Gå til innhold

PTSS

Gjest Stemmer det at jeg har det?

Anbefalte innlegg

Kan denne lidelsen uttarte seg på andre måter enn at noen har mareritt om nettene om det som skjedde og har flashbacks?

Hvis jeg hver eneste natt drømmer drømmer som er svært virkelige og husker hver minste detalje når jeg våkner men at disse drømmene kan handle om alt mulig og aldri inneholder kjente personer, at jeg blir forfulgt eller kan kalles rene mareritt.

At drømmene er krevende på den måten at jeg er sliten og oppjaget som om jeg skulle ha opplevd det i virkeligheten.

Hvis jeg viser stressymptomer som å bite kjevene sammen dag og natt og sover sammenhengende men få timers søvn.

Urolig og klarer ikke å sitt og slappe av i soffaen, sitter alltid "på kanten"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melba1365380968

PTSS er en lidelse man får etter å ha opplevd en overveldende livserfaring av typen at ens liv eller helse var i fare, eller at man så at noen andres liv eller helse var i fare. Man får ikke PTSS av å drømme livaktige drømmer.

Men hvorfor har du så mye mareritt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274630
Del på andre sider

Gjest viss jeg forstod h*n rett

PTSS er en lidelse man får etter å ha opplevd en overveldende livserfaring av typen at ens liv eller helse var i fare, eller at man så at noen andres liv eller helse var i fare. Man får ikke PTSS av å drømme livaktige drømmer.

Men hvorfor har du så mye mareritt?

"Kan denne lidelsen uttarte seg på andre måter enn at noen har mareritt om nettene om det som skjedde og har flashbacks?"

..Startet h*n med, så det vil vel si at h*n har opplevd noe traumatisk. Kan så vel være PTSS, finnes mange grader av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274644
Del på andre sider

Gjest Jente31

Synes ikke dette stemmer overens med diagnosekriteriene for PTSD.

Har det vært et katastrofalt traume?

Ikke meningen å blande meg. Men jeg bare lurer på en ting:

Hvis man har stadige mareritt, som alltid handler om det samme; at man flykter fra den som har gjort en vondt.. (Det er snakk om voldsomme mareritt og med oppvåkninger gjerne av skrik og høy puls. )

Kan dette være et tegn på denne lidelsen?

*Nysjerrig*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274654
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke meningen å blande meg. Men jeg bare lurer på en ting:

Hvis man har stadige mareritt, som alltid handler om det samme; at man flykter fra den som har gjort en vondt.. (Det er snakk om voldsomme mareritt og med oppvåkninger gjerne av skrik og høy puls. )

Kan dette være et tegn på denne lidelsen?

*Nysjerrig*

Ja, gjentakelsesdrømmer er typiske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274677
Del på andre sider

Annonse

Melba1365380968

"Kan denne lidelsen uttarte seg på andre måter enn at noen har mareritt om nettene om det som skjedde og har flashbacks?"

..Startet h*n med, så det vil vel si at h*n har opplevd noe traumatisk. Kan så vel være PTSS, finnes mange grader av det.

OK, jeg skjønte det h*n skrev som om at h*n ikke har mareritt (aldri om kjente personer, forfølgelse eller at de kan kalles mareritt), men slitsomme, detaljrike drømmer som gjør h*n sliten når h*n våkner.

Men h*n nevnte ikke noe traume, så jeg bare lurte på om h*n har opplevd noe traumatisk. Hvis h*n har det, så står det ganske mye om andre symptomer på wikipedia. Alle symptomer trenger ikke være tilstede ved PTSD, men det mest typiske symptomet er vel gjenopplevelse i våken eller sovende tilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274737
Del på andre sider

Synes ikke dette stemmer overens med diagnosekriteriene for PTSD.

Har det vært et katastrofalt traume?

Takk for svar.

Dette gjelder ikke annet traume enn flere år med overgrep og misbruk fra de nærmeste på andre måter.

Jeg fikk for noen år siden denne diagnosen, men samtidig fikk jeg beskjed om at jeg hadde svært lav allmennkunnskap og aldri ville klare en krevende jobb eller å erverve meg ny kunnskap.

Depresjon og noe angst. Dette var i en evaluering.

