Gå til innhold

Hissig

Gjest Hissigproppen

Anbefalte innlegg

Gjest Hissigproppen

Jeg er en jente på 21 år som føler at jeg sliter mye med temperamentet mitt. Det er en del år siden jeg ble oppmerksom på det, men tenkte at det kanskje kunne hende at det bare var en slags fase jeg skulle gjennom, noe pubertets-greier. Men når jeg nå er 21 år, og det ikke har avtatt det spor, så ønsker jeg å få gjort noe med det. Jeg er altså en skikkelig krutt-tønne, er stadig irritert og det kan se ut til at jeg rett og slett har litt problemer med å forholde meg til andre mennesker. Jeg fyrer meg stadig opp og mener at "alle" er "idioter". Selv om jeg innerst inne tenker at jeg overreagerer, så får jeg ikke bukt med det! Jeg klarer som regel å holde meg noen lunde rolig dersom det er i forbindelse med kolleger o.l., men kjenner at det koker inni meg. Det er verst for familien og de nærmeste rundt meg. Venner bruker jeg ikke å si så mye til, men den ender ofte med at jeg i rein irritasjon og frustrasjon baksnakker vennene mine! Jeg angrer alltid etterpå, men det er akkurat som om jeg mister kontroll! Det føles alltid slik når jeg har raseriutbrudd, at jeg mister kontroll. Jeg blir varm og gjerne rød i ansiktet, og lirer av meg det verste jeg kan komme på og begynner veldig lett å ta til tårene. Det har ikke vært så ofte at jeg har tydd til vold, men det har hendt. Som regel lar jeg det heller gå ut over døde ting, heldigvis. Men kan hende at jeg ødelegger ting som betyr noe, og selvfølgelig gnager samvittigheten noe så sinnsykt etter utbruddene mine. Jeg fyrer meg opp over "ingenting", og i ettertid virker det ofte latterlig for meg selv også. Jeg kan under utbruddene marsjere til sengen min og bli liggende der og gråte i lengre tid.. I de verste stundene tenker jeg på å forsvinne fra denne verden.. Jeg skjønner at jeg mest sannsynlig har et problem, men jeg får bare ikke bukt med det! Jeg er jo veldig bevisst på at det ikke kan være helt riktig, og jeg prøver VIRKELG å kontrollere meg og roe meg ned.. Men det hjelper ikke. Det kan nevnes at det kan virke som om jeg har store humørsvingninger. Jeg blir plutselig veldig glad av veldig lite! Blir kjempegiret og ønsker alt og alle alt godt her i verden, men så plutselig går jeg max "på ræv" igjen. Pyton å være så ustabil... Føler meg som en pubertal 14-åring humørmessig, men i dagliglivet er jeg en høflig og relativt moden jente ovenfor ukjente og folk jeg ikke kjenner så veldig godt. Behandler som regel vennene mine godt, men hender som sagt at jeg kan si stygge ting om dem når jeg er irritert. Av kolleger omtales jeg som en høflig, flittig, moden og grei jente med godt humør. Jeg ser for meg en tilværelse som evig singel dersom jeg ikke får gjort noe med temperamentet mitt snart. Vil ikke utsette en uskyldig mann for det... Dessuten er jeg redd for at jeg ikke kan komme meg inn i det yrket jeg virkelig ønsker meg pga mitt problem. Er dette et problem jeg kunne tatt opp med min fastlege? Og finnes det noe jeg selv kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282970-hissig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

Jeg synes absolutt dette er noe du kan ta opp med fastlegen din. Det finnes hjelp å få. Synes det er kjempefint at du gjør noe med dette, jeg! Bestill time og si det som du har du har skrevet her.

Ps. Hvis du hadde delt opp innlegget ditt, ville sjansen for å få svar fra også andre vært større. Kansje også fra psykiateren. Det er ganske slitsomt å lese lange innlegg uten avsnitt. Bare et tips :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282970-hissig/#findComment-2275628
Del på andre sider

Gjest Hissigproppen

Jeg synes absolutt dette er noe du kan ta opp med fastlegen din. Det finnes hjelp å få. Synes det er kjempefint at du gjør noe med dette, jeg! Bestill time og si det som du har du har skrevet her.

Ps. Hvis du hadde delt opp innlegget ditt, ville sjansen for å få svar fra også andre vært større. Kansje også fra psykiateren. Det er ganske slitsomt å lese lange innlegg uten avsnitt. Bare et tips :-)

Hei!

Tusen takk for fint svar. Jeg vil vurdere ta problemet mitt opp med fastlegen. Jeg orker ikke gå rundt å konstant være så ustabil. Det er anstrengende både for meg og de rundt meg. Dessuten er jeg konstant plaget med dårlig samvittighet.

Når det gjelder mangel å avsnitt, så fikk jeg bare ikke til å bruke dem..! Da jeg skrev innlegget skrev jeg det med avsnitt, men det ble likevel sendt inn uten. Vet ikke hvorfor det skjedde. Men likevel et fint tips det også. ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282970-hissig/#findComment-2275747
Del på andre sider

Gjest Jente31

Hei!

Tusen takk for fint svar. Jeg vil vurdere ta problemet mitt opp med fastlegen. Jeg orker ikke gå rundt å konstant være så ustabil. Det er anstrengende både for meg og de rundt meg. Dessuten er jeg konstant plaget med dårlig samvittighet.

Når det gjelder mangel å avsnitt, så fikk jeg bare ikke til å bruke dem..! Da jeg skrev innlegget skrev jeg det med avsnitt, men det ble likevel sendt inn uten. Vet ikke hvorfor det skjedde. Men likevel et fint tips det også. ;-)

Så bra at du vil gjøre noe med det. Og, at du hadde nytte av mitt svar.

Vet ikke hvorfor ikke avnittene kom med til deg jeg.. Rart.. Er ikke så datakyndig at jeg kan si noe om akkurat det :-)

Ønsker deg masse masse lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282970-hissig/#findComment-2275752
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...