Gå til innhold

Vektpolitiet går kanskje litt vel langt?

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Synes det er fint at vekt politiet passer på. Hvorfor skal det være egne regler for mødrene, og ingen for fedrene.

BMI litt over 30 er ikke nødvendigvis så veldig "stort" da. Det finns da masse flotte fedre og mødre som ligger litt over standardmålene. I Norge er det BMI over 35 som er grensen på mødre.

• Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

28

• tzatziki1365380058

25

• laban

14

• fei1365380229

11

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Er du sikker på det?

Hvis man sitter mye på rompa, kan man drepe sædcellene har jeg hørt.

Det er ikke heldig å sitte mye på et sykkelsete heller.

Hans sædkvalitet er selvfølgelig viktig, og som du kan lese i artikkelen så er det det eneste de bryr seg om. Sædkvalitet kan lett sjekkes, og det blir gjort. Er denne dårlig hjelper det lite om vedkommende er tynn og/eller sunn. Er den god har overvekten ingen relevans.

Det er ulogisk å nekte noen dette pga overvekt fordi dette KAN føre til dårlig sædkvalitet, når det er så enkelt (samt et krav) å teste sæden først.

fei1365380229
Skrevet

Visste at folk ville bli super sure, det blir jo alle bare en nevner at det kanskje hadde vært lurt å spise litt mindre og trimme litt mere. Alle overvektige folk som ikke får barn på egenhånd, kan det være noe med deres livsstil?? som gjør at de ikke kan få barn? Bare ett spørsmål? Jeg vet ikke fasit svaret, men det går faktisk ann å prøve å legge om livstilen sitt litt, om en ønsker seg barn.

Det er akkurat slike utsagn som du kommer med som underbygger det jeg sier om at ting har gått for langt...

Alle har lov til å mene noe om alle som har "litt" for mye flesk på kroppen i forhold til standarden.

fei1365380229
Skrevet

Men reglene for mødrene er BMI på 35 pluss/minus et par kilo står det. Mannen her har BMI på 30,1. Hvorfor skal det være mye strengere krav for mannen da?

Så klart, nå står det ikke noe om helsa hans her, godt mulig han har dårlig helse, men det står jo ingen ting om det.

Dette er i Sverige. BMI for mødre er 35 i Norge, ingen krav for mannen.

Gjest Ingen heksejakt
Skrevet

Alle vet at det er lurt å trimme mer og spise mindre. Problemet er at det ikke er en særlig fornuftig oppskrift for de som sliter med alvorlig overvekt. Det viser seg at overvekt er en av de vanskeligste tingene å "få bukt med". Det er jo derfor de er så opptatt av å forhindre barnefedme - fordi har man fått kiloene på, så er det tydeligvis nærmest umulig å få dem av.

Jeg har stor sans for myndighetenes innsats for å forebygge barnefedme. Jeg har mindre sans for harselering og diskriminering av mennesker som har kommet litt skjevt ut, på den ene eller andre måten. Folk har svakheter på forskjellige områder. For eksempel er alkohol allment akseptert og nærmest "sivilisert", men kostnadene samfunnet har pga alkohol, er enorme! Spesielt i forhold til barn. Men de som "nyter" alkohol, på mer eller mindre "siviliserte" måter, blir ikke utsatt for kritikk og harselas og spørsmål knyttet til omsorgsevne av den grunn. Naturligvis fordi det er mye mindre synlig.

Vekt er tross alt bare en del av et menneske! Men det er en del som er umulig å skjule. Derfor synes jeg det er virklig ille med den heksejakten som synes å foregå nå.

"Alle vet at det er lurt å trimme mer og spise mindre. Problemet er at det ikke er en særlig fornuftig oppskrift for de som sliter med alvorlig overvekt"

Det vil alltid være oppskriften uansett hva du sier. At oppskriften er vanskelig å følge for noen er en helt annen sak, men det er en sikker oppskrift om man bare greier å gjennomføre det.

"Jeg har stor sans for myndighetenes innsats for å forebygge barnefedme. Jeg har mindre sans for harselering og diskriminering av mennesker som har kommet litt skjevt ut, på den ene eller andre måten"

Det er jeg enig i. Men hvis barnefedme skal forbygges, er disse barna avhengige av å ha foreldre som ikke avfeier denne oppskriften, men tar den alvorlig.