Etterpå går jeg til psymotorisk fysioterapi og denne behandleren sier at det er kjent at disse evalueringene ikke alltid stemmer (hos den personen jeg var hos) og ber meg tenke på utdanning. Jeg viser svært sterke tegn på å være et overgrepsoffer men viser også veldig styrke. Han hadde rett, jeg utdannet meg i en svært intensiv utdanning og jobber i dag i et helt nytt krevende yrke og klarer meg veldig bra.

Men jeg kommer liksom ikke videre når jeg ikke helt klarer å føle den lykkelige hverdagsfølelsen, og grei søvn må vi jo ha for å fungere.

Jeg har rare drømmer. Og de er svært livvaktige, jeg husker som sakt både svært mange detaljer av dem og føler de samme følelsene når jeg våkner som i drømmen. Dette er slitsomt. Samtidig begynner dette å slite svært på tennene siden kjevene alltid er bitt sammen, dag som natt.

Samtidig er jeg veldig urolig dagtid, kan ikke huske sist jeg bare satt helt avslappet i soffan, eller sov lenge og strakke meg avslappet under dyna.

Min lege tror jeg er utbrent og mener jeg sannsynligvis ikke har nytte av antidep.

Vil så gjerne ha en god hverdag, og føler at mye av det som skjer på nettene tar alle kreftene fra meg.

Så et program her om dagen på tv som handlet om ptsd, og der sa de at det var gode behandlingsmul. for dette.

Kan det alikavel være depresjon? Synes nemmelig ikke at resten av livet harmonerer med denne diagnosen slik jeg kjenner til den.

Kan det være innelukket angst?

Hadde virkelig håpet jeg kunne finne en løsning ut av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2274827
Del på andre sider

Gjest Jente31

Takk for svar.

Dette gjelder ikke annet traume enn flere år med overgrep og misbruk fra de nærmeste på andre måter.

Jeg fikk for noen år siden denne diagnosen, men samtidig fikk jeg beskjed om at jeg hadde svært lav allmennkunnskap og aldri ville klare en krevende jobb eller å erverve meg ny kunnskap.

Depresjon og noe angst. Dette var i en evaluering.

Etterpå går jeg til psymotorisk fysioterapi og denne behandleren sier at det er kjent at disse evalueringene ikke alltid stemmer (hos den personen jeg var hos) og ber meg tenke på utdanning. Jeg viser svært sterke tegn på å være et overgrepsoffer men viser også veldig styrke. Han hadde rett, jeg utdannet meg i en svært intensiv utdanning og jobber i dag i et helt nytt krevende yrke og klarer meg veldig bra.

Men jeg kommer liksom ikke videre når jeg ikke helt klarer å føle den lykkelige hverdagsfølelsen, og grei søvn må vi jo ha for å fungere.

Jeg har rare drømmer. Og de er svært livvaktige, jeg husker som sakt både svært mange detaljer av dem og føler de samme følelsene når jeg våkner som i drømmen. Dette er slitsomt. Samtidig begynner dette å slite svært på tennene siden kjevene alltid er bitt sammen, dag som natt.

Samtidig er jeg veldig urolig dagtid, kan ikke huske sist jeg bare satt helt avslappet i soffan, eller sov lenge og strakke meg avslappet under dyna.

Min lege tror jeg er utbrent og mener jeg sannsynligvis ikke har nytte av antidep.

Vil så gjerne ha en god hverdag, og føler at mye av det som skjer på nettene tar alle kreftene fra meg.

Så et program her om dagen på tv som handlet om ptsd, og der sa de at det var gode behandlingsmul. for dette.

Kan det alikavel være depresjon? Synes nemmelig ikke at resten av livet harmonerer med denne diagnosen slik jeg kjenner til den.

Kan det være innelukket angst?

Hadde virkelig håpet jeg kunne finne en løsning ut av dette.

Hei,

Tror jeg ville bedt om å få en ny utredning om jeg var deg. Det er jo tydelig at du sliter.

Kjenner meg igjen i en del av det du beskriver.

Vet ikke om jeg er på villspor i forhold til deg, men har du hørt om kompleks ptsd?

Ved å søke på PTSD og Kompleks PTSD (eller c - ptsd) så kan du kansje finne noen flere svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282841-ptss/#findComment-2275073
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...