Gå til innhold

Nedtrapping av tillegg, 9 uker


Gjest eljo

Anbefalte innlegg

Nå har gutten min på vel 9 uker gått opp ca 44g daglig siden siste veiing for tre uker siden, dvs ca 300g/uke. Han veier nå 5060g og er 58,5cm lang. Han får ca 350ml med tillegg dgl.

1. Går han såpass mye og stabilt opp i vekt nå at jeg kan begynne å planmessig trappe ned tillegget, eller skal han fortsatt få tillegg etter appetitt? Jeg ammer først, så får han tillegg til han slipper flaska, til hvert måltid.

2. Hvordan trapper man best ned på tillegget - gir færre flasker eller mindre per "fôring"?

3. Hvordan vet man om han får for mye erstatning i tillegg til morsmelka, er det noen øvre grense for hvor mye de skal legge på seg ukentlig når de får tillegg?

Takk for gode svar her på forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gav mye mer tillegg enn det til min eldste da han var noe yngre enn din. Trappet ned på følgende måte: Hvis jeg hadde en god dag, hadde fått sove godt om natten og ikke hadde for mye å gjøre, bestemte jeg meg om morgenen for å ta en økedag. Droppet bare flasken og ammet i ett kjør. Det ble mye trilling mellom slagene, så han ihvertfall skulle få litt søvn, og som regel flaske til kveldsmåltidet.

Etter hvert som jeg merket at produksjonen økte, begynte jeg å kutte flaskene. Først til nattmåltidet, så til frokost og deretter utover dagen. Den siste flasken som forsvant var kveldsflasken, på slutten var det en flaske med morsmelk. Gutten min begynte nemlig tidlig å legge seg i åtte-ni tiden, så jeg pumpet meg før jeg la meg selv, og gav ham på flaske neste kveld.

Etter at jeg startet nedtrappingen fikk han også tilmålte mengder på flasken, og ikke så mye han selv ville ha.

Det går an. Lykke til, og pass på å hvile mye og ta vare på deg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære eljo. Reduser på tillegget. Prøv å amme hyppigere pr dag og minst en gang om natta. Kontrollvei han på helsestasjonen hvis du er usikker. 150 til 200 g pr uke er fin økning, men ingen fare hvis han går opp mere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...