Jeg kjenner et slikt tilfelle og jeg kjenner at jeg blir oppgitt. Argumnetet om at å spise mindre ikke er veien å gå.

Jeg har sett på nært hold fra gutten var bitteliten hvordan gutten de første årene ble tvangsforet. Det var et evig mas om at han skulle spise opp maten sin.

Gutten ble tidlig kraftig overvektig. Nå er det slik at magen tydeligvis har vendt seg på store mengder mat for nå har situasjonen endret seg. Han er alltid sulten og han spiser mer enn en voksen mann.

Det er ikke mitt bord og jeg har ikke sagt noe, men jeg har stusset leeenge over at helsesøster ikke reagerte allerede i 2-3 års-alder. Først da gutten var 7 reagerte helsesøster på skolen og gutten ble sendt til Ullevål.

Der har de laget et program for han og det sisr at antall brødskiver bør ned til en tredjedel bl.annet. (ned til et mer normalt nivå for en 8-åring) Han skal heller ikke ha noe mat mellom siste måltid på sfo og middagen.

Nå har mor bestemt seg for å drite i anbefalingene. Det var akkurat det ordet hun brukte. Drite i det.

Det er å boikotte.

Hun vil ikke sulte ungen, sa hun. Han trenger så mye mat og det er nødvendig at hun stikker innom butikken på vei hjem ellers blir ungen sulten og sur. Altså mener hun det samme som deg, at dette ikke er veien å gå.

Folk har svakheter på forskjellige områder.

Det er sant og man skal ikke dømme for lett, men å si at det ikke er veien å gå er likevel en drøy påstand.

"Vekt er tross alt bare en del av et menneske! Men det er en del som er umulig å skjule. Derfor synes jeg det er virklig ille med den heksejakten som synes å foregå nå"

Det er ingen heksejakt, så lenge overvekt er et helseproblem.

Man kan ikke late som problemet ikke er der og det er en selv som bestemmer til syvende og sist hvilke anbefalinger man vil velge å høre på.

Røykere må tåle samme "heksejakten"

Skrevet

Det er akkurat slike utsagn som du kommer med som underbygger det jeg sier om at ting har gått for langt...

Alle har lov til å mene noe om alle som har "litt" for mye flesk på kroppen i forhold til standarden.

''Alle har lov til å mene noe om alle som har "litt" for mye flesk på kroppen i forhold til standarden.''

Jeg sier jo aldri noe som helst om det til noen da! Hva jeg tenker og mener om kreti og pleti inni meg er det jo ingen andre som vet. :o) Og jeg pleier heller ikke å gå rundt på gata og tenke at "Å gud, hun der var feit! Og han der burde slanke seg assa!" Jeg tenker over det generellt ja, når jeg leser om det i media og her på dol f.eks., men altså ikke over enkeltpersoner jeg ser på gata.

At jeg synes synd på Snuppas overvektige venninne har flere faktorer enn bare overvekten.

Gjest Det vet du ikke.
Skrevet

Det er ikke heldig å sitte mye på et sykkelsete heller.

Hans sædkvalitet er selvfølgelig viktig, og som du kan lese i artikkelen så er det det eneste de bryr seg om. Sædkvalitet kan lett sjekkes, og det blir gjort. Er denne dårlig hjelper det lite om vedkommende er tynn og/eller sunn. Er den god har overvekten ingen relevans.

Det er ulogisk å nekte noen dette pga overvekt fordi dette KAN føre til dårlig sædkvalitet, når det er så enkelt (samt et krav) å teste sæden først.

"Er denne dårlig hjelper det lite om vedkommende er tynn og/eller sunn. Er den god har overvekten ingen relevans.

Det er ulogisk å nekte noen dette pga overvekt fordi dette KAN føre til dårlig sædkvalitet, når det er så enkelt (samt et krav) å teste sæden først"

Sant nok, men vi vet faktisk ikke hvor riktig dette har blitt fremstilt i avisene eller av mannen selv.

petter smart
Skrevet

"Alle vet at det er lurt å trimme mer og spise mindre. Problemet er at det ikke er en særlig fornuftig oppskrift for de som sliter med alvorlig overvekt"

Det vil alltid være oppskriften uansett hva du sier. At oppskriften er vanskelig å følge for noen er en helt annen sak, men det er en sikker oppskrift om man bare greier å gjennomføre det.

