Gjest usikker på fremtiden Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg vurderer å søke om seperasjon fra mannen min. Som en slags "siste utvei" (en lang historie som jeg ikke skal kjede dere med nå). Vi har to barn, en som skal begynne i 3.klasse og en som er skolestarter. Jeg lurer på endel praktisk ting. Jeg har ikke råd til å bli boende der vi bor nå, men må kjøpe ut mannen, så vi må flytte. Har bare råd til en toroms, tror jeg, så barna må dele rom og jeg sove på stua. Tror dere det vil funke i det hele tatt? Da dere flyttet fra hverandre, i hvilken rekkefølge ordnet dere det praktiske? Flytting/selging/mekling/etc Hvordan reagerte dine barn på skillsmissen? Dette er ikke noe en forelder ønsker for sine barn, men når det først er sånn, så.... Hvordan ordnes det økonomiske? Kan vi bare si ifra til banken, så ordner de resten? Vi har jo felles lån og greier! Gjøres det med det samme, eller når skillsmissepapirer etc er underskrevet etter et år? Hva slags inntekt kan jeg regne med å få? Bortsett fra min egen lønn, selvsagt. Jeg får vel ekstra barnetrygd og penger fra faren? Jeg kommer til å ha hovedansvaret og de vil bo fast hos meg (faren er syk). Hvis faren er langtidssykemeldt, slipper han å betale barnebidrag da? Sorry for mange spørsmål, men hvis dere gidde å svare på noe av det blir jeg glad. Jeg er ikke særlig glad om dagen, dette er triste greier..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Prøv å snakk med kommunen om de kan være behjelpelig med å gi deg startån. De gjrode de for meg da eg stod midt i en skillsmisse, og fikk råd til å beholde 2-romsleiligheten. Det høres stusselig om at du ska bo i stua. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 ''Har bare råd til en toroms, tror jeg, så barna må dele rom og jeg sove på stua. Tror dere det vil funke i det hele tatt?'' Jeg ville prøvd å finne en liten 3-roms i alle fall. Jeg flyttet til 3-roms da jeg flyttet fra mannen, 2,¨5 år senere flyttet jeg til 4-roms så ungene fikk hvert sitt soverom. Men om det er du som flytter så er det ikke du som skal kjøpe ut mannen, men omvendt! Det er jo han som evt. blir sittende med huset/leiligheten dere hadde tidligere. Ta takst på hus/leilighet, trekk fra det dere har i lån på det og del det evt. overskuddet på 2, denne summen skal du ha fra din mann. I mitt tilfelle ble det 400.000,- noe som kom svært godt med da jeg var på boligjakt. ''Da dere flyttet fra hverandre, i hvilken rekkefølge ordnet dere det praktiske? Flytting/selging/mekling/etc'' Nå beholdt faren huset hos oss så det var ikke noe salg. Meklingen tok vi så fort som mulig, det tok adskillig lengre tid før jeg fikk kjøpt og overtatt leiligheten min så det tok noen mnd før jeg var ute. ''Hvordan reagerte dine barn på skillsmissen? Dette er ikke noe en forelder ønsker for sine barn, men når det først er sånn, så....'' Mine var 3 og 5 år da det skjedde og 3-åringen tok det på strak arm, men 5-åringen brukte ganske nøyaktig 13 mnd før han slo seg helt til ro med situasjonen og sluttet å gråte om faren en sjelden gang leverte dem direkte hos meg (vi hadde bytte tidspunkt på hverdager i forbindelse med bhg). ''Hvordan ordnes det økonomiske? Kan vi bare si ifra til banken, så ordner de resten? Vi har jo felles lån og greier! Gjøres det med det samme, eller når skillsmissepapirer etc er underskrevet etter et år?'' Det gjøres når dere vil, skilsmissen har ingenting med det å gjøre. ''Hva slags inntekt kan jeg regne med å få? Bortsett fra min egen lønn, selvsagt. Jeg får vel ekstra barnetrygd og penger fra faren?'' Vi gjorde det sånn at vi har vært vårt barn på papiret, ergo fikk vi begge skatteklasse 2, to barnetrygder og stønad til barnetilsyn i begynnelsen. Nå har han såpass høy inntekt + ny samboer at han snart mistet sine ekstra goder da. Jeg får et lite bidrag fra ham i mnd, har du begge ungene blir dette bidraget naturlig nok større, men det kommer an på hvor mye ungene er hos ham også. Ellers får du 3 barnetrygder (en mer enn du har antall barn), dvs. 2910,- i mnd + dekning av 64% av de dokumenterte kostnadene til barnetilsyn (altså SFO). Litt avhengig av hva du tjener vil du kanskje ha rett på boligstøtte? Men det er ikke mye du kan tjene før denne