Gå til innhold

Taekwondo, er det en ok sport?

Anbefalte innlegg

Gutten min liker ikke fotball. Han sier han har lyst til å begynne på karate. I vårt nærmiljø er det en taekwondo klubb. Er det noen av dere som har erfaring med denne sporten? Selv er jeg helt blank, vet ingenting om kampsport i det hele tatt.

Gutten er bare 6 år, men det står på nettsidene at man kan begynne som 6 åring. Jeg spør dere tenåringsforeldre, for her er det kanskje noen som har hatt/har barn som har drevet med dette.

Er interrressert i å høre om andre lignende idretter også.

Tiltrekker disse idrettene seg et dårlig (ala voldelige) miljø, eller er det en myte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282520-taekwondo-er-det-en-ok-sport/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del eksperter vil hevde at kampsport er med på å vippe barn og ungdom i faresonen over den voldelige grensen. (Desverre husker jeg ikke hvor jeg leste artiklene.)

Skulle man kortslutte og har trent kampsport, er alltid faren større for å gjøre alvorlig skade etter som man har det som skal til i ryggmargen.

Så får man vurdere dette opp mot de positive sidene av treningen.

mvh

Jeg har selv drevet med Tae Kwon Do, tror du trygt kan la poden begynne. Selv gikk jeg lei ved grønt belte, men jeg kjenner flere som har drevet lenge eller driver enda, ingen av disse er "farlige folk".

Det er ikke lett å danne seg et bilde av hva det egentlig er snakk om, men "slossing" er en begrenset del av kampsport. Man lærer mye om opptreden, høflighet og måter å takle vanskelige situasjoner. Ta en prat med trenerne, de vil sikkert gladelig fortelle om hva de og klubben står for og ønsker å lære videre.

Jeg har en nevø som gikk på karate noen år da han var relativt liten. Jeg vet ikke hvilken type.

Foreldrene hans, altså min søster og svoger, var imponert over hvordan de fikk gutter i den verste uro-alderen til å opptre disiplinert. Det er f.eks. visse "seremonier" ved treningens start og avslutning som alle skal gjøre - og det foregikk fullstendig uten tøys og tull.

Jeg ville kanskje ikke sendt en tenåring som allerede var litt i faresonen, på kampsport. For smågutter tror jeg ikke det gjør noen verdens ting fra eller til om de får prøve seg.

Heia

Nå har jeg selv trent både judo og karate som unge. Pluss at jeg har vært judotrener for nettopp den aldersgruppen. Fra 6 til 10 år.

Det er som en sier, at man gjerne klarer roe ned de verste bråkmakerene ved de faste rutinene ved start og avslutning av treningstimen.

Det man også gjerne ser, er at de som begynner å trene for å bli den tøffeste gutten eller jenta i gata, slutter fort. Eller de roer seg og blir flotte representanter for ungdommen. :-)

• 2 uker senere...

Annonse

Det er en fin sport jeg trygt kan anbefale. Min sønn gikk til rødt belte, og han er ikke voldelig :) Respekt og disiplin står i fokus, og det er ikke lov til å bruke teknikken unødvendig utenfor treningslokale, eks på skolen mot elever og slikt, da kan man miste plassen sin å bli utvist for godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...