"Jeg har stor sans for myndighetenes innsats for å forebygge barnefedme. Jeg har mindre sans for harselering og diskriminering av mennesker som har kommet litt skjevt ut, på den ene eller andre måten"

Det er jeg enig i. Men hvis barnefedme skal forbygges, er disse barna avhengige av å ha foreldre som ikke avfeier denne oppskriften, men tar den alvorlig.

Jeg kjenner et slikt tilfelle og jeg kjenner at jeg blir oppgitt. Argumnetet om at å spise mindre ikke er veien å gå.

Jeg har sett på nært hold fra gutten var bitteliten hvordan gutten de første årene ble tvangsforet. Det var et evig mas om at han skulle spise opp maten sin.

Gutten ble tidlig kraftig overvektig. Nå er det slik at magen tydeligvis har vendt seg på store mengder mat for nå har situasjonen endret seg. Han er alltid sulten og han spiser mer enn en voksen mann.

Det er ikke mitt bord og jeg har ikke sagt noe, men jeg har stusset leeenge over at helsesøster ikke reagerte allerede i 2-3 års-alder. Først da gutten var 7 reagerte helsesøster på skolen og gutten ble sendt til Ullevål.

Der har de laget et program for han og det sisr at antall brødskiver bør ned til en tredjedel bl.annet. (ned til et mer normalt nivå for en 8-åring) Han skal heller ikke ha noe mat mellom siste måltid på sfo og middagen.

Nå har mor bestemt seg for å drite i anbefalingene. Det var akkurat det ordet hun brukte. Drite i det.

Det er å boikotte.

Hun vil ikke sulte ungen, sa hun. Han trenger så mye mat og det er nødvendig at hun stikker innom butikken på vei hjem ellers blir ungen sulten og sur. Altså mener hun det samme som deg, at dette ikke er veien å gå.

Det er sant og man skal ikke dømme for lett, men å si at det ikke er veien å gå er likevel en drøy påstand.

"Vekt er tross alt bare en del av et menneske! Men det er en del som er umulig å skjule. Derfor synes jeg det er virklig ille med den heksejakten som synes å foregå nå"

Man kan ikke late som problemet ikke er der og det er en selv som bestemmer til syvende og sist hvilke anbefalinger man vil velge å høre på.

Slike foreldre er skyldige i omsorgssvikt og barnevernet må kobles inn. Dersom mor fortsetter å sabotere opplegget bør det vurderes å ta fra henne barnet.

Gjest Det vet du ikke.
Skrevet

*Ler* I absolutt verste fall er det jo noe i det du sier - sædceller liker ikke å ha det varmt og dersom man sitter _mye_ på en varm stol (med ulltrekk f.eks.) i varme klær så er det kanskje ikke så helt utenkelig at det kan gå utover sædkvaliteten?

Men selv tynne mennesker kan ha svært stillesittende jobber da...

"Men selv tynne mennesker kan ha svært stillesittende jobber da."

Vet jo det. Jeg er en av dem.

Fikk bare lyst til å kommentere det Petter Smart sa. Det kan jo faktisk være at mannen i artikkelen ikke har fremstil saken på helt på riktig måte.

Gjest Ingen heksejakt
Skrevet

Slike foreldre er skyldige i omsorgssvikt og barnevernet må kobles inn. Dersom mor fortsetter å sabotere opplegget bør det vurderes å ta fra henne barnet.

Det er trist for farens skyld. Han kunne nok ha tenkt seg å følge programmet, men er redd for sin kone. Vet ikke om det stemmer, men det er tydelig hvem som er sjefen. Han er selv normalvektig og jeg ser han forsøker å stanse gutten innimellom.

Mor er er overvektig og jeg tror det er slik at hvis man spiser mye selv(noe hun gjør), er veldig redd for at ungene skal gå å være sultne. Er du sulten?, er et stadig spørsmål. Egentlig et unødvendig spørsmål, for han vet å si fra selv. Hvis gutten er i dårlig humør, er gutten sulten tror hun.

Nå er det slik som tzatziki sier at vi alle har våre svakheter. Mor er verdens snilleste og er omsorgsfull på andre områder. Det er bare dette mat hun ikke forstår helt eller vil forstå. Veldig synd.

Skrevet

Det er å boikotte.

Det er jo ikke slike tilfeller tzatziki reagerer på.

Det hun kritiserer, er at folk antar at foreldrene oppfører seg slik som den moren du beskriver, dersom de har et overvektig barn. Selv om f.eks. ett av tre barn har problemer og ikke resten av familien, så fordømmes foreldrene av omverdenen. Etter flere års gnål har nå alle fått med seg at overvekt er din og mora di sin skyld. Det er den holdningen tzatziki (og jeg) vil til livs.

Gjest Ingen helsejakt
Skrevet

Det er jo ikke slike tilfeller tzatziki reagerer på.

Det hun kritiserer, er at folk antar at foreldrene oppfører seg slik som den moren du beskriver, dersom de har et overvektig barn. Selv om f.eks. ett av tre barn har problemer og ikke resten av familien, så fordømmes foreldrene av omverdenen. Etter flere års gnål har nå alle fått med seg at overvekt er din og mora di sin skyld. Det er den holdningen tzatziki (og jeg) vil til livs.

Ja, du sier noe der. Man blir selvsagt påvirket av det man ser rundt seg og erfarer selv.

Jeg har jo sett langt i fra bare i dette tilfellet hva som fører til overvekt.Den overvektige ser det ikke selv. Man tror man spiser normale måltider og man tror man spiser lette måltider, men slik er det ikke gjerne.

Jeg er forøvrig enig i at vi sikkert dømmer hverandre for lett og ser ned på hverandres svakheter og det er ikke bare overvektige folk som dømmes i så måte.

Jeg føler nok at overvektige reagerer mye kraftigere enn f.eks røykere.

Det er mer akseptert å dømme røykere.

fei1365380229
Skrevet

''Alle har lov til å mene noe om alle som har "litt" for mye flesk på kroppen i forhold til standarden.''

Jeg sier jo aldri noe som helst om det til noen da! Hva jeg tenker og mener om kreti og pleti inni meg er det jo ingen andre som vet. :o) Og jeg pleier heller ikke å gå rundt på gata og tenke at "Å gud, hun der var feit! Og han der burde slanke seg assa!" Jeg tenker over det generellt ja, når jeg leser om det i media og her på dol f.eks., men altså ikke over enkeltpersoner jeg ser på gata.

At jeg synes synd på Snuppas overvektige venninne har flere faktorer enn bare overvekten.

Selvfølgelig bør vi som foreldre "skjerpe" oss litt i forhold til kosthold og mosjon til våre barn. Vi må spise sunt og bevege oss litt i hverdagen og ellers "kose" oss litt med god mat, video og spill i helger. Det har jo gått for langt koseveien også.

Det jeg mener er at jeg hører veldig mange negative kommentarer om folk som har noen få kilo for mye på kroppen nå, etter all overfokusering på nett, aviser, blader med mer. Det tror jeg ingen er tjent med.

Når vi begynner å nekte såpass normale mennesker som han som var omtalt i artikkelen å få barn pga overvekt så har normalitetsbegrepet blitt litt for snevert.

fei1365380229
Skrevet

Det er å boikotte.

Det du sier om å true i tynne unger mat er jeg så enig i. Det skal man ikke gjøre, hvis ikke målet er at noen av de skal få problemer i forhold til mat senere i livet.

Har snakket med så mange overvektige personer som sier det samme - de ble mast og mast på for å spise mer når de var små for de var alt for tynne.

Skrevet

Selvfølgelig bør vi som foreldre "skjerpe" oss litt i forhold til kosthold og mosjon til våre barn. Vi må spise sunt og bevege oss litt i hverdagen og ellers "kose" oss litt med god mat, video og spill i helger. Det har jo gått for langt koseveien også.

Det jeg mener er at jeg hører veldig mange negative kommentarer om folk som har noen få kilo for mye på kroppen nå, etter all overfokusering på nett, aviser, blader med mer. Det tror jeg ingen er tjent med.