retten faller bort altså. Bidraget fra faren aner jeg ikke størrelsen på, men det skal ligge info på nav sine sider. Det er ikke moro når slikt skjer, men det går som regel mye bedre enn man frykter skal du se! Lykke til! *Klem* Jeg kommer til å ha hovedansvaret og de vil bo fast hos meg (faren er syk). Hvis faren er langtidssykemeldt, slipper han å betale barnebidrag da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker på fremtiden Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Prøv å snakk med kommunen om de kan være behjelpelig med å gi deg startån. De gjrode de for meg da eg stod midt i en skillsmisse, og fikk råd til å beholde 2-romsleiligheten. Det høres stusselig om at du ska bo i stua. mvh Takk for svaret! Jeg tror jeg vil kunne få lån i banken. Men et lån må jo kunne nedbetales, også, og samtidig ha råd til litt ekstra, en ferie i nye og ned, feks. Takk for svaret! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker på fremtiden Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 ''Har bare råd til en toroms, tror jeg, så barna må dele rom og jeg sove på stua. Tror dere det vil funke i det hele tatt?'' Jeg ville prøvd å finne en liten 3-roms i alle fall. Jeg flyttet til 3-roms da jeg flyttet fra mannen, 2,¨5 år senere flyttet jeg til 4-roms så ungene fikk hvert sitt soverom. Men om det er du som flytter så er det ikke du som skal kjøpe ut mannen, men omvendt! Det er jo han som evt. blir sittende med huset/leiligheten dere hadde tidligere. Ta takst på hus/leilighet, trekk fra det dere har i lån på det og del det evt. overskuddet på 2, denne summen skal du ha fra din mann. I mitt tilfelle ble det 400.000,- noe som kom svært godt med da jeg var på boligjakt. ''Da dere flyttet fra hverandre, i hvilken rekkefølge ordnet dere det praktiske? Flytting/selging/mekling/etc'' Nå beholdt faren huset hos oss så det var ikke noe salg. Meklingen tok vi så fort som mulig, det tok adskillig lengre tid før jeg fikk kjøpt og overtatt leiligheten min så det tok noen mnd før jeg var ute. ''Hvordan reagerte dine barn på skillsmissen? Dette er ikke noe en forelder ønsker for sine barn, men når det først er sånn, så....'' Mine var 3 og 5 år da det skjedde og 3-åringen tok det på strak arm, men 5-åringen brukte ganske nøyaktig 13 mnd før han slo seg helt til ro med situasjonen og sluttet å gråte om faren en sjelden gang leverte dem direkte hos meg (vi hadde bytte tidspunkt på hverdager i forbindelse med bhg). ''Hvordan ordnes det økonomiske? Kan vi bare si ifra til banken, så ordner de resten? Vi har jo felles lån og greier! Gjøres det med det samme, eller når skillsmissepapirer etc er underskrevet etter et år?'' Det gjøres når dere vil, skilsmissen har ingenting med det å gjøre. ''Hva slags inntekt kan jeg regne med å få? Bortsett fra min egen lønn, selvsagt. Jeg får vel ekstra barnetrygd og penger fra faren?'' Vi gjorde det sånn at vi har vært vårt barn på papiret, ergo fikk vi begge skatteklasse 2, to barnetrygder og stønad til barnetilsyn i begynnelsen. Nå har han såpass høy inntekt + ny samboer at han snart mistet sine ekstra goder da. Jeg får et lite bidrag fra ham i mnd, har du begge ungene blir dette bidraget naturlig nok større, men det kommer an på hvor mye ungene er hos ham også. Ellers får du 3 barnetrygder (en mer enn du har antall barn), dvs. 2910,- i mnd + dekning av 64% av de dokumenterte kostnadene til barnetilsyn (altså SFO). Litt avhengig av hva du tjener vil du kanskje ha rett på boligstøtte? Men det er ikke mye du kan tjene før denne retten faller bort altså. Bidraget fra faren aner jeg ikke størrelsen på, men det skal ligge info på nav sine sider. Det er ikke moro når slikt skjer, men det går som regel mye bedre enn man frykter skal du se! Lykke til! *Klem* Jeg kommer til å ha hovedansvaret og de vil bo fast hos meg (faren er syk). Hvis faren er langtidssykemeldt, slipper han å betale barnebidrag da? Takk for et langt og utfyllende svar, Lillemus! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Takk for et langt og utfyllende svar, Lillemus! Bare hyggelig om det er til noen hjelp, jeg har så vondt av deg og skulle gjerne hjulpet deg masse om jeg kunne. *Klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Kjære deg! Skjønner dere har det vanskelig. Ikke noe håp om mekling, parterapi eller andre ting? Tror vi har snakket før - ikke sant? Ville bare si at mine foreldre ble separert da jeg var 9 og min søster 6. Selv om det var opprivende, var det bedre å ha foreldrene hver for seg enn hjemme under samme tak, når de ikke hadde det noe godt sammen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2273430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 ''Har bare råd til en toroms, tror jeg, så barna må dele rom og jeg sove på stua. Tror dere det vil funke i det hele tatt?'' Jeg ville prøvd å finne en liten 3-roms i alle fall. Jeg flyttet til 3-roms da jeg flyttet fra mannen, 2,¨5 år senere flyttet jeg til 4-roms så ungene fikk hvert sitt soverom. Men om det er du som flytter så er det ikke du som skal kjøpe ut mannen, men omvendt! Det er jo han som evt. blir sittende med huset/leiligheten dere hadde tidligere. Ta takst på hus/leilighet, trekk fra det dere har i lån på det og del det evt. overskuddet på 2, denne summen skal du ha fra din mann. I mitt tilfelle ble det 400.000,- noe som kom svært godt med da jeg var på boligjakt. ''Da dere flyttet fra hverandre, i hvilken rekkefølge ordnet dere det praktiske? Flytting/selging/mekling/etc'' Nå beholdt faren huset hos oss så det var ikke noe salg. Meklingen tok vi så fort som mulig, det tok adskillig lengre tid før jeg fikk kjøpt og overtatt leiligheten min så det tok noen mnd før jeg var ute. ''Hvordan reagerte dine barn på skillsmissen? Dette er ikke noe en forelder ønsker for sine barn, men når det først er sånn, så....'' Mine var 3 og 5 år da det skjedde og 3-åringen tok det på strak arm, men 5-åringen brukte ganske nøyaktig 13 mnd før han slo seg helt til ro med situasjonen og sluttet å gråte om faren en sjelden gang leverte dem direkte hos meg (vi hadde bytte tidspunkt på hverdager i forbindelse med bhg). ''Hvordan ordnes det økonomiske? Kan vi bare si ifra til banken, så ordner de resten? Vi har jo felles lån og greier! Gjøres det med det samme, eller når skillsmissepapirer etc er underskrevet etter et år?'' Det gjøres når dere vil, skilsmissen har ingenting med det å gjøre. ''Hva slags inntekt kan jeg regne med å få? Bortsett fra min egen lønn, selvsagt. Jeg får vel ekstra barnetrygd og penger fra faren?'' Vi gjorde det sånn at vi har vært vårt barn på papiret, ergo fikk vi begge skatteklasse 2, to barnetrygder og stønad til barnetilsyn i begynnelsen. Nå har han såpass høy inntekt + ny samboer at han snart mistet sine ekstra goder da. Jeg får et lite bidrag fra ham i mnd, har du begge ungene blir dette bidraget naturlig nok større, men det kommer an på hvor mye ungene er hos ham også. Ellers får du 3 barnetrygder (en mer enn du har antall barn), dvs. 2910,- i mnd + dekning av 64% av de dokumenterte kostnadene til barnetilsyn (altså SFO). Litt avhengig av hva du tjener vil du kanskje ha rett på boligstøtte? Men det er ikke mye du kan tjene før denne retten faller bort altså. Bidraget fra faren aner jeg ikke størrelsen på, men det skal ligge info på nav sine sider. Det er ikke moro når slikt skjer, men det går som regel mye bedre enn man frykter skal du se! Lykke til! *Klem* Jeg kommer til å ha hovedansvaret og de vil bo fast hos meg (faren er syk). Hvis faren er langtidssykemeldt, slipper han å betale barnebidrag da? ''Ellers får du 3 barnetrygder (en mer enn du har antall barn), dvs. 2910,- i mnd + dekning av 64% av de dokumenterte kostnadene til barnetilsyn (altså SFO).'' Det kommer vel an på inntekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2274236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hvis mannen din ikke kan/skal betale barnebidrag, får du det fra det offentlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2274238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 ''Ellers får du 3 barnetrygder (en mer enn du har antall barn), dvs. 2910,- i mnd + dekning av 64% av de dokumenterte kostnadene til barnetilsyn (altså SFO).'' Det kommer vel an på inntekt? Ja, det gjør det jo selvfølgelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282728-til-dere-som-er-skilt-og-har-barn/#findComment-2274267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.