Gå til innhold

Annen hudfarge - skolestart snart

Anbefalte innlegg

Gjest Lys og mørkhudet

Hei, mitt barn kom hjem i dag sammen med en venn. Begge sitter i bilen sammen med meg og forteller om den nye eleven som skal begynne i deres klasse fra høsten av. Mitt barns venn sier da at h*n ikke liker brune folk! Jeg ble både forbauset og oppstemt, og sa at h*n eller dem selv ikke kan noe for den hudfargen som de har. Det kan jo være at h*n er født i et annet land, og da sier denne vennen at: Ja, slik som XX (vårt barn). Ja, sier jeg. Så sier mitt barn, ja - men jeg er jo ikke brun. Jeg er lys (og det stemmer jo). Når vi ble for oss selv, så tok jeg en liten samtale med mitt barn, så får vi se hva som skjer når skolen starter om en uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282930-annen-hudfarge-skolestart-snart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hvit mamma/brun gutt

Et lite tips hvis du vil at ditt barn skal akseptere alle mennesker som de er: Du kan f.eks si at alle er forskjellige, men at alle er like verdifulle. Ved å si at de ikke kan noe for det, høres det ut som vi hvite er overlegne de "brune".

Et lite tips hvis du vil at ditt barn skal akseptere alle mennesker som de er: Du kan f.eks si at alle er forskjellige, men at alle er like verdifulle. Ved å si at de ikke kan noe for det, høres det ut som vi hvite er overlegne de "brune".

Det kan være vanskelig når barn kommer med slike kommentarer. Det er vel sjeldent noe "rasistisk" som ligger bak når det kommer fra barn.

Det kan være at brune mennesker virker fremmede og uvant for barnet. Jeg tror jeg ville spurt han med HVORFOR h*n som kom med uttalelsen ikke liker brune mennesker. OG forklart at alle mennesker i hele verden er forskjellige. Noen er høye, noen er lave, noen har brunt hår, noen har lyst, noen har krøller. Noen er brune, andre er hvite, og som min brune gutt sier; noen er rosa! Alle er forskjellig. Er det ikke fantastisk?

Det å være brun i huden er faktisk noe veldig fint og positivt, og bør IKKE forklares med at "en ikke kan hjelpe for det".

Gjest Lys og mørkhudet

Takk for rådene, men det er lett å "tråkke" feil når man står oppi det. Jeg heller nok til at det ikke var noe rasistisk fra småbarna, så får heller min forklaring være god nok likevel. Så får jeg heller passe meg litt ekstra en annen gang, men alle har vel ikke alle formuleringene til svar helt klare når spørsmålene plutselig dukker opp. Jeg er usikker på at barna ville oppfattet dette anderledes om jeg hadde brukt en annen forklaring som ble nevnt i et av svarene. Etter samtalen vi hadde her hjemme har jeg ikke hørt noe mer om saken, ei heller fra vennen.

Takk for rådene, men det er lett å "tråkke" feil når man står oppi det. Jeg heller nok til at det ikke var noe rasistisk fra småbarna, så får heller min forklaring være god nok likevel. Så får jeg heller passe meg litt ekstra en annen gang, men alle har vel ikke alle formuleringene til svar helt klare når spørsmålene plutselig dukker opp. Jeg er usikker på at barna ville oppfattet dette anderledes om jeg hadde brukt en annen forklaring som ble nevnt i et av svarene. Etter samtalen vi hadde her hjemme har jeg ikke hørt noe mer om saken, ei heller fra vennen.

nei, det er jo klart at ingen har alle gode svar parat og der og da. Spesielt barn kommer jo med spørsmål om de mest merkelige ting på de mest uventede tidspunkt.

Jeg synes ofte det er vanskelig å svare på de spørsmålene andre barn kommer med i forhold til mitt barn. Men jeg lærer stadig og er på vei. Tror jeg :)

Mente ikke å kritisere svaret du gav. Det var mer som en kommentar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...