Når vi begynner å nekte såpass normale mennesker som han som var omtalt i artikkelen å få barn pga overvekt så har normalitetsbegrepet blitt litt for snevert.

Idealet for hvor slank man skal være, har endret seg fra da jeg selv vokste opp (som var i en tid da overvekt ikke var noe vanlig helseproblem).

Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum.

Dessuten virker det som om overvektige skal gjemme seg inntil de er "helbredet", av hensyn til omverdenen. Det har vært innlegg her om hvor ekkelt det er å se overvektige på stranda, på helsestudio og på barneidrett(!). Samtidig er det akseptert å hevde at bare man beveger seg mer, vil problemet bli løst. Men altså i det skjulte - de må ikke svømme eller trene sammen med de som er så heldige, nei _flinke_, at de ikke har noe vektproblem.

Mange er selvsagt ikke så ekstreme at de sier dette i klartekst, men de daglige drypp fra media gjør sitt med holdningene. Det er ikke noen hyggelig utvikling

synes

fei1365380229
Skrevet

Idealet for hvor slank man skal være, har endret seg fra da jeg selv vokste opp (som var i en tid da overvekt ikke var noe vanlig helseproblem).

Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum.

Dessuten virker det som om overvektige skal gjemme seg inntil de er "helbredet", av hensyn til omverdenen. Det har vært innlegg her om hvor ekkelt det er å se overvektige på stranda, på helsestudio og på barneidrett(!). Samtidig er det akseptert å hevde at bare man beveger seg mer, vil problemet bli løst. Men altså i det skjulte - de må ikke svømme eller trene sammen med de som er så heldige, nei _flinke_, at de ikke har noe vektproblem.

Mange er selvsagt ikke så ekstreme at de sier dette i klartekst, men de daglige drypp fra media gjør sitt med holdningene. Det er ikke noen hyggelig utvikling

synes

Helt enig med deg. Det er ikke alltid det bare er å trene det av seg og idealet har blitt Victoria Becham-tynn.

Det er ingen tvil om at det er vanskeligere for noen å bli kvitt kilo og enklere å samle dem. De fleste jeg kjenner som har noen kilo for mye i forhold til enkeltes standard er aktive, friske mennesker som overhodet ikke "vreker" i seg.

Skrevet

Sånn umiddeltbart høres 168 cm / 85 kilo mye ut, men denne mannen var tydeligvis muskuløs og hadde kiloene godt fordelt og så overhode ikke feit ut. En annen ville kanskje sett bælfeit ut med samme mål.

Gjest helenna
Skrevet

Jo, men jeg synes det er riktig at man gir denne mannen en liten pekefinger ettersom det offentlige tross alt spytter inn en del penger på å hjelpe ham å bli pappa. Da burde han ta vare på helsa si også, for barnets skyld!

Og det _er_ forskjell på en mann på 185 cm / 107 kilo (regnet bare så mange kilo mer enn høyden -100 cm nå) og en på 168 cm / 85 kilo! Eksen min var 186/108 på det største og for rund egentlig, men en på 168/85 sannsynligvis er enda mer temmelig trillrund. Jo lavere man er, jo færre kilo tåler man.

synes avogtil det er omvendt... jo lavere man er, jo flere kg tåler man. virker som mange lve har en mye større muskelmasse og annerledes beinbygning...

venninna mi er 162 cm og veier ca 80 kg, med den smale midjen hun har, ville det være latterlig å si hun lider av fedme.

Hun har bare kraftige lår, hofter og pupper.

Syns jeg har sett flere ganger at høye jenter ser tykkere ut med lavere bmi enn lave.

Mulig de bare lyver om vekta:)

fei1365380229
Skrevet

Så sukker kan påvirke synet? Hmmm... Jeg er oppvokst på nugatti, kan det ha en sammenheng med at jeg er temmelig nærsynt altså? Jøjje meg. Noen ganger er det greit å ha kresne barn! :o) Selv om prim og brunost egentlig er ganske søtt da...

Har ikke lest hva du har skrevet lenger opp i tråden, men i følge Fedon er sjokoladepålegg sunnere enn brunost. Sjokolade inneholder i hvert fall noe kakao, men brunost inneholder bare melkesukker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...