på egne valg. Man vil gjerne det beste for barna sine og er redde for å ikke kjøpe godt nok. Denne usikkerheten bør ikke gå på klær og utstyr, da dette ikke har noen betydning. Folk får gjøre som de vil, bare de er grei og snill Psst.. se på meldinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2276709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Psst.. se på meldinger. Typisk!!! Folk må alltid be meg sjekke meldinger. Glemmer konstant å gå inn der Men nå har du svar fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282356-fint-ska-det-v%C3%A6rra/page/2/#findComment-2277